w

Lancia Delta S4 2021. Właśnie tak mogłaby wyglądać…

Delta S4 Grupa B
Lancia Delta S4 2021. Właśnie tak mogłaby wyglądać...

Fani rajdów doskonale wiedzą, że najbardziej szaloną i emocjonującą odsłoną była legendarna Grupa B.

Każdy samochód, który był jej częścią należy uznać za wyjątkowy. Tam nie było miejsca na przeciętność. Za jedną z najbardziej pożądanych maszyn uznawana jest Lancia Delta S4. Wykorzystywały ją takie sławy, jak Markku Alen i Henri Toivonen.

Włoska rajdówka debiutowała w 1985 roku podczas Rajdu Wielkiej Brytanii. Jej załoga zdobyła pierwsze miejsce. Niestety, rok później podczas Rajdu Korsyki, Toivonen zginął za kierownicą tego samochodu. To wydarzenie przypieczętowało koniec Grupy B.

Lancia Delta S4 (Grupa B) – dane techniczne

Przyjrzyjmy się jednak, co oferował ten szalony samochód. Centralnie umieszczony silnik o pojemności 1,8 litra miał cztery cylindry i szesnaście zaworów. Uzupełniono go elektronicznym wtryskiem paliwa oraz turbosprężarką. Efekty? 558 koni mechanicznych i 500 niutonometrów maksymalnego momentu obrotowego.

Za przeniesienie tej mocy na obie osie odpowiadała pięciobiegowa przekładnia manualna. Jeżeli myślicie, że współczesne auta świetnie przyspieszają, to pewnie zaskoczy Was, że Lancia Delta S4 z 1985 roku osiągała setkę w 2,3 sekundy. Poważnie.

Współczesna interpretacja Delty S4

Niezależny grafik, Sebastiano Ciarcia, postanowił stworzyć projekt bezpośrednio nawiązujący do kultowego modelu rajdowego. Użył oczywiście wyobraźni i zabiegów stylistycznych, które są dostępne i szeroko stosowane w XXI wieku.

Lancia Delta S4 Sebastiano Ciarcia
Projekt imponuje pod względem stylistycznym

I wyszło z tego coś… obłędnie pięknego. Minimalistyczny pas przedni z ogromnym zderzakiem i wąskimi reflektorami, masywne nakładki progowe, wielki spojler dachowy, jeszcze większy dyfuzor, małe lampy i pięknie wkomponowane końcówki układu wydechowego robią piorunujące wrażenie. Do tego te felgi i piękna okleina nawiązująca do protoplasty…

Lancia Delta S4
Taka rajdówka na odcinkach specjalnych byłoby gratką dla fanów

Chcielibyśmy zobaczyć takie auto na odcinkach specjalnych. Kto wie, może kiedyś, gdy Lancia odbuduje swoją gamę. A jest na to szansa, bo koncern Stellantis już zapowiedział chęć rozwoju tej bardzo zasłużonej marki, która aktualnie jest w niemałym kryzysie.

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Volkswagen Arteon 2.0 TSI DSG test 2021

Volkswagen Arteon 2.0 TSI DSG R-Line – test, dane techniczne, ceny, wrażenia z jazdy

Najtańsze kompakty 2021

Najtańsze auta kompaktowe w 2021 roku: Zapomnij o dieslu i naszykuj minimum 50 tysięcy złotych