w ,

Peugeot 508 SW 2.0 HDi Active – rozsądna przyjemność

Coraz częściej słyszę, że SUV-y są najlepszymi samochodami rodzinnymi. Hmm, równie dobrze można stwierdzić, że kabriolety to najlepsze ?rajdówki?? Dużo rozsądniejszym, choć mniej modnym wyborem jest kombi klasy średniej. W segmencie D jest bardzo wiele propozycji, na które warto zwrócić uwagę. W gronie najciekawszych znajduje się bez wątpienia Peugeot 508 SW, który właśnie trafił w moje ręce.

Karoseria
Czasy, w których tego typu auta wyglądały jak lodówki na kołach odeszły w niepamięć. 508 SW prezentuje się znakomicie. Elegancka linia, płynne kształty i dobre proporcje tworzą zgrabną i przyjemną dla oka całość. Przednią część karoserii zdobią atrakcyjnie narysowane reflektory, duży, typowy dla francuskiej marki grill, a także mocno pochylona szyba. Z tyłu dominują natomiast łagodne krągłości, w które wkomponowano lampy o klasycznym kształcie. Według mnie ta odmiana nadwoziowa jest atrakcyjniejsza od sedana.

 

Wnętrze
Elegancję znajdziemy również we wnętrzu. Kokpit został wykonany z bardzo dobrych materiałów, które wzorowo spasowano. Zaletą konsoli centralnej ozdobionej lakierowanym plastikiem jest nie tylko atrakcyjny wygląd, ale także ergonomiczne rozmieszczenie wszystkich przycisków ? nie ma problemów z obsługą jakiejkolwiek funkcji. Przydałoby się jedynie wygodne miejsce na telefon, którego brakuje.

 

Fotele to kolejny mocny punkt francuskiego auta. Są bardzo dobrze wyprofilowane, mają odpowiednią wielkość i twardość jak i również duży zakres regulacji ? każdy bez problemu znajdzie dla siebie odpowiednią pozycję. Nic dodać, nic ująć. Na tylnej kanapie jest równie dobrze. Miejsca na nogi nie powinno zabraknąć nawet rosłym pasażerom. Najwygodniej będzie tu dwójce, ale trzeci pasażer również nie będzie narzekał na ciasnotę. Sporą zaletą jest także odpowiednio pochylone oparcie, które znacznie zwiększa komfort podróżowania.

 

Prawdziwy samochód rodzinny musi mieć duży bagażnik. Ten w 508 SW jest nie tylko pojemny (518 litrów w standardowej konfiguracji do linii okien), ale też wyjątkowo wygodny praktyczny ? ma regularne kształty, siatkę mocującą, niski próg załadunku i prosty system składania siedzeń (1598 litrów). Kompaktowe SUV-y mogą w tej kategorii schować się za drzewem i patrzeć w trawę?

Technologia
Następna zaleta testowanego egzemplarza to udana jednostka napędowa. Pod maską pracuje bowiem 2-litrowy silnik HDI generujący 160 KM i 340 Nm. Współpracuje on z 6-biegową skrzynią manualną, która przekazuje całą moc na oś przednią. Taki zestaw pozwala na rozpędzanie się do 222 km/h i osiąganie setki w 8,9 sekundy. Warto przy tym zaznaczyć, że dobre osiągi idą w parze z niewielkim zużyciem paliwa. Średnie spalanie z testu na dystansie 900 km wyniosło dokładnie 6,3 litra, co należy uznać za wynik bardzo dobry. Jeśli chodzi o zawieszenie, to trudno szukać tu specjalnych nowości ? z przodu znalazły się kolumny MacPhersona, a z tyłu układ wielowahaczowy.

 

Wrażenia z jazdy
508 SW nie jest stereotypowym autem francuskim. Owszem, wyróżnia się dobrym komfortem jazdy, ale nie ma mowy o jakimkolwiek bujaniu w zakrętach. Sprężyste zawieszenie spisuje się znakomicie na naszych drogach. Nie dość, że trzyma auto ?w pionie? w każdej sytuacji, to potrafi jeszcze skutecznie tłumić wszelkiego rodzaju nierówności. Układ kierowniczy również zasługuje na pochwałę ? nie jest może najlepszy w klasie, ale na tyle dobry, by móc bez problemu zintegrować się z autem i wykorzystać jego możliwości.

 

Z kolei mocny silnik Diesla wyróżnia się wysoką kulturą pracy. Nawet ?na zimno? pracuje cicho i nie przeszkadza podróżnym. Zaletą tej jednostki jest również pełna gotowość w naprawdę dużym zakresie obrotów. Dzięki temu podczas wyprzedzania rzadko trzeba decydować się na redukcję. Jeśli już mowa o biegach, to warto wspomnieć o skrzyni ? działa precyzyjnie i ma krótkie skoki, co spodoba się kierowcom o sportowym zacięciu.

 

Choć francuski przedstawiciel segmentu D jest sporym autem, nie można odmówić mu zwrotności. Nawet w zatłoczonych miejscach nikt nie powinien mieć problemów z parkowaniem. Dobra widoczność na wszystkie strony (nawet do góry?) i czujniki parkowania sprawiają, że manewrowanie należy do łatwych i przyjemnych czynności.

 

Okiem przedsiębiorcy
Ceny podstawowej wersji Active (której tak naprawdę niczego nie brakuje) z silnikiem 2.0 HDI 160 KM pod maską zaczynają się od 111 000 zł. W salonach francuskiej marki jest jednak promocja i właśnie tak skonfigurowany egzemplarz można mieć już za 96 600 zł. To naprawdę dobra cena, jak na pełnoprawne auto rodzinne z mocnym dieslem. Przykładowo, za takie pieniądze można dostać Golfa ze słabszą jednostką napędową, a przecież mamy do czynienia z autem o segment większym.

 

Peugeot ma jedną z większych ofert finansowych, dlatego zainteresowani mają do dyspozycji aż 4 promocyjne warianty kredytowe: 50/50, 3×33%, 4×25% i Kredyt Komfort ? każda opcja obejmuje pakiet ubezpieczenia 2,99%. Dla przedsiębiorców przygotowano natomiast promocyjny leasing 104% również pakietem ubezpieczenia 2,99% (okres 24 miesięcy, czynsz inicjalny 45%, wykup 19%).

 

Podsumowanie
Peugeot 508 SW to jeden z najlepszych samochodów segmentu D na naszym rynku. Jest porządnie wykonany, dobrze wyposażony i rozsądnie wyceniony. Ponadto w testowanej wersji wyróżnia się dynamicznym i oszczędnym silnikiem. Właśnie taki powinien być samochód rodzinny.

 

Tekst i zdjęcia: Wojciech Krzemiński

 

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ford Racing zadebiutuje w Rajdzie Dakar

Volkswagen Cross Caddy 2.0 TDI – alternatywa dla SUV-a