w ,

Opony bieżnikowane – w jaki sposób są produkowane i jakie mają właściwości?

Bieżnikowane opony opinie
Opony bieżnikowane – w jaki sposób są produkowane i jakie mają właściwości?

Opony bieżnikowane to rozwiązanie dostępne na rynku od lat. Stosuje się je w samochodach ciężarowych, ale również w osobowych. Jakie są ich właściwości i proces produkcyjny? Czy warto zdecydować się na ich zakup?

Opony bieżnikowane – w jaki sposób się je wytwarza?

W przypadku opon bieżnikowanych ważne to jest to, że w procesie ich produkcji mamy do czynienia z większą ekologią – wszystko dlatego, że bazą opony jest już raz wytworzony produkt. Można więc mówić o swego rodzaju recyklingu. Opony poddawane procesowi bieżnikowania są wyselekcjonowane pod względem stanu konstrukcji. W procesie obróbki utylizacji ulega korpus (karkas), pozostaje zaś warstwa wewnętrzna. To właśnie na nią nalewa się nową powierzchnię z już odciśniętym bieżnikiem, która będzie miała bezpośrednią styczność z nawierzchnią. Nowa warstwa powinna stanowić maksymalnie 20% masy zużytej opony. Właśnie z uwagi na proces ich wytwarzania w branży często opony bieżnikowane określa się mianem nalewek. Zajrzyj na stronę https://www.voida.pl/opony-bieznikowane, aby dowiedzieć się więcej na ten temat.

Które produkty można poddać procesowi bieżnikowania?

Producenci wykorzystują opony, które mają nie więcej niż 5 lat. Procesu regeneracji dokonują zarówno na ogumieniu zimowym, jak i letnim. Co ważne, bieżnik starej opony musi charakteryzować się identyczną głębokością co karkas. Warstwa bieżnika nie może być też płytsza niż 3 mm.

Opony bieżnikowane – podstawowe właściwości tego typu produktów

Produkty tego rodzaju cechują się atrakcyjną ceną zakupu (stanowiącą około 50% wartości kompletu markowych opon), dlatego przyciągają uwagę kierowców. Poza tym opony bieżnikowane charakteryzują się wysokim połyskiem – większym niż towary markowe. Jeśli chodzi o właściwości jezdne, to niestety, ale wykazują się one gorszymi właściwościami. Fakt, że opony powstają na bazie zregenerowanej konstrukcji (karkasu) wpływa negatywnie na zachowanie opony w czasie powstania silnych naprężeń. To zaś przekłada się na wydłużenie drogi hamowania, co może mieć już bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo kierowców i innych uczestników ruchu drogowego. Na niekorzyść przemawia również zastosowanie średnich jakościowo mieszanek gumowych. Nie wykazują one tak dobrej elastyczności jak ich markowe odpowiedniki. Gorzej też odprowadzają wodę.

Opony bieżnikowane w Polsce – jak wygląda ten rynek?

Szacuje się, że w Polsce procesowi bieżnikowania rocznie poddaje się 100 tys. sztuk opon przeznaczonych do samochodów ciężarowych. Co piąta opona zamontowana w samochodzie do transportu towarów jest więc zregenerowana. W segmencie opon dla aut osobowych nalewki nie stanowią nawet 5% rynku.

Jakie są metody bieżnikowania opon letnich i zimowych?

W branży stosuje się dwie metody bieżnikowania. Pierwsza z nich, zwana metodą na gorąco, polega na nałożeniu mieszanki gumowej na karkas, a potem na nadaniu kształtu i wzoru bieżnika w warunkach wysokich temperatur i ciśnienia. Druga ze stosowanych metod, bieżnikowanie na zimno, opiera się na doklejeniu do opony wcześniej przygotowanego bieżnika. Zazwyczaj metoda na zimno wychodzi taniej niż metoda na gorąco, choć wymaga zaangażowania większej grupy osób.

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Kamery Tesli wypadek

Kamery Tesli zarejestrowały poważny wypadek: Auto w powietrzu, dwie osoby ranne (wideo)

Kierowca Audi w akcji

Głupota kierowcy Audi. Zniszczył auto i sygnalizator, a następnie uciekł (wideo)