Niektórzy mogą myśleć, że w krajach Unii Europejskiej największą popularnością cieszą się zawsze te same modele. Nic bardziej mylnego.
Najlepiej sprzedające się auta w wybranych krajach Europy to nie zawsze Volkswageny czy Fiaty. Wręcz przeciwnie. Niemal każde państwo ma innego lidera, co pokazuje, że Europejczycy mają różne wymagania, możliwości i podejścia.
W tym miejscu warto przypomnieć, że w 2021 roku, najlepiej sprzedającym się autem w Polsce była Toyota Corolla (21 542 sztuki), która wyprzedziła Toyotę Yaris (14 166 sztuk) oraz Skodę Octavię (12 778 sztuk). Zweryfikowaliśmy sytuację u niektórych sąsiadów i nie tylko. Wyniki mogą Was zaskoczyć.
Sprzedaż nowych aut w krajach Europy 2021
Zacznijmy od Niemiec, ponieważ to największy rynek Starego Kontynentu. Tu akurat próżno szukać zaskoczeń – rzeczywiście dominuje Volkswagen. Na pierwszym miejscu znajdziemy nowego Golfa (91 621 sztuk), który wyprzedził T-Roca (57 424 sztuki) i Tiguana (55 527 sztuk).
Zupełnie inaczej wygląda to we Francji. Prym wiedzie Peugeot 208 (88 037 sztuk), a za nim znajdują się dwa twory koncernu Renault: Clio (85 370 sztuk) i Dacia Sandero (77 067 sztuk).
Z kolei w Wielkiej Brytanii dominuje Vauxhall/Opel Corsa (40 914 sztuk). Co ciekawe, drugi wynik osiągnął samochód elektryczny – Tesla Model 3 (34 783 sztuki). Trzecie miejsce przypadło natomiast MINI (31 792 sztuki).
Najlepiej sprzedające się auta w wybranych krajach Europy:
- Polska: Toyota Corolla: 21 542 egzemplarze
- Francja: Peugeot 208: 88 037
- Niemcy: Volkswagen Golf: 91 621
- Italy: Fiat Panda: 112 298
- Wielka Brytania: Vauxhall Corsa: 40 914
- Hiszpania: Seat Arona: 21 946
- Węgry: Suzuki Vitara: 8349
A jak to wygląda we Włoszech? Liderem 2021 roku został Fiat Panda (112 298 sztuk), który wyprzedził 500-tkę (44 819 sztuk) i Lancię Ypsilon (43 735 sztuk). Jak widać, każdy kraj wspiera przede wszystkim rodzimy przemysł motoryzacyjny, co jest oczywiście bardzo dobre dla gospodarki.
Dla porównania, warto również zerknąć do innych, nieco mniejszych państw. W Hiszpanii dominuje SEAT Arona (21 946 sztuk), ale za nim uplasowały się Hyundai Tucson (21 258 sztuk) i Dacia Sandero (20 419 sztuk). Węgry natomiast bardzo lubią Suzuki, bo pierwsze dwa miejsca zajęły Vitara (8349 sztuk) i S-Cross (6265 sztuk). Trzecią lokatę zgarnął Fiat 500 (4730 sztuk).
To zaskakujące, jak bardzo różnią się europejskie rynki. Nawet te mniejsze nie wykazują zbliżonych trendów, jeżeli chodzi o same modele. Niemniej jednak w całej Europie dominują hatchbacki oraz crossovery.