w ,

Peugeot 208 1.2 ETG ?Bez barier? ? Dla niepełnosprawnych

W tej chwili, tylko dwóch importerów na krajowym rynku jest w stanie dostosowywać sprzedawane poprzez własną sieć dealerską auta dla potrzeb osób niepełnosprawnych. Dziś przedstawiamy jedno z takich aut – Peugeota 208. Warto dodać, że w ofercie koncernu PSA jest dziś kilka różnych samochodów, które dealerzy dostosowują do potrzeb niepełnosprawnego kierowcy lub jego opiekuna.

peugeot_208_1.2_etg_bez_barier_2

Z zewnątrz?
Z zewnątrz, auto to konwencjonalny, trzydrzwiowy Peugeot 208. Pojazd kontynuuje doskonałe tradycje modeli 205, 206 i 207. Ma ich wszystkie zalety, za to pozbył się wad. 208 jest z cała pewnością typowym hatchbackiem z ładnie wystylizowanym, dużym i wyrazistym grillem. Atrakcyjności, ale także drapieżności dodają Peugeotowi zachodzące daleko na błotniki przednie reflektory oraz srebrne wstawki wokół grilla i przy halogenach. Jeszcze lepiej jest z profilu. Spokojne linie trzydrzwiowego ?hatcha? wyostrza srebrna listwa biegnąca pod linią okien. Nadaje autu sportowego wyglądu, jak i również niedyskretnego uroku luksusu. Z tyłu elementami definiującymi całość są lampy. Przy spokojnych, omalże konwencjonalnych wprost liniach nadwozia za słupkiem C, to one podkreślają usportowiony genotyp miejskiego Peugeota.

peugeot_208_1.2_etg_bez_barier_3

Auto, choć pozycjonowane w segmencie B, jest stosunkowo duże. Ma 3963 mm długości, 1739 mm szerokości, 1460 mm wysokości. Do tego, rozstaw osi wynoszący 2538 mm. Auto cechuje też spory bagażnik. 311 litrów do linii okien lub 811 po złożeniu tylnych foteli. W skrócie, w tych wymiarach zamyka się wygodne, pakowne, 5-osobowe auto z adaptacją dla osoby niepełnosprawnej ruchowo.

peugeot_208_1.2_etg_bez_barier_4

? i w środku
No właśnie, to, co w tym aucie najważniejsze, widać wewnątrz. A jest to prosta konstrukcja montowana przez dealera bez potrzeby jakiejkolwiek modyfikacji w układ napędowy, czy przeniesienia napędu. A właśnie, przeniesienie napędu. Auto oczywiście jest przednionapędowe i wyposażone w zautomatyzowaną skrzynie biegów ETG. W gruncie rzeczy, skrzynia jest manualna. Ale wygląda i działa jak automat. No, może poza jedną różnicą. Jest dość wolna. Jeżeli ktoś spodziewał się skrzyni dwusprzęgłowej, zawiedzie się.

peugeot_208_1.2_etg_bez_barier_5

Powód zamontowania takiej a nie innej przekładni jest prosty ? koszty. Auto ma służyć niepełnosprawnym, być tanie i bezawaryjne. Jej uzupełnieniem jest prosty w działaniu i bezawaryjny układ gaz-hamulec, o którym więcej poniżej. Innych modyfikacji w testowym aucie nie stosowano, co nie znaczy, że nie można. Możliwości konfiguracji jest wiele. Wszystko zależy od potrzeb i możliwości kierowcy.

peugeot_208_1.2_etg_bez_barier_6

Technologia
Zamontowane w Peugeot 208 urządzenie Veigel HB Classic II typu gaz?hamulec jest uzupełnieniem zautomatyzowanej skrzyni biegów. Takie rozwiązanie pozwala osobom z dysfunkcją ruchową swobodnie prowadzić auto. Zarówno pedał hamulca zasadniczego jak i pedał gazu połączone są z dźwignią teleskopowymi popychaczami, które pozwalają na prowadzenie samochodu również osobie, która może posługiwać się pedałami gazu i hamulca.

peugeot_208_1.2_etg_bez_barier_7

Montaż urządzenia odbywa się praktycznie bez ingerencji w układ fabryczny – wiercenia otworów w karoserii, czy wycinania elementów deski rozdzielczej. Całość wygląda naprawdę estetycznie i jest koherentna z subtelnie eleganckim wnętrzem Peugeota 208.

peugeot_208_1.2_etg_bez_barier_8

Wrażenia z jazdy
Autem jeździ się w zasadzie tak, jak każdym Peugeotem 2008. Układ Weigel HB Classic działa naprawdę wzorowo. Owszem, ogranicza nieco ilość miejsca dla kierowcy, ale wbrew pozorom, nawet osoby pełnosprawne mogą podróżować autem bez problemów. I to jest chyba największy, po samej modyfikacji, ?plus dodatni? tej odmiany modelu 208.

peugeot_208_1.2_etg_bez_barier_9

Także strona ekonomiczna bez zarzutu. W aucie zastosowano benzynowy motor o pojemności 1,2 litra generujący 82 KM (od 5750 rpm) i 118 Nm momentu obrotowego (od 2750 rpm). Dzięki tej jednostce i zautomatyzowanej skrzyni biegów zużycie paliwa w zasadzie nie rożni się od auta wyposażonego w skrzynię w pełni manualną. W mieście testowy 208 palił około 5 litrów, w trasie niewiele ponad 4, a w cyklu mieszanym, w całym teście średnie spalanie utrzymywało się na poziomie 4,2 litra.

peugeot_208_1.2_etg_bez_barier_10

Okiem przedsiębiorcy
208 kosztuje od około 40 do ponad 70 tysięcy złotych za wersje topowe. Do tego trzeba doliczyć koszty dostosowania auta (5400 zł). Jak sfinansować zakup firmowego 208? Za pośrednictwem kredytu lub leasingu. Opcja pierwsza to kredyt 50/50, z wpłatą własną w wysokości 50% przy oprocentowaniu od 2,99% i okresie kredytowania od 12 do 84 miesięcy. Istnieje możliwość jednorazowej spłaty kwoty kredytu po roku, a także możliwość skorzystania z ubezpieczenia spłaty, ubezpieczenia straty finansowej bądź ochrony prawnej. Druga opcja kredytowania to tzw. Kredyt Komfort. W jego przypadku minimalna wpłata własna to 10%. Pozostałe warunki jak w kredycie 50/50. Inną formą jest wspomniany wyżej leasing, którego koszt całkowity to 105%. Okres umowy trwa natomiast od 24 do 60 miesięcy.

peugeot_208_1.2_etg_bez_barier_11

W ramach programu ?Peugeot bez Barier? osoby niepełnosprawne lub ich opiekunowie mogą na preferencyjnych warunkach kupić samochód i zaadaptować go tak by pozostając w pełni funkcjonalny spełniał ich potrzeby. Dzięki współpracy ze Stowarzyszeniem Pomocy Niepełnosprawnym Kierowcom SPiNKa uczestnicy programu mogą otrzymać dodatkowe wsparcie finansowe na zakup i przystosowanie samochodu. Partnerem programu jest Fundacja Integracja, która od wielu lat działa na rzecz osób z niepełnosprawnością, poprawy jakości ich życia, wyrównywania szans oraz integracji społecznej.

peugeot_208_1.2_etg_bez_barier_12

Podsumowanie
“Peugeot bez Barier” to polski pilotażowy program francuskiej firmy, który został zainicjowany w 2011 roku. Jego głównym celem jest społeczna integracja osób niepełnosprawnych w zakresie transportu i podróżowania. Zgodnie z hasłem przewodnim marki, Motion & Emotion, program między innymi ułatwia dostęp do nowoczesnych rozwiązań i wspiera mobilność osób niepełnosprawnych.

 

Tekst i zdjęcia: Artur Balwisz

 

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Nowości od Apple ?iPad Air 2 i iPad mini 3

Porsche 918 Spyder – już prawie wszystkie sztuki znalazły klientów