W ostatnich latach doszło do rewolucji w dziedzinie napędów spalinowych, stosowanych w samochodach osobowych. Prym w tej rewolucji wiodą europejscy producenci samochodów. Wprowadzenie do masowej produkcji nowoczesnych silników benzynowych i wysokoprężnych pozwala cieszyć się kierowcom z niskiego spalania oraz dużej elastyczności i potężnej mocy silników. Zadowolenie są także ekolodzy, albowiem jednostki napędowe emitują bardzo mało zanieczyszczeń.
Koncern Volkswagen jest jednym z liderów tego typu rozwiązań. Firma stworzyła rodzinę nowoczesnych, turbodoładowanych jednostek benzynowych TSI, budowanych zgodnie z zasadami downsizingu. Kolejną generację tych jednostek napędowych nazwano EcoTSI.
Silniki te łączą w sobie elastyczność i wysoką moc, charakterystyczną dla jednostek benzynowych oraz bardzo niskie spalanie, typowe dla silników Diesla. Dopełnieniem zalet jest bardzo mała emisja tlenków azotu i dwutlenku węgla. Obecnie nowoczesne jednostki z rodziny EcoTSI są montowane także w hiszpańskich Seatach. Jednym z modeli, w których montowane są silniki EcoTSI, jest popularny Seat Ibiza.
Silniki EcoTSI w Seacie Ibiza
Jednostki budowane zgodnie z zasadami downsizingu mają zredukowaną pojemność, i mniejszą liczbę cylindrów. Wysoką moc zawdzięczają doładowaniu, generowanemu przez turbosprężarkę. Zmniejszono w nich wagę poszczególnych elementów mechanicznych, wprowadzono dokładny, bezpośredni wtrysk paliwa a w wielu jednostkach także nowy system rozprowadzania oleju silnikowego w tłokach, które są spryskiwane olejem. Stosuje się także nowe systemy sterowania zaworami i mnóstwo elektroniki, która czuwa nad całym cyklem pracy silnika. Aby zmniejszyć zużycie paliwa, auta wyposaża się także w system start ? stop. Jego zadaniem jest wyłączanie silnika przy każdym, dłuższym zatrzymaniu (na przykład na światłach, co dzieje się po wrzuceniu biegu na luz).
Dla większości kierowców najważniejsze są jednak fakty, dotyczące mocy i zużycia paliwa.
Seat Ibiza czwartej generacji może być napędzany jednym z trzech nowoczesnych silników z rodziny EcoTSI. Najmniejszy, trzycylindrowy o pojemności jednego litra, generuje moc 95 koni mechanicznych. Do tej pory taką moc osiągały silniki wolnossące, mające cztery cylindry i co najmniej 1,4 litra pojemności. Turbodoładowana jednostka rozpędza Ibizę do setki w 10,4 sekundy. Silnik potrzebuje około 5,1 l/100 km w mieście i zaledwie 3,8 l/100 km podczas jazdy po trasie. Seat Ibiza jest oferowany także z mocniejszym silnikiem EcoTSI, również litrowym i trzycylindrowym, ale dającym więcej frajdy z jazdy dzięki mocy 110KM. Spalanie jest tylko minimalnie większe od zużycia paliwa, generowanego przez słabszą jednostkę ? o około 0,1 ? 0,2 l na każde sto kilometrów. Amatorom sportowej jazdy najbardziej przypadnie do gustu największa jednostka z rodziny EcoTSI. Ma ona 1,4 litra pojemności i 150 KM mocy. Seat Ibiza z tym silnikiem pod maską rozpędza się do setki w 7,4 sekundy. Jednostka potrzebuje ok. 6 l/100 km podczas jazdy po mieście i zaledwie 4 l/100 km w czasie jazdy po trasie.
Nowoczesne silniki z rodziny EcoTSI to świetne rozwiązanie dla kierowców, którzy cenią moc, elastyczność i wysoki moment obrotowy, a równocześnie pragną mieć oszczędne auto, które będzie mało palić podczas jazdy w mieście i poza nim. Nowy Seat Ibiza, napędzany jednym z silników EcoTSI, czeka na klientów w autoryzowanym salonie Promoto w Katowicach.