w

Pagani Utopia 2023. Ma 7-biegową skrzynię manualną i wnętrze retro. Nikt nie wiedział, każdy potrzebował

Pagani Utopia
Pagani Utopia 2023. Ma 7-biegową skrzynię manualną i wnętrze retro. Nikt nie wiedział, każdy potrzebował

Włoska marka wypuściła prawdziwą bombę motoryzacyjną. Pokazała światu nowy model, który łączy ekscytację i nostalgię z siłą i prędkością.

Pagani Utopia 2023, bo właśnie taką nazwę nosi ten samochód, emanuje innością z każdej strony. Wpisuje się w stwierdzenie Richarda Hammonda, który powiedział kiedyś, że auta tej firmy są jak pantomima. I coś w tym jest.

Utopia to miejsce doskonałe. A jak inaczej nazwać kabinę, w której znajdują się analogowe wskaźniki i siedmiobiegowa skrzynia manualna? Nijak. Zaczynamy od wnętrza, ponieważ to ono imponuje najbardziej.

Pagani Utopia 2023
Pas przedni to ewolucja dotychczas używanego nurtu designu włoskiej firmy

Prędkościomierz i obrotomierz mają klasyczne tarcze i jasne podświetlenie – nie da się zrobić tego szlachetniej. Pomiędzy nimi wkomponowano duży ekran komputera pokładowego. Podobnie jak w nowym Audi R8, nie ma centralnego wyświetlacza multimedialnego. Wszystko opiera się zatem na instrumencie znajdującym się tuż przed kierownicą.

 

Konsola środkowa to d

Pagani Utopia wnętrze
Kokpit imponuje klasyczną formą, którą uzupełniono nowoczesnymi rozwiązaniami

zieło sztuki. Na jej szczycie znajdują się dwie dysze nawiewu wystające poza obrys podszybia. Niżej wkomponowano cztery dodatkowe wskaźniki. Pod nimi umiejscowiono kilka przełączników oraz panel klimatyzacji – równie piękny. Wszystko otoczono oświetleniem nastrojowym.

Pagani Utopia skrzynia biegów
Mechanizm manualnej skrzyni biegów jest widoczny dla użytkownika, co jest prawdziwą gratką

Kolejnym imponującym elementem jest mechanizm wspomnianej już skrzyni. Jego znaczna część została odkryta, by kierowca mógł podziwiać pracę układu. Coś pięknego. Tuż za nim zagościł natomiast dodatkowy panel sterowania.

Pagani Utopia – gra proporcjami

Sylwetka tego auta nie jest bliska żadnemu potencjalnemu konkurentowi. Przód jest krótszy, niż tył, co wydaje się nietypowym zabiegiem. Front z krótką maską unoszony jest od strony szyby. Pod  nią kryje się bagażnik.

Nieco dalej znajdują się skrzydlate drzwi. Za nimi jest ogromna pokrywa, która skrywa silnik oraz dodatkowe miejsce na walizki. W oczy rzucają się też felgi APP Tech (21-calowe z przodu i 22-calowe z tyłu) o bardzo ciekawym wzorze. Obuto je oponami Pirelli P Zero Corsa. Na zimę przygotowano natomiast Pirelli SottoZero.

Pagani Utopia 2023
Proporcje Utopii są nietypowe, a jednocześnie charakterystyczne dla Pagani

To oczywiście oficjalny następca Huayry, dlatego widać pewne nawiązania stylistyczne. Wśród nich znajdują się centralnie umieszczone końcówki wydechu przypominające układ rakietowy. Bardzo ciekawie prezentuje się także dwuczęściowy spojler.

Pagani Utopia 2023 – kluczowe dane

Przypomnijmy, że Zonda oferowała sześciobiegowy manual, a Huayra – dwusprzęgłowy, siedmiobiegową skrzynię sekwencyjną. Z kolei Pagani Utopia 2023 proponuje klientom siedmiobiegową przekładnię manualną lub jednosprzęgłowy automat. Dlaczego ten drugi został pozbawiony dodatkowego sprzęgła? Kluczem było obniżenie masy.

Wydaje się, że walka inżynierów i projektantów opłaciła się, ponieważ Pagani Utopia 2023 waży zaledwie 1280 kilogramów. To o 70 kilogramów mniej, niż wspomniana wyżej Huayra. Na tym oczywiście nie koniec dobrych wieści.

Pagani Utopia 2023
Tył mocno nawiązuje do poprzedników nowego modelu

Sercem tego modelu jest sześciolitrowy silnik V12 z podwójnym doładowaniem. Za jego projekt odpowiada Mercedes-AMG. Potencjał? 900 koni mechanicznych i 1100 niutonometrów. Jednostka potrafi rozwijać 6700 obrotów. Dane związane z emisją spalin nie zostały ujawnione, ale władze marki twierdzą, że samochód spełnia normy, co oczywiście cieszy.

Pagani Utopia spojler
Dwa spojlery znajdujące się nad czterema końcówkami układu wydechowego tworzą niepodrabialną całość

Kolejnymi gratkami dla fanów inżynierii są konstrukcje podwozia. Ramy pomocnicze zostały połączone z podwójnymi wahaczami, które zostały wykonane z kutego aluminium. Nie zabrakło także sprężyn i amortyzatorów przystosowanych do wyczynowej jazdy. Pagani twierdzi, że to zawieszenie „półaktywne”, które zapewnia skuteczność na torze i wytrzymałość podczas normalnej eksploatacji.

Pagani Utopia silnik
Jednostka V12 konstrukcji Mercedesa-AMG proponuje 900 koni mechanicznych

Ostatnia sprawa to cena. Pagani Utopia ma kosztować 2,17 miliona euro bez podatków. To oznacza, że bazowa kwota przy obecnym kursie (4,70) wynosi 10 199 000 złotych. Jeżeli doliczymy do tego wszystkie podatki, to kwota zbliży się pewnie do 12, a może nawet 13 milionów złotych. To ogromna suma, ale biorąc pod uwagę potencjał samochodu i ambicje bogatych kolekcjonerów, chętnych nie zabraknie.

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Centymetry od potrącenia dziecka na przejściu

Warszawa. Dziewczynka cudem uniknęła potrącenia. Lekkomyślna kobieta odjechała (wideo)

BMW na hydrancie

20-latek nie opanował swojego BMW. Uderzył w hydrant i zalał okolicę (wideo)