SUV-y coraz częściej pełnią rolę samochodów dla rodziny. Czy są dla nich jednak idealnym rozwiązaniem? Otóż? nie. Znacznie lepszym, choć mniej modnym wyborem będzie kompaktowe kombi. Przykład? Peugeot 308 SW, który udowadnia, że praktyczny samochód może mieć styl i charakter.
Karoseria
Mówcie, co chcecie, ale ten samochód naprawdę świetnie wygląda. Stylistom francuskiej marki udało się stworzyć atrakcyjną sylwetkę, która skrywa wszechstronne wnętrze. Elegancki pas przedni z charakternie spoglądającymi reflektorami (w pełni LED-owymi), chromowanym grillem i masywnym zderzakiem ?robi robotę?. Co ważne, tylna część karoserii prezentuje się równie okazale. Wyraźnie pochylona szyba, delikatna lotka, wiele przetłoczeń i genialnie narysowane lampy potrafią przyciągać wiele spojrzeń. Do tego dochodzą piękne, 18-calowe felgi. Moim zdaniem, to najlepiej prezentujące się kombi w całym segmencie.
Wnętrze
Francuzi postarali się także podczas projektowania wnętrza. To widać i czuć w każdym jego zakątku. Design kokpitu jest mieszanką nowoczesności i elegancji z minimalizmem. Rolę centrum dowodzenia pełni dotykowy ekran multimedialny, za którego pośrednictwem ustawia się niemal wszystko (łącznie z klimatyzacją, nawigacją i systemami bezpieczeństwa). Tuż pod nim znalazło się kilka podstawowych przycisków. Dzięki temu rozwiązaniu konsola centralna nie jest przeładowana.
Ciekawym patentem jest także niewielka kierownica, nad którą umieszczono zegary. Po co te kombinacje? Po to, by kierowca nie musiał odwracać wzroku od drogi. Niektórzy twierdzą, że po odpowiednim ustawieniu fotela, owa kierownica zasłania częściowo zegary. To ciekawe? Ja, jako osoba średniego wzrostu, siedząca ?na samym dole? z nisko usadowioną i przyciągniętą do siebie kierownicą nie dostrzegam żadnego problemu z czytelnością. Tym bardziej osoby, które siedzą wyżej nie powinny mieć najmniejszych kłopotów. Narzekać zatem mogą tylko ci, którzy lubią mieć wieniec na wysokości głowy? Największą zaletą jest jednak jakość. Materiały wykończeniowe są naprawdę bardzo dobre, podobnie jak ich spasowanie. Pod tym względem 308 zbliża się do klasy premium.
Fotele to kolejne atuty prezentowanego auta. Są starannie wykończone, dobrze wyprofilowane i sprawdzają się podczas pokonywania długich tras. Ich zakres regulacji także nie budzi najmniejszych zastrzeżeń. Tylna kanapa ma odpowiednio pochylone oparcie i wystarczająco długie siedzisko. Miejsca na głowy jest pod dostatkiem, ale długonodzy mogą narzekać na niewielką przestrzeń na wysokości kolan. Pamiętajmy jednak, że to auto kompaktowe, dlatego najwygodniej będzie tu dwóm osobom średniego wzrostu. Choć trzeba zaznaczyć, że trzecia też się zmieści ? bez żadnych uszczerbków zdrowotnych.
Bagażnik francuskiego kombi to kolejny ważny rozdział. W standardzie oferuje 565 litrów, co jest bardzo dobrym rezultatem. To jednak nie wszystko. Trzeba bowiem zaznaczyć, że ma regularne kształty, praktyczne rozwiązania (schowki, zaczepy, haczyki) i banalny system rozkładania kanapy (Magic Flat), dzięki któremu przestrzeń załadunkowa wzrasta do 1660 litrów. To też jeden z najlepiej wykończonych kufrów w segmencie.
Technologia
Czy rodzinne kombi powinno mieć pod maską diesla? Niekoniecznie. Sercem prezentowanego egzemplarza jest niewielka jednostka benzynowa o pojemności 1,2 litra, która generuje 130 KM (przy 5500 obr./min) i 230 Nm (od 1750 obrotów). Współpracuje ona z nową, sześciobiegową przekładnią automatyczną. Nie jest to jednak dwusprzęgłowa konstrukcja, a dopracowany, klasyczny automat z układem zmiany przełożeń Quickshift. Tak skonfigurowane 308 SW przyspiesza do setki w 9,5 sekundy i rozpędza się do ponad 200 km/h. Co ciekawe, niezłe osiągi idą w parze z umiarkowanym apetytem. Średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym to według producenta 5,2 litra. No cóż, być może, ale warunkach wyjątkowo sprzyjających. W moich rękach spalanie na dystansie ponad 1000 km wyniosło 6,5 litra na 100 km, co dalej jest świetnym wynikiem, który poddaje pod wątpliwość sens zakupu egzemplarza z silnikiem wysokoprężnym.
Wrażenia z jazdy
Francuskie kombi prowadzi się? zaskakująco. Dodam, że zaskakująco dobrze. Inżynierowie wykonali świetną pracę, czego efektem są bardzo przyzwoite właściwości jezdne. Układ kierowniczy szybko reaguje na sygnały wysyłane przez kierowcę. Ponadto, podczas szybkich zmian toru jazdy zawieszenie trzyma karoserię we właściwej pozycji, likwidując tym samym przesadne przechyły. Co więcej, 308 SW wcale nie jest podsterowne. Tylko wyjątkowo gwałtowne manewry mogą ujawnić ?przedni ciężar? auta, jednakże tak skrajne sytuacje należą do rzadkości. A co z komfortem? Całkiem niezły. Nie jest to poziom topowych limuzyn, ale podwozie skutecznie tłumi wszelkiego rodzaju nierówności.
Warto poświęcić kilka słów nowej, automatycznej skrzyni biegów. Jeśli mam być szczery, to nie oczekiwałem zbyt wiele. Przecież konkurenci mają już dwa sprzęgła? Okazuje się jednak, że więcej nie zawsze oznacza? więcej. Konstrukcja francuskiej marki jest bowiem wyjątkowo wydajna. To bez wątpienia najlepszy, klasyczny automat, z którym przyszło mi współpracować. Bardzo dobre zestopniowanie, szybka reakcja na gaz i płynna zmiana biegów. Co więcej, mam wrażenie, że w wielu sytuacjach, także w trybie manualnym (obsługa za pomocą łopatek przy kierownicy) reaguje szybciej niż część dwusprzęgłowych konkurentów. Warto także zaznaczyć, że podczas testu ani razu się nie zgubiła, co zdarza się nawet teoretycznie bardziej innowacyjnym konkurentom. Peugeot pokazał więc, że można wybrać inną, prawdopodobnie trwalszą drogę?
Okiem przedsiębiorcy
Jak widać, 308 SW łączy walory praktyczne ze świetnymi właściwościami jezdnymi. A jak wyglądają ceny? Otóż, francuskie kombi w podstawie (1.2 PureTech 110 KM, wersja Access) kosztuje 70 500 zł. Wariant 130-konny z automatem jest jednak dostępny tylko z topowym wyposażeniem. A to oznacza wydatek co najmniej 89 300 zł. Egzemplarz testowy, który miał na pokładzie już praktycznie wszystko, kosztuje około 100 000 zł.
Gama modelowa francuskiej marki jest szeroka i zróżnicowana, dlatego ważne są usługi finansowe. Jeśli chodzi o kredyt, to klient ma do wyboru pięć ciekawych opcji: 50/50 (wpłata wstępna 50%, okres kredytowania 12 miesięcy, jednorazowa spłata kwoty kredytu po roku), 3×33% (wpłata wstępna 33%, okres kredytowania 24 miesiące, spłata w dwóch ratach po upływie 12 i 24 miesięcy), 4×25% (wpłata wstępna 25%, okres kredytowania 36 miesięcy, spłata w trzech ratach po upływie 12, 24 i 36 miesięcy), Kredyt Komfort (wpłata wstępna od 10%, okres finansowania od 12 do 84 miesięcy)oraz Prawdziwe 0% (minimalna wpłata własna 65%, okres kredytowania 12 lub 24 miesiące, spłata w miesięcznych ratach). Z kolei leasing może trwać od 24 do 60 miesięcy, przy wartości wykupu od 1 do 35% i ratach dostosowanych do indywidualnych potrzeb klienta. Coraz większym zainteresowaniem cieszy się także wynajem długoterminowy, który nie należy do najtańszych rozwiązań, ale ułatwia i upraszcza użytkowanie pojazdu.
Podsumowanie
Peugeot 308 SW to bardzo dopracowane kombi. W prezentowanej wersji wyróżnia się wydajnym dieslem, świetnym automatem i bardzo bogatym wyposażeniem. Do listy zalet dochodzą także walory praktyczne, którymi zawstydza większą część konkurencji. Czy ktoś jeszcze chce kompaktowego SUV-a??
Tekst i zdjęcia: Wojciech Krzemiński