Hyundai wprowadził właśnie na rynek VI generację jednego ze swoich evergreenów ? Elantry. Auto produkowane od 1990 roku zyskało już sporo fanów. Trzeba przyznać, że nawet kiedy o koreańskich autach mówiono, iż wyglądają kontrowersyjnie, ten model był zdecydowanie wyjątkiem. Zawsze?
Jaka jest nowa Elantra? Wygląda bardzo ciekawie. Dzięki nowemu grillowi i linii świateł nawiązuje nie tylko do i40, ale także Tucsona i Santa Fe. Ale nowa sylwetka auta to nie tylko nowy przód. Sporo zmian zaszło także w tylnej części karoserii – tylne lampy oraz inaczej ?zarysowany?, zdecydowanie bardziej masywny zderzak. Nieco zmieniła się też linia boczna koreańskiego sedana. Elantra wygląda bardziej dynamicznie dzięki przemodelowanej linii dachu. Auto jest o 20 mm dłuższe i 25 mm szersze od poprzedniej generacji. Choć 20 i 25 mm nie brzmi jakoś szczególnie imponująco, to we wnętrzu czuć różnice. Jest nieco obszerniej. Szczególnie na tylnej kanapie.
W nowej Elantrze wygodnie jest nie tylko pasażerom. Także bagaż ma sporo przestrzeni. Do bagażnika możemy zapakować prawie 460 litrów, co na pewno ucieszy nie tylko klientów flotowych, ale także? wszystkie panie. W przestrzeni bagażowej bez trudu zmieścimy bowiem 4 duże walizki.
Również optycznie wnętrze auta zmieniło się diametralnie. Poprzednia Elantra wyglądała pod tym względem nieźle. Ta, wprost rewelacyjnie. Atmosferę i klimat komfortu budują elementy stylistyczne zaczerpnięte z Hyundaia Genesis i Sonata. Kabinę wykończono miękkimi w dotyku, wysokiej jakości materiałami. Przyciski na desce rozdzielczej rozmieszczono ergonomicznie i logicznie. Zresztą, cały układ kokpitu taki jest.
Nowa Elantra dostępna jest z 2 silnikami. Pod jej maskę trafił motor benzynowy o pojemności 1,6 litra, mocy 128 KM i 155 Nm. (może współpracować z 6-biegową skrzynią manualną, jak i automatyczną). Druga z jednostek to 1,6-litrowy turbodiesel generujący 136 KM i 300 Nm. momentu obrotowego, który współpracuje z manualną skrzynią 6-biegową lub 7-biegową DCT.
Jak porusza się nowa Elantra? Naszym zdaniem rewelacyjnie. Do testów otrzymaliśmy model z silnikiem Diesla. I? jesteśmy pod wrażeniem. Motor jest doskonale elastyczny. Współpraca z 6-biegową skrzynią jest wprost modelowa. Auto świetnie przyspiesza. Mocy, dzięki 300 Nm. nie brakuje też przy wyprzedzaniu. Niestety, na 120-kilometrowej trasie trudno sprawdzić faktyczne spalanie auta, ale tą wiedzą podzielimy się z Wami po teście drogowym Elantry. Miejmy nadzieję, że nastąpi on już wkrótce?
Zastrzeżenia, bo nie ma aut idealnych też mamy. Choć właściwie nie są to zastrzeżenia tylko jedno zastrzeżenie. Dbałość o komfort pasażerów mocno osłabiła czujność projektantów. Jest komfortowo i? nieco zbyt miękko. W czasie jazdy kierowca i pasażer są w siódmym niebie. Auto idealnie tłumi nierówności i ?wybiera? wszelkie dziury. Kiedy jednak trzeba dynamicznie zmienić tor jazdy, Elantra nieco zbyt mocno wychyla się na boki. Dla starego wygi ?za fajerą? to nie problem. Mniej doświadczony kierowca może jednak poczuć się, delikatnie mówiąc, nieswojo?
Koreańczycy mocno wchodzą w polski rynek. Hyundai Elantra trafił bowiem już do salonów. Ceny auta zaczynają się od niespełna 68 tys. złotych, kończą zaś na nieco nieprzyzwoitych 108 tysiącach. Na szczęście, jest spory wybór ?pomiędzy??
Tekst i zdjęcia: Artur Balwisz