w

Nowy Volkswagen Polo – Pierwsze wrażenia

Powstał w 1975 roku jako bliźniak Audi 50. Dziś, z prawie 14 milionami wyprodukowanych egzemplarzy na koncie Volkswagen Polo jest jednym z najczęściej sprzedawanych małych samochodów na całym świecie. Kilka dni temu mieliśmy możliwość wypróbowania nowego Polo, którego polska premiera odbyła na Poznań Motor Show 2014.

 

Co zmieniło się porównaniu z poprzednikiem? Przede wszystkim pas przedni. Dzięki nowemu kształtowi zderzaka i większemu dolnemu wlotowi powietrza, stał się bardziej dynamiczny. Z kolei nowa chromowana listwa ozdobna łącząca oba reflektory przeciwmgielne optycznie poszerza auto. Wraz z najnowszą generacją Polo, wprowadzona została innowacyjna technologia świateł. Najbardziej zaawansowany wariant reflektorów Polo jest w pełni diodowy, co stanowi nowość w całym segmencie B.

 

Nowe jest też elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego, które według zapewnień konstruktorów poprawia zachowanie się pojazdu podczas manewrów. Opcjonalnie Volkswagen będzie oferował Polo z nowym zawieszeniem Sport Select, które dzięki elektronicznie regulowanym amortyzatorom umożliwia kierowcy wybór jednej z dwóch charakterystyk tłumienia.

 

Do nowego Polo wprowadzono również systemy wspomagające, znane dotąd z Golfa. Wśród nich należy wyróżnić: wspomniane już zawieszenie Sport Select, automatyczny tempomat ACC, system obserwacji otoczenia Front Assist, a także system awaryjnego hamowania w mieście oraz hamulec multikolizyjny.

 

Najważniejsze zmiany kryją się jednak pod maską. Wszystkie oferowane w Europie silniki benzynowe są nowymi konstrukcjami trzy- i czterocylindrowymi. W momencie wprowadzenia na rynek, Polo będzie dostępne z silnikami o mocy 60 KM (wtrysk pośredni/MPI), 75 KM (MPI) oraz 90 KM (wtrysk bezpośredni/TSI) i 110 KM (TSI). Zużycie paliwa przez najmniejszy silnik zostało zredukowane do 4,6 l/100 km. Jeszcze w tym roku zadebiutują dwie kolejne jednostki: 1.0 TSI BlueMotion o mocy 90 KM (jednolitrowy, trzycylindrowy silnik z bezpośrednim wtryskiem i turbodoładowaniem) oraz BlueGT o mocy 150 KM z funkcją odłączania cylindrów (ACT – system aktywnego zarządzania pracą cylindrów). Zaplanowane jest także nowe Polo GTI rozwijające 192 KM.

 

Kolejna generacja niemieckiego przedstawiciela segmentu B otrzyma także nowe jednostki wysokoprężne. Będą to między innymi trzy trzycylindrowe silniki z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem (TDI) o pojemności skokowej 1,4 litra rozwijające odpowiednio 75, 90 i 105 KM. Wersje 75- i 90-konne będą oferowane od razu po wprowadzeniu auta na rynek. Z kolei wariant 105 KM pojawi się nieco później. W ofercie nie zabraknie też jednostki TDI BlueMotion o mocy 75 KM. Motor ma być wyjątkowo oszczędny i zadowalać się 3,1 l/100 km, a w wersji ze skrzynią DSG 3,4 l/100.

 

Jak prowadzi się nowe Polo? No cóż, kilkadziesiąt kilometrów za kierownicą tego auta nie jest miarodajnym testem. W porównaniu z poprzednikiem na pewno nie jest rewolucyjny, ale bez wątpienia lepszy. O ile? Odpowiedź poznamy już wkrótce, gdy auto trafi do nas na ?pełnowymiarowy? test.

 

Jak to w przypadku Volkswagena bywa, mamy do czynienia z ewolucją. Niemieccy inżynierowie udoskonalili to, co było do udoskonalenia, unowocześnili konstrukcję, delikatnie odświeżyli design i poprawili materiały wykończeniowe. Dzięki tym zmianom Polo bez wątpienia utrzyma się na liście najchętniej kupowanych aut w Europie, tym bardziej że będzie tańsze od poprzednika. Auto jeszcze w tym miesiącu trafi do salonów sprzedaży.

 

Tekst i zdjęcia: Artur Balwisz

 

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Fiat Sedici 2.0 MultiJet 4×4 Emotion – wszechstronny maluch

Renault Clio II / Thalia I (1998-2012)