w

Mercedes EQE SUV. Waży ponad 2,5 tony i oferuje 590 kilometrów zasięgu

Mercedes-Benz EQE SUV
Mercedes EQE SUV. Waży ponad 2,5 tony i oferuje 590 kilometrów zasięgu

Marka ze Stuttgartu zaprezentowała światu swój nowy elektryczny model. Oto Mercedes EQE SUV 2023, który właśnie oficjalnie dołączył do gamy.

Niemcy nie zamierzali kombinować – ani z designem, ani z nazewnictwem. Tak naprawdę nie ma tu czego wyjaśniać. Patrzymy właśnie na SUV-a reprezentującego segment E. W nowej nomenklaturze łatwo się połapać, choć to nie oznacza, że Mercedes EQE SUV 2023 jest łatwy do odróżnienia od pozostałych modeli.

Projektanci wykorzystali nurt stylistyczny wykorzystywany w pozostałych modelach na prąd. To oznacza liczne obłości, charakterystyczne elementy oświetlenia oraz wiele innych spójnych części. Front zdobią reflektory o łagodnym kształcie, które zostały optycznie połączone wąską listwą LED. Sąsiaduje z nimi lity panel, który imituje grill.

Mercedes EQE SUV AMG Line Exterior
Obła sylwetka zapewnia właściwą aerodynamikę i skutecznie ukrywa masę własną pojazdu

Profil ujawnia proporcje samochodu, które tworzą bardzo łagodną, opływową sylwetkę. Od razu przywodzi ona skojarzenia z modelem EQA, czyli kompaktowym SUV-em. Z kolei tylna część karoserii charakteryzuje się lampami tworzącymi jeden pas świetlny zajmujący całą szerokość. Nie mogło również zabraknąć plastikowych osłon chroniących dolne partie nadwozia.

Mercedes EQE SUV – wnętrze

W kabinie można poczuć się jak we wszystkich elektrycznych Mercedesach reprezentujących wyższe segmenty. Wszystko za sprawą tego samego kokpitu, który przybrał formę jednego, ogromnego panelu, w który zostały wkomponowane trzy ekrany. Pierwszy to cyfrowe wskaźniki, drugi umieszczony centralnie odpowiada za multimedia, a trzeci stworzono do dyspozycji pasażera. Jakby ten środkowy mu nie wystarczył…

Mercedes EQE SUV
Futurystyczny kokpit jest taki sam, jak w konwencjonalnym EQE

Producent nie zapomniał o licznych, zaawansowanych elementach wyposażenia, wśród których znajdziemy inteligentny tryb parkingowy, rozwiniętą nawigację z możliwością planowania podróży z ładowaniem, system Eco Assist automatycznie dostosowujący siłę odzyskiwania energii z hamowania czy wreszcie technologia Digital Light umożliwiająca wyświetlanie dodatkowych oznaczeń i symboli ostrzegawczych na drodze przed maską.

Biorąc pod uwagę pokaźny rozstaw osi, przestrzeni w obu rzędach nie powinno brakować. Pytanie tylko, ile miejsca będzie nad głowami. Pamiętajmy, że podłoga w autach elektrycznych bywa podniesiona z powodu umiejscowienia w niej baterii litowo-jonowych.

Mercedes EQE SUV Nappa balao brown
Duży rozstaw osi powinien zapewnić przestronność w obu rzędach

Wiadomo jednak, że bagażnik jest wystarczająco duży. W standardowej konfiguracji oddaje do dyspozycji użytkowników 520 litrów pojemności. To więcej, niż w konwencjonalnym EQE (430 litrów). Wykorzystanie przestrzeni ułatwia duży otwór załadunkowy.

Mercedes EQE SUV – dane techniczne

Warto również wspomnieć o wymiarach nowego samochodu z gwiazdą na masce. Mercedes EQE SUV ma 4863 milimetry długości, 1940 milimetrów szerokości. 1686 milimetrów wysokości. Rozstaw osi sięga 3030 milimetrów. To oznacza, że auto jest 132 milimetry krótsze i 11 milimetrów węższe od EQE w wersji sedan. Mimo skromniejszych gabarytów, sporo waży – aż 2600 kilogramów.

Mercedes EQE SUV Velvet brown metallic
Tylko podstawowa wersja posiada napęd RWD, pozostałe otrzymały układ 4MATIC

Oferta konfiguracji silnikowych obejmie pięć propozycji, które dostosowane są do różnych potrzeb klientów. Standardem będzie napęd na oś tylną, ale większość wersji posiada układy 4MATIC. Tak wygląda gama silników Mercedesa EQE SUV:

  • EQE SUV 350+ RWD (288 koni mechanicznych, 565 niutonometrów, bateria 90,6 kWh, zasięg: 480-590 kilometrów)
  • EQE SUV 350 4MATIC (288 koni mechanicznych, 765 niutonometrów, bateria 90,6 kWh, zasięg: 480-590 kilometrów)
  • EQE SUV 500 4MATIC (396 koni mechanicznych, 858 niutonometrów, bateria 90,6 kWh, zasięg: 460-547 kilometrów)
  • AMG EQE SUV 43 4MATIC (476 koni mechanicznych, 858 niutonometrów, bateria 90,6 kWh, zasięg: 431-488 kilometrów, 0-100 km/h: 4,3 sekundy, v-max: 210 km/h)
  • AMG EQE SUV 53 4MATIC (626 koni mechanicznych, 950 niutonometrów, bateria 90,6 kWh, zasięg: 375-470 kilometrów, 0-100 km/h: 3,8 sekundy, v-max: 220 km/h)

Warto zwrócić uwagę na obie wersje „350”. Ta druga dysponuje dodatkowym silnikiem, który napędza przednią oś i zwiększa maksymalny moment obrotowy. Uwagę w przypadku każdej odmiany zwraca bateria o tej samej pojemności. Jest jedyną w ofercie. Należy w tym miejscu zaznaczyć, że maksymalna siła ładowania wynosi 170 kW. Po 15 minutach istnieje więc teoretyczna szansa na uzyskanie 220 kilometrów zasięgu.

Mercedes-AMG EQE SUV 53 4MATIC Dynamic Plus
Najmocniejsza konfiguracja zapewnia 687 koni mechanicznych i 1000 niutonometrów

Co ciekawe, Mercedes-AMG EQE SUV 53 4MATIC może być wyposażony w pakiet AMG Dynamic Plus, który oferuje kontrolę startu i tak zwany „Boost” zwiększający potencjał do 687 koni mechanicznych i 1000 niutonometrów. Dzięki niemu, niemiecka nowość może rozwijać setkę w zaledwie 3,5 sekundy i rozpędzać się do 240 km/h.

Mercedes EQE SUV
Mercedes EQE SUV będzie produkowany w Stanach Zjednoczonych

Mercedes EQE SUV będzie produkowany w zakładach w Alabamie – już od grudnia tego roku. Fabryka Tuscaloosa tworzy już inne modele z serii EQ. Niedaleko produkowane są akumulatory do tychże samochodów.

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Elektryczny SUV Dacii

Elektryczny SUV Dacii? W porządku, ale za dziesięć lat. Teraz marka rozwija LPG i hybrydy

Renault 4ever Trophy Concept

Renault 4ever Trophy Concept. To może być zapowiedź nowej serii pojazdów