Kampery są zazwyczaj bardzo drogie w zakupie. Ich wynajem też nie należy do tanich. Ten projekt pozwala wyraźnie ograniczyć koszty.
Oto Łada Niva w roli kampera. Nosi nazwę Autodom i została stworzona przez rosyjską firmę Lux Form. Trzeba przyznać, że efekt jej działań pozytywnie zaskakuje i umożliwia naprawdę swobodną jazdę po miejscach, do których większość kamperów mogłaby nie dotrzeć.
Kluczem do sukcesu są sprawdzona konstrukcja i kompaktowe wymiary. Rosyjski pojazd ma zaledwie 4760 milimetrów długości, 1740 milimetrów szerokości oraz 2770 milimetrów wysokości. Jak widać gołym okiem, rozstaw osi został wyraźnie wydłużony – do 2794 milimetrów.
Kabina samochodu została ograniczona do dwóch miejsc – dla kierowcy i przedniego pasażera. Dalej mamy już przestrzeń kempingową, gdzie znajdują się kuchnia, składany stół, lodówka, palniki gazowe, łazienka z prysznicem i przestrzeń wypoczynkowa zapewniająca wygodne łóżko dla dwóch osób.
Łada Niva Autodom posiada również zbiornik na świeżą wodę o wielkości 70 litrów oraz 40-litrowy na wodę szarą. Z kolei wspomniany gaz mieści się w pięciokilogramowej butli. Uzupełnieniem całości jest akumulator żelowy 12V (70 Ah).
Co równie ważne, wszystko prezentuje się estetycznie. Widać, że autorzy projektu postawili na pieczołowity montaż i solidność. Wydaje się, że robocizna nie odbiega od innych tego typu konstrukcji.
Łada Niva w roli kampera nie skrywa skomplikowanego układu napędowego. Opiera się ona na legendarnym silniku benzynowym o pojemności 1,7 litra i mocy 84 koni mechanicznych. Za przeniesienie tego potencjału na cztery koła odpowiada pięciobiegowa przekładnia manualna. Co istotne, w aucie pozostał reduktor, dlatego dotarcie nim w trudne miejsca nie będzie dużym wyzwaniem.
Pozostaje już tylko kwestia ceny. Ile kosztuje Łada Niva jako kamper? Oferta startuje od 1,6 miliona rubli rosyjskich, czyli około 82 tysięcy złotych. Trudno o tańszy nowy samochód kempingowy zawierający wszystko to, co potrzeba.