w

Nowy Peugeot 308 w pierwszym starciu: Porównanie z Volkswagenem Golfem (wideo)

Nowy Peugeot 308 w pierwszym starciu: Porównanie z Volkswagenem Golfem (wideo)

Francuski kompakt trzeciej generacji doczekał się premiery w zeszłym tygodniu. Teraz do sieci trafiło pierwsze porównanie z głównym konkurentem.

To naturalne, że nowy Peugeot 308 będzie sprawdzany na tle europejskiego lidera segmentu, czyli Volkswagena Golfa. Na kanale L’argus pojawił się materiał, którego celem jest statyczne zaprezentowanie obu samochodów.

Design to rzecz gustu, ale nikt nie powinien mieć wątpliwości, że nowość rzuca się bardziej w oczy, niż niemiecki rywal. Projektanci wykonali kawał świetnej roboty. Auto naprawdę robi wrażenie i trudno byłoby je pomylić z którymkolwiek modelem tej klasy. I to się chwali. Warto dodać, że to pierwszy samochód francuskiego producenta z nowym logo.

Peugeot 308 kontra VW Golf
Golf to zwolennik stylu konserwatywnego. Z kolei 308 stawia na przemyślaną elegancję

Genialnie prezentują się matrycowe reflektory LED z charakterystycznymi kłami. Duży grill z czarno-chromowanym wykończeniem także wygląda atrakcyjnie. Jak już wspomnieliśmy, to czy jego aparycja podoba się bardziej jest kwestią indywidualnych upodobań, jednakże warto zwrócić uwagę na wymiary. Nowy Peugeot jest dłuższy od Volkswagena o około osiem centymetrów. To naprawdę sporo.

308 vs Golf – porównanie wnętrz

We wnętrzu francuskiego auta jest naprawdę ciekawie. Pierwsze, co rzuca się w oczy to mała kierownica z nowym znaczkiem. Należy zaznaczyć, że zamontowano na niej nowe przyciski. Z kolei na podszybiu znalazły się cyfrowe wskaźniki oparte na 10-calowym wyświetlaczu. Posiadają nowe motywy i płynne przejścia graficzne.

Na konsoli centralnej znalazł się ekran dotykowy o tej samej przekątnej. Zintegrowano go z panelem klimatyzacji, ale dzięki rozbudowanemu interfejsowi zmiana temperatury nie wymaga użycia przycisku funkcyjnego. I to cieszy. Poza tym, instrument działa płynnie i szybko reaguje na dotyk. Właśnie tego brakowało w poprzedniku. Warto dodać, że pojawiły się także fizyczne przyciski i klasyczne pokrętło od regulacji głośności. To znacznie ułatwia obsługę.

Kokpit Volkswagena ma nieco inną koncepcję. Jest bardziej minimalistyczny i większość funkcji opiera się na “dotyku”. Czy to oznacza prostszą obsługę? Niekoniecznie. Środkowy ekran Golfa wydaje się nieco mniej czytelny. Zabrakło też przycisków funkcyjnych. Ponadto, projektanci przekombinowali z panelem dotykowym umieszczonym po lewej stronie od kierownicy. To on odpowiada za światła i podgrzewanie szyb. Zaletą są natomiast liczne schowki i mniej rozbudowany tunel środkowy, który daje więcej miejsca prawej nodze.

A co przestrzenią? W porównaniu do poprzednika, w nowym 308 umieszczono niżej kanapę – o pięć centymetrów, co zwiększyło strefę nad głowami (mimo obniżenia linii dachu). Ponadto, pasażerowie drugiego rzędu mogą liczyć na trzy dodatkowe centymetry na nogi (zasługa rozstawu osi). W Golfie jest z tyłu nieco więcej miejsca, a przy tym można liczyć na bardziej pochylone oparcie kanapy, co zwiększa komfort jazdy. Bagażnik? W 308 mamy do dyspozycji 412 litrów pojemności. Z kolei Golf oferuje 380-litrowy kufer.

308 vs Golf – gamy silnikowe

Nowy Peugeot 308 będzie dostępny trzema rodzajami napędu – wysokoprężnym, hybrydowym i benzynowym. Oferta początkowa obejmie pięć wariantów silnikowych:

  • 1.2 PureTech 110 KM
  • 1.2 PureTech 130 KM
  • 1.5 BlueHDi 130 KM
  • Hybrid 180 KM
  • Hybrid 225 KM

Z kolei paleta jednostek niemieckiego konkurenta jest dużo bardziej rozbudowana. Na liście widnieje aż dwanaście silników:

  • 1.0 TSI 90 KM
  • 1.0 TSI 110 KM
  • 1.5 TSI EVO 130 KM
  • 1.5 TSI EVO 150 KM
  • 2.0 TSI 245 KM
  • 2.0 TSI 320 KM
  • 1.0 eTSI mHEV 110 KM
  • 1.5 eTSI EVO mHEV 150 KM
  • 1.4 TSI eHybrid 245 KM
  • 2.0 TDI 115 KM
  • 2.0 TDI 150 KM
  • 2.0 TDI 200 KM

Golf jest więc dostępny z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi, a także z układami hybrydowymi – zarówno miękkimi, jak i plug-in. Niewykluczone jednak, że francuski konkurent z czasem otrzyma nowe konfiguracje. Być może wśród nich będzie jakaś usportowiona wersja.

Golf czy 308?

To pytanie pozostaje otwarte. Wiele będzie zależało od właściwości jezdnych, a jeszcze więcej od ceny. Pierwsze nieoficjalne informacje sugerują, że trzeba spodziewać się kwoty nieco wyższej, niż za porównywalną konfigurację niemieckiego konkurenta. Jak wynika z oficjalnego cennika, 110-konny Golf to wydatek 76 060 złotych (rocznik 2021). Podejrzewamy więc, że 308 będzie kosztować grubo ponad 80 tysięcy złotych. W końcu Francuzi coraz śmielej celują w premium. Odważne posunięcie, ale do odważnych świat należy.

Wojciech Krzemiński

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Avatar

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Pożar Challengera

Kolejny Dodge Challenger w płomieniach. Przyczyna pożaru nie jest oczywista (wideo)

Drewniany Chevrolet Corvette

Chevrolet Corvette C8 z drewna: Trochę jak crossover, ale Gepetto byłby dumny