w

Kobiety są częściej ranne w wypadkach. Powód? Mniejsze samochody

Kobiety uczestniczące w wypadkach
Kobiety są częściej ranne w wypadkach. Powód? Mniejsze samochody

Bezpieczeństwo jest jednym z fundamentów, na których buduje się współczesną motoryzację.

Nowoczesne samochody otrzymują wzmocnione konstrukcje i liczne systemy bezpieczeństwa, które chronią w trakcie zderzenia, a nawet potrafią zapobiegać niepożądanym zdarzeniom drogowym. Standardowe wyposażenie europejskich aut obejmuje nawet system alarmowy, który łączy z numerem ratunkowym w trakcie wypadku.

Wśród najbardziej zaawansowanych rozwiązań znajdziemy wszelkiego rodzaju asystentów (opartych na czujnikach), którzy wspomagają parkowanie, cofanie, zmianę pasa ruchu, hamowanie, ostrzegają o ograniczeniach drogowych, innych pojazdach w martwym polu i awaryjnie hamują oraz utrzymują prędkość za poprzedzającym pojazdem.

Duża liczba wypadków

Na całym świecie dochodzi codziennie do wypadków komunikacyjnych. Pamiętajmy, że nie ma jeszcze pojazdów doskonałych, a te najbardziej nowoczesne nie stanowią większości na drogach. Auta jednak stają się coraz bardziej zaawansowane, dlatego sytuacja powinna się poprawiać.

>Test zderzeniowy kampera – nie napawa optymizmem… (Video)<

Warto dodać, że wciąż najważniejszy jest człowiek i to on odpowiada za to, co dzieje się z pojazdem. Kierowca powinien jeszcze skuteczniej przewidywać zagrożenie, bo czujniki reagują dopiero wtedy, gdy coś się dzieje. Osoba prowadząca samochód może natomiast minimalizować ryzyko występowania niebezpiecznych sytuacji. Ma to oczywiście związek z wyobraźnią, doświadczeniem i odpowiednimi umiejętnościami.

Czy małe samochody są niebezpieczne?

Liczne testy zderzeniowe realizowane przez renomowane instytucje ujawniają, że niewielkie auta otrzymują wysokie noty. I rzeczywiście, reprezentanci segmentów B i C również stają się coraz bardziej odpornymi konstrukcjami, dlatego lepiej radzą sobie z pochłonięciem energii zderzenia, niż ich poprzednicy sprzed trzech czy czterech dekad.

To jednak nie oznacza, że są lepsze, od tych większych modeli. I nie zawsze chodzi o listy systemów bezpieczeństwa, które wbrew pozorom mogą być równie lub prawie tak samo długie. W małych gabarytach trudniej wygospodarować przestrzeń będącą strefą zgniotu, Boczne elementy też są zazwyczaj cieńsze, a masa własna – niższa.

>Dwa japońskie auta dostały 0 gwiazdek w testach zderzeniowych!<

Przykładowo, Smart uzyskuje bardzo dobre wyniki w testach, podobnie jak inne małe modele, które są aktualnie oferowane. Jego konstrukcja nie pochłonie jednak energii uderzenia tak skutecznie, jak limuzyna Mercedesa. To oczywiście odczują osoby przebywające w kabinie.

Małe auto - test zderzeniowy
Małe auto potrafi być odporne konstrukcyjnie, ale nie posiada tak dużej strefy zgniotu, jak samochód kilka o klas większy

Ponadto, należy pamiętać, że testy zderzeniowe są przeprowadzane przy stosunkowo niskich prędkościach. Czołówka w Euro NCAP realizowana jest przy 50 km/h –  w nieruchomą przeszkodę. Nie odzwierciedla to zderzenia z drugim autem jadącym z podobną albo wyższą prędkością, co często zdarza się na drodze. Oczywiście, gwiazdki znaczą dziś więcej, niż kiedyś, bo i wymagania są większe, ale to wciąż nie jest gwarant pełnego bezpieczeństwa.

Kobiety częściej ranne w wypadkach

Bardzo ciekawe wyniki badań przedstawił Institute for Highway Safety (IIHS), czyli organizacja non-profit stworzona przez towarzystwa ubezpieczeń samochodowych działająca już ponad 60 lat. Wynika z nich, że kobiety były narażone o 20-28% bardziej na śmierć i o 37-73% bardziej na poważne obrażenia w wyniku wypadków. Próba została przeprowadzona na analizie zderzeń czołowych i bocznych w latach 1998-2005.

Jak się okazało, nie wynika to z różnic anatomicznych. Przyczyną rozbieżności w porównaniu do rezultatów mężczyzn są nie tylko okoliczności wypadku, ale też prowadzone przez nie pojazdy. Kobiety częściej użytkują małe samochody i częściej prowadzą uderzony pojazd.

Instytut twierdzi, że dzięki takim badaniom uda się stworzyć jeszcze bezpieczniejsze samochody, co leży w gestii producentów. Czy doczekamy się świata bez wypadków samochodowych? Kto wie, może w kolejnym stuleciu.

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Alonso wypadek na rowerze

Wypadek Fernando Alonso. Jego starty w F1 zagrożone!

Karambol Teksas luty

Karambol na 100 samochodów: Zginęło co najmniej 8 osób (wideo)