w

Mercedes-Benz Citan 2022 oficjalnie. Nowe technologie, design i silniki

Mercedes Citan 2022
Mercedes-Benz Citan 2022 oficjalnie. Nowe technologie, design i silniki

Niemiecka marka zaprezentowała oficjalnie drugą generację swojego kombivana. Samochód ponownie powstał przy współpracy z francuskim koncernem.

Mercedes-Benz Citan 2022 prezentuje się znacznie nowocześniej, niż poprzednik. Projektanci starali się uzupełnić jego użytkową sylwetkę jak największą liczbą elementów nawiązujących do modeli osobowych, które korzystają z najnowszego nurtu stylistycznego. Wyszło całkiem nieźle.

Pas przedni zdobią reflektory z ciemnym wypełnieniem. I łagodny kształt współgra z linią poprowadzenia maski. W topowych konfiguracjach zostaną oparte na technologii LED. Pomiędzy oświetleniem wkomponowano szeroki grill, którego centralne miejsce zajmuje oczywiście logo producenta.

Mercedes-Benz Citan 2022 - design
Tył samochodu zdradza pokrewieństwo z Renault Kangoo

Z kolei profil samochodu został urozmaicony kilkoma przetłoczeniami i wyraźnie zaznaczonymi błotnikami. Dzięki temu samochód wygląda na nieco szerszy, bardziej proporcjonalny. Uwagę zwracają też duże przeszklenia.

Tył samochodu jest oczywiście ścięty, jak to w kombivanach. Uwagę zwracają nowe lampy, które zostały wyposażone w charakterystyczne klosze – dokładnie takie same, jak w bliźniaczym Renault Kangoo. Zaletą samochodu jest na pewno nisko poprowadzony zderzak, który obniża próg załadunku.

Rewolucja we wnętrzu

Zmiany stylistyki karoserii są gruntowne, ale to wnętrze przeszło największą metamorfozę. W poprzedniku było siermiężnie i użytkowo. Mercedes-Benz Citan 2022 to jednak zupełnie inna liga. Kokpit oferuje całkiem przyjazny design, który uzupełniono nowoczesnymi instrumentami pokładowymi. Nie zabrakło również dekorów ożywiających cały projekt.

Mercedes-Benz Citan 2022 - wnętrze
Kokpit jest zupełnie nowy. Może być wyposażony w dotykowy ekran multimedialny i automatyczną klimatyzację.

Przed oczami kierowcy znajdują się analogowe wskaźniki o bardzo czytelnej formie. Pomiędzy tarczami wkomponowano kolorowy wyświetlacz komputera pokładowego. Nieco bliżej rąk kierowcy umiejscowiono wielofunkcyjną kierownicę – taką jak w Klasie E sprzed liftingu.

Mercedes Citan Tourer 2022 - kabina
Wersja Tourer oferuje w drugim rzędzie składaną kanapę dla trzech osób

Topowe wersje mogą być wyposażone w dotykowy ekran multimedialny oparty na systemie MBUX. Co ważne, został on uzupełniony fizycznymi przyciskami funkcyjnymi, które znalazły się poniżej. Równie istotne jest zastosowanie niezależnego panelu klimatyzacji ułatwiającego użytkowanie. Uwagę zwraca też wysoko umieszczony drążek skrzyni biegów. Jeszcze za wcześnie, by mówić o materiałach wykończeniowych w szczegółach, ale podejrzewamy, że są twarde, ale starannie spasowane.

Mercedes-Benz Citan 2022 – możliwości użytkowe

Zacznijmy od wersji stricte użytkowej. Mercedes-Benz Citan Van wyposażony w elastyczną ścianę działową pozwala na przewiezienie przedmiotów do długości 3,05 metra. Przestrzeń załadunkowa sięga 2,9 metra sześciennego. Istnieje możliwość zmieszczenia dwóch europalet.

Mercedes-Benz Citan - skrzynia załadunkowa
Przestrzeń załadunkowa umożliwia przewożenie dwóch europalet

Ładowność furgonu wynosi aż 1,5 tony. Mercedes-Benz Citan 2022 ma 4498 milimetrów długości i 2716 milimetrów rozstawu osi. W niedalekiej przyszłości do gamy trafi także odmiana przedłużona.

Mercedes-Benz Citan 2022 - drzwi
Citan może być wyposażony w drzwi przesuwne z obu stron. Tylne skrzydła mogą być zastąpione klasyczną klapą (w wersji Tourer)

Tylne drzwi Citana są przesuwne. Mogą znajdować się po jednej lub obu stronach. Z tyłu znajdują się asymetryczne skrzydła z możliwością otwarcia do 180 stopni. Citan Tourer (osobowy) może być wyposażony w klasyczną klapę bagażnika. Ta wersja posiada także pięcioosobowe wnętrze. W drugim rzędzie znajduje się składana kanapa.

Merecedes-Benz Citan 2022 – nowe technologie

Poprzednik miał już duży bagaż rynkowych doświadczeń, dlatego był pozbawiony nowoczesnych systemów wsparcia. Mercedes-Benz Citan 2022 posiada natomiast długą listę rozwiązań, które wspierają użytkownika. Wśród nich znajdziemy m.in.:

  • asystenta podjazdu
  • system awaryjnego hamowania
  • monitorowanie martwego pola
  • utrzymywanie pasa ruchu
  • aktywny tempomat

Standardowe wyposażenie obejmuje siedem poduszek powietrznych dla wersji Tourer i sześć w przypadku Vana. Mimo pokrewieństwa z Renault Kangoo, inżynierowie postanowili inaczej dostroić elementy zawieszenia, by zapewnić lepsze właściwości jezdne. Modyfikacje objęły sprężyny, amortyzatory oraz stabilizatory. Jeżeli chodzi o układ, to z przodu zastosowano kolumny McPhersona, a z tyłu – belkę skrętną.

Mercedes-Benz Citan 2022 – silniki

W gamie jednostek spalinowych pojawią się dwa silniki oferowane w pięciu wariantach. Pierwszy z nich to doładowany benzyniak o pojemności 1,3 litra. Jak można się domyślać, to konstrukcja z rodziny TCe. W Citanie oferuje 102 lub 129 koni mechanicznych. W ofercie jest także diesel o pojemności 1,5 litra. Ten także ma francuskie pochodzenie (Blue dCi). Wysokoprężna konstrukcja oddaje do dyspozycji 74, 95 lub 114 koni mechanicznych.

Mercedes-Benz Citan 2022 – wersje silnikowe:

  • Citan 110 (1.3 TCe, 101 koni mechanicznych, 200 niutonometrów)
  • Citan 113 (1.3 TCe, 129 koni mechanicznych, 240 niutonometrów)
  • Citan 108 CDI (1.5 Blue dCi, 75 koni mechanicznych, 230 niutonometrów)
  • Citan 110 CDI (1.5 Blue dCi, 94 konie mechaniczne, 260 niutonometrów)
  • Citan 112 CDI (1.5 Blue dCi, 114 koni mechanicznych, 270 niutonometrów)

W połowie 2022 roku do oferty dołączy także wariant elektryczny: Mercedes-Benz eCitan. Można spodziewać się zasięgu maksymalnego na poziomie 285 kilometrów (zgodnie z normami WLTP). Ceny nowego Citana w Niemczech otworzy kwota 23 800 euro.

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Szybka jazda hulajnogą po drodze publicznej

Łódź: 90 km/h na elektrycznej hulajnodze pomiędzy samochodami. Kogoś poniosło (wideo)

Gałąź spadła na samochód

Bielsko-Biała: Silny wiatr zerwał gałąź, która spadła na jadące auto (wideo)