w

Nowy Jaguar XF – Pierwsza jazda

Jaguar konsekwentnie odświeża gamę modelową. Do salonów wjechał właśnie głęboko ?zreformowany? XF. Wydaje się, że po latach chudych (czytaj średnio udanych eksperymentów), brytyjski producent luksusowych aut znowu? produkuje luksusowe auta. A XF był pierwszym, po niezbyt udanym aliansie z Fordem prawdziwym Jaguarem. Ale produkowany od 2007 roku, nawet pomimo liftingu w 2011 luksusowy ?kotek? zdążył się opatrzyć. Jaki jest zatem nowy XF? Krótszy od poprzednika, ale oddaje pasażerom więcej przestrzeni. Waży mniej, jest zdecydowanie lepiej wyposażony, a napędza go cała gama nowych silników.

Nowy XF ma 4954 mm długości, przy czym rozstaw osi wynosi 2960 mm ( o 51 mm więcej niż u poprzednika). Zaś przedni zwis skrócono o 66 mm. Choć nadwozie jest o 7 mm krótsze i o 3 mm niższe niż w pierwszej wersji modelu XF, to ilość miejsca dla pasażerów tylnej kanapy należy do największych w klasie: osoby podróżujące z tyłu mają teraz o 15 mm więcej miejsca na nogi, 24 mm na kolana oraz 27 mm na wysokości głowy.

Pod maskę Jaguara XF trafiły dwa motory dwulitrowe: diesel (w dwóch wariantach: 163- i 180-konnym) oraz 300-konny benzyniak. W ofercie są również 3-litrowe V6. W tym przypadku jednostka wysokoprężna generuje 280 KM, a motor benzynowy występuje w dwóch wersjach: 340- i 380-konnej. Auta napędzane benzynowymi silnikami V6 mogą mieć napęd na przód lub obie osie. W wersji AWD wykorzystano system Adaptive Surface Response (AdSR), który jest jedną z funkcji układu Jaguar Drive Control. AdSR rozpoznaje rodzaj nawierzchni (np. śnieg, szuter) i odpowiednio dostosowuje do niej parametry pracy silnika, skrzyni biegów, układu kierowniczego oraz DSC. Wersje z napędem na tylną oś wspomaga system All-Surface Progress Control, zaprojektowany z myślą o wolnej jeździe w trudnych warunkach, automatycznie kontrolujący przepustnicę i hamulce, zapewniając najwyższą dostępną w danych okolicznościach przyczepność.

Nowe auta, to nowe systemy informacji, łączności i rozrywki. Nie inaczej jest w przypadku XF-a. Prezentowany model Jaguara oferuje całkowicie nowy system InControl Touch Pro oparty na ekranie dotykowym o przekątnej 10,2 cala. Można go podzielić w taki sposób, by przedstawiał jednocześnie informacje niezbędne dla kierowcy (np. dane nawigacyjne) i rozrywkę dla pasażerów (telewizję lub filmy). System InControl Touch Pro wyposażono w wysokowydajny 4-rdzeniowy procesor.

Nowy model XF będzie dostępny w następujących wersjach: Pure/SE, Prestige, R-Sport, Portfolio oraz S. Ceny startują od 199 tysięcy za dwulitrowego, 163-konnego diesla w wersji wyposażenia Pure. Za 340-konnego benzyniaka w odmianie R-Sport trzeba zapłacić 347 tysięcy złotych. Na razie, 380-konny Jaguar XF i warianty „czteronapędowe” są bezcenne gdyż? pojawią się w ofercie nieco później.

Jak jeździ nowy Jaguar XF? Tak, jak wygląda. Majestatycznie. Ale gdy trzeba, brytyjski kot potrafi pokazać pazurki. Doceniamy komfort w jakim podróżowaliśmy testując nowego XF-a, nagłośnienie i właściwości trakcyjne. I już teraz przewidujemy, że niemiecka konkurencja straci sporo udziału w rynku aut luksusowych. Wydaje nam się, że nowy XF odkroi sporo rynkowego tortu Mercedesowi i Audi. A kto wie, może i BMW?

 

Tekst i zdjęcia: Artur Balwisz

 

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Czy powstanie film o aferze Volkswagena?

Ford Mustang Fastback 2.3 EcoBoost – Gwiazda w nowej roli