w

Nowy Peugeot 3008 – premiera

Nowy Peugeot 3008

Metamorfoza? Zmiana wizerunku? Jedno i drugie! Peugeot 3008 stał się SUV-em i wyszło mu to na dobre. Już pierwszy kontakt z tym samochodem pozwala przypuszczać, że konkurencja straci sporą grupę klientów. Na jego korzyść, rzecz jasna…

Nowy Peugeot 3008
Nowy Peugeot 3008

Nie jest tajemnicą, że nie byłem zwolennikiem poprzedniej generacji tego modelu. Pod względem stylistycznym budziła we mnie mieszane uczucia. Po prostu. Nowe wcielenie to jednak zupełnie inna bajka. Świetne proporcje, wyraźne przetłoczenia, delikatnie opadająca linia dachu i osłony karoserii sprawiają, że 3008 wygląda i masywnie, i dynamicznie. Najlepiej prezentuje się jednak oświetlenie. Zadziornie spoglądające przednie reflektory i tylne lampy z pazurowatym wypełnieniem nadają temu autu na tyle wyrazisty charakter, że nawet po zmroku nie da się go pomylić z żadnym innym.

Nowy Peugeot 3008
Nowy Peugeot 3008

Świetny styl to także wnętrze. Kokpit został zaprojektowany zupełnie na nowo i nie ma zbyt wielu wspólnych elementów z innymi francuskimi samochodami tej marki. Konsolę centralną tworzy ekran dotykowy (działa szybko i jest łatwy w obsłudze), dwie dysze nawiewu i panel „fortepianowych” przycisków. Klasyczne zegary zastąpił natomiast duży wyświetlacz z szerokimi możliwościami personalizacji. Dzięki temu rozwiązaniu każdy kierowca może wybrać wedle uznania zakres wyświetlanych informacji. Dużym plusem jest także świetnie leżąca w dłoniach, niewielka kierownica. Imponują również materiały. Pod tym względem 3008 należy do czołówki swojego segmentu. Warto dodać, że jakość tworzyw idzie w parze z wzorowym spasowaniem. Da się? Jasne, że tak!

Nowy Peugeot 3008
Nowy Peugeot 3008

Z kolei tylna kanapa i fotele są wygodne oraz wystarczająco obszerne. Nie sprawdzałem ich na zbyt długim dystansie (nadrobię to przy okazji pełnowymiarowego testu), ale śmiem twierdzić, że kilka godzin jazdy, bez warunku na rząd, nie będzie stanowić problemu dla żadnego, nawet dużego organizmu. Co ważne, obszerna kabina nie zabrała przestrzeni bagażowej. W standardowej konfiguracji do dyspozycji jest 520 litrów, a po złożeniu tylnego oparcia – 1482 litry.

Nowy Peugeot 3008
Nowy Peugeot 3008

Nowy Peugeot 3008 jest dostępny z dwoma jednostkami benzynowymi (1.2 PureTech 130 KM, 1.6 THP 165 KM) oraz dwoma dieslami (1.6 BlueHDi 120 KM, 2.0 BlueHDi 150 i 180 KM), które mogą współpracować z 6-biegowym manualem lub automatem o tej samej liczbie przełożeń. Cieszy mnie, że już podstawowy egzemplarz ma przyzwoitą moc, bo często zdarza się, że warianty otwierające cennik nie nadają się specjalnie do codziennej eksploatacji… To samo dotyczy wyposażenia. W przypadku tego modelu nie ma jednak tego problemu, bo bazowa wersja Access ma już w standardzie m.in.: 6 poduszek powietrznych, podstawowe systemy bezpieczeństwa, asystenta monitorującego poziom zmęczenia kierowcy, wyświetlacz zamiast analogowych zegarów, klimatyzację, elektryczne szyby i lusterka, LED-y do jazdy dziennej, komputer pokładowy, tempomat, chromowane wstawki we wnętrzu i na zewnątrz, wielofunkcyjną kierownicę oraz zestaw multimedialny z 6 głośnikami i gniazdem USB.

Nowy Peugeot 3008
Nowy Peugeot 3008

Pierwsze jazdy odbyłem za kierownicą egzemplarza ze 150-konnym dieslem i sześciobiegowym manualem. Wnioski? Optymalny zestaw. Dzięki sporemu momentowi (370 Nm) dostępnemu już od 2 tysięcy obrotów, auto nie miało problemu z przyspieszaniem, bez warunku na przełożenie. Dwulitrowa jednostka wysokoprężna znana jest jednak od lat i już niejednokrotnie chwaliliśmy jej siłę oraz maniery. Prawdziwym zaskoczeniem jest jakość prowadzenia. Układ kierowniczy jest precyzyjny i dobrze informuje o tym, co dzieje się z przednią osią. Współpracuje z nim sprężyste zawieszenie, które nie pozwala na przesadne przechyły karoserii, a do tego oferuje przyzwoity komfort.

Nowy Peugeot 3008
Nowy Peugeot 3008

Warto dodać, że część jazd odbyła się poza asfaltem. Od razu pragnę dodać, że Peugeot 3008 nie jest oferowany z napędem na obie osie. I wiecie co? 4×4 nie jest konieczne, o czym informuje nie tylko sprzedaż tego typu aut, ale też ich prawdziwe przeznaczenie. Nikt bowiem nowym, kompaktowym SUV-em nie będzie chciał bawić się w wymagający off-road. Sprawna jednostka napędowa, prawie 22-centymetrowy prześwit i niewielkie zwisy karoserii umożliwiają jednak bezstresową jazdę poza utwardzonymi nawierzchniami, co powinno spełnić oczekiwania większości. W pokonywaniu trudności ma także pomagać system Grip Control znany z innych modeli francuskiej marki.

Nowy Peugeot 3008
Nowy Peugeot 3008

Jak kształtują się ceny? Wspomniany wyżej egzemplarz podstawowy (1.2 PureTech Access) to koszt 89 900 zł. „Sztuka”, z którą miałem do czynienia, czyli 150-konny diesel, 6-biegowy manual i topowe wyposażenie (Allure) kosztuje natomiast 125 200 zł. Najmocniejszy, 180-konny silnik wysokoprężny dostępny jest tylko z automatem i w wersji GT, którą wyceniono na 155 900 zł. Ceny są więc mocno konkurencyjne do Volkswagena Tiguana czy Toyoty RAV4. Wielu potencjalnych nabywców zainteresuje na pewno oferta finansowania bez wpłaty własnej – Perfect Drive. Skierowana jest ona do tych osób, które wolą korzystać z auta decydując się na wpłaty ratalne. Podstawowy Peugeot 3008 w takim wariancie finansowym dostępny jest za 899 zł/miesięcznie.

Nowy Peugeot 3008
Nowy Peugeot 3008

Peugeot zrobił ogromny krok naprzód. W końcu zaoferował klientom świetnego, kompaktowego SUV-a, którego w gamie najzwyczajniej brakowało. Bez warunku na wersję, jest dobrze wyposażonym, atrakcyjnie wyglądającym i tak samo prowadzącym się samochodem. Wróżę sukces. Duży sukces.

 

Tekst i zdjęcia: Wojciech Krzemiński

 

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Hybrydy Skody już wkrótce

Nissan NP300 Navara 2.3D 7AT Tekna – Nowy format