w , ,

Peugeot 308 1.2 PureTech EAT6 Allure – lepiej niż dobry

Peugeot 308

Koncern PSA wchodzi w rynek szerokim frontem. Z jednej strony ofensywa modelowa, a z drugiej – odmładzanie gamy silników. I dziś właśnie z tej beczki. Znacie Peugeota 308? Na pewno znacie! Dlatego tym razem nie tyle o aucie, ile o tym, co pod jego maską. Konkretnie, o motorze, który zdaniem jurorów Word Engine of The Year jest najlepszy wśród silników do 1,4 litra pojemności. Tak, mowa o jednostce 1.2 PureTech!

Peugeot 308
Peugeot 308

Z zewnątrz?
No cóż, o Peugeocie 308 możemy powtórzyć tylko to, o czym już kilkakrotnie pisaliśmy. Że ładny i według wielu najładniejszy w swoim segmencie. Ma wyjątkowo udaną linię nadwozia, uroczy przód i sympatyczny kuper. Krótko mówiąc (czyt. pisząc), francuski kompakt ładnym autem jest i? już!

Peugeot 308
Peugeot 308

? i we wnętrzu
Jeżeli chodzi o wnętrze auta, to ten model jest? wyrodkiem w rodzinie PSA. Francuzi lubią barokowy przepych. Ot, choćby tak jak w Citroenie czy DS-ie. Tymczasem wnętrze Peugeota jest minimalistyczne. Przed oczyma kierowcy znajduje się tylko to, co wiedzieć powinien. Konsola centralna została zredukowana do minimum. Na próżno szukać znanych z ?cytryny? czy ?deesa? dziesiątek przycisków i dźwigienek, których przeznaczenie czasem do końca technicznej używalności auta pozostaje niezgłębione.

Peugeot 308
Peugeot 308

Co więc jest? Bardzo ładne, sportowo zarysowane zegary. I wyświetlacz komputera pokładowego, który pełni w aucie rolę centrum sterowania wszelkimi funkcjami życiowymi. Tak, wiem, ten system ma swoich zdeklarowanych wrogów. Być może nie do końca to wygodne, że aby zmniejszyć siłę nawiewu trzeba ?przelecieć? połowę menu. Ale, zaprawdę powiadam wam, szybko się do tego przyzwyczajamy. Ba, nawet doceniamy?

Peugeot 308
Peugeot 308

Poza technologią warto docenić wnętrze 308 za styl. Materiały i ich montaż – top klasa. Komfort podróżowania, bez zarzutu. Pojemność bagażnika, całe 420 litrów, wystarczające (tak tak, drogie panie, WYSTARCZAJĄCE) na tygodniowy wyjazd z całą rodziną.

Peugeot 308
Peugeot 308

Technologia
To, co w tym aucie najważniejsze, tkwi po maską. Konkretnie, silnik roku 2016, czyli trzycylindrowy 1.2 PureTech. Szacowne jury nagrodziło tę konstrukcję za wigor, oszczędność i ekologię. Jak jest z ekologią, nie wiem i? wiedzieć nie chcę. Albowiem w mojej skromnej opinii głupio robiona ekologia, czyli ekoterroryzm zabija motoryzację. Ale co do reszty ? zgadzam się bez zastrzeżeń.

Peugeot 308
Peugeot 308

Mała w sumie jednostka generuje 130 KM (przy 5500 obrotach) i 230 Nm. osiągany od 1750 obrotów. To prawie jak w dieslu. Takie parametry gwarantują autu żwawość godną tradycyjnego czterocylindrowca. Ba, gdybym nie wiedział, że auto ma 3 cylindry nigdy bym na to nie wpadł słuchając odgłosów jego pracy. Motory trzycylindrowe są dość trudne do wyważenia. Zazwyczaj, nawet benzynowe trzycylindrowce pracują ?z aksamitnością? nieuturbionego diesla starej generacji. W przypadku PureTecha, nic z tych rzeczy. Jest cicho, bez wibracji, wprost? aksamitnie.

Peugeot 308
Peugeot 308

Wrażenia z jazdy
Pierwsze pytanie, nim uruchomimy auto brzmi: czy silnik godny kosiarki do trawy da radę? Odpowiedź przychodzi chwilę po ruszeniu. Daje, i to jak! Wspomniane 230 Nm. rozwiązuje wiele problemów. Pierwszy to dynamika. Testowy Peugeot 308 z trzycylindrowym silnikiem i automatyczną, sześcioprzełożeniową skrzynią biegów rozpędzał się do około 210 km/h, a pierwszą setkę zamykał w niewiele ponad 9 sekund. Tak, trzycylindrowy motor o pojemności 1,2 litra! Po raz pierwszy muszę więc przyznać, że czasem downsizing ma sens.

Peugeot 308
Peugeot 308

Wrażenia z jazdy może pogłębić lub? pognębić komfort we wnętrzu auta. Peugeotowi 308 nic zarzucić się nie da. Fotel kierowcy i miejsca pasażerów bardzo wygodne. Trzymanie boczne – bez zarzutu. Widoczność z lewego fotela jest lepiej niż niezła. Do tego komplet czujników parkowania i kamera cofania. Innymi słowy, więcej niż standard. Z kolei układ kierowniczy auta jest, pomimo wspomagania, bardzo bezpośredni. Co w połączeniu z naprawdę niezłym zawieszeniem sprawia, że jazda 308 jest czystą przyjemnością. Nawet w ostrzejszych zakrętach auto precyzyjnie i bez ociągania reaguje na polecenia kierowcy.

Peugeot 308
Peugeot 308

Moja estymę do trzycylindrowej jednostki PSA pogłębiły dane techniczne dotyczące spalania. Producent podaje, że auto powinno konsumować średnio w cyklu mieszanym 4,9 litra, na trasie 4,1, a w mieście – 6,3. Zawsze sceptycznie odnosiłem się do danych ?laboratoryjnych?. Tymczasem to co podał producent prawie nie odbiegało od danych uzyskanych podczas testu. Otóż, tygodniowe jazdy ?naszym? Peugeotem 308 zakończyły się średnią na poziomie 5,1 litra w cyklu mieszanym, 4,4 poza miastem i 6,5 w ruchu miejskim. Respect! Tytułem wyjaśnienia, testowym autem poruszaliśmy się w stosunku 70% trasa, 30% miasto i zdecydowanie zgodnie z przepisami zawartymi w Prawie o ruchu drogowym…

Peugeot 308
Peugeot 308

Okiem przedsiębiorcy
Ceny Peugeota 308 zaczynają się od niecałych 60 tys. zł, a kończą na około 91 tys. zł. Oczywiście bez opcji dodatkowych. Testowany egzemplarz to wersja Allure, która w połączeniu ze 130-konnym silnikiem kosztuje 80 600 zł. Jeśli chcemy mieć jednak tę jednostkę pod maską za mniejsze pieniądze, możemy wybrać tańszą wersję Style za 77 600 zł. Czy hatchback Peugeota wart jest swojej ceny? W moje opinii, TAK.

Peugeot 308
Peugeot 308

Jak sfinansować zakup? Poza tradycyjną gotówką, na przykład za pośrednictwem jednej z opcji kredytowych: 50/50 (wpłata wstępna 50%, umowa na 12 miesięcy, jednorazowa spłata na koniec), 3×33% (wpłata wstępna 33%, umowa na 24 miesiące, spłata w dwóch ratach kolejno co 12 miesiący), 4×25% (wpłata wstępna 25%, umowa na 36 miesięcy, spłata w trzech ratach kolejno co 12 miesięcy), Kredyt Niska Rata (wpłata wstępna 10%, umowa na okres od 24 do 60 miesięcy, spłata w miesięcznych ratach) i Kredyt Komfort (wpłata wstępna od 10%, spłata w miesięcznych ratach, promocyjne oprocentowanie). Dla przedsiębiorców stworzono natomiast Leasing 101% z wpłatą własną od 10 do 45%, umową na okres od 24 do 60 miesięcy i wartością wykupu na poziomie 19%. W ofercie jest też promocyjny Easy Business Rental z wpłatą początkową od 0%.

Peugeot 308
Peugeot 308

Podsumowanie
Lubię Peugeoty. I to pomimo tego, że przez wiele lat szefostwo PSA robiło wszystko, żebym przestał je lubić. Wiem, dziennikarz motoryzacyjny nie powinien się przyznawać, że lubi jakąś markę. Ale lubić, a być obiektywnym to dwie zupełnie różne sprawy. Powtórzę pewnie po raz kolejny, że w mojej opinii 308 to chyba najładniejsze auto segmentu C. Ma wszystko, co jest potrzebne do podbicia rynku. Niestety, tak jak cały koncern, Peugeot musi wciąż walczyć ze stereotypami. Że na F, że się psuje. Wiem, wiem, w wielu przypadkach PSA na kiepską opinię sobie ciężko zapracowało. Ale to już przeszłość. Przecież lubimy Volkswageny, a Niemcy w naszej historii raczej nie zapisali się pozytywnie. Pewnie, że Francuzi też, ale to już było?

 

Tekst i zdjęcia: Artur Balwisz

 

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

4 komentarze

Dodaj odpowiedź

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Jaguar F-Type Piecha Design

Peugeot 2008 po liftingu – premiera w Polsce