Producent z Korei Południowej przedstawił polski cennik swojego nowego crossovera z elektrycznym napędem. Oferta jest ciekawa – dla tych, którym zakup auta na prąd rzeczywiście się opłaca.
Nie jest to jednak takie oczywiste. Osoby, które mogą zainteresować się takimi autami z pragmatycznego punktu widzenia powinny wybierać tanie modele. Poza tym, muszą mieć dostęp do darmowego lub ekonomicznego źródła energii. Nie bez znaczenia jest także poukładany grafik dnia, by nie zostać zaskoczonym nagłą, daleką podróżą bez naładowanego akumulatora. Jeśli te wszystkie wymogi zostaną spełnione, to Kia EV3 może być interesującą propozycją.
Jeżeli chodzi o stylistykę, nie można mieć zastrzeżeń. Auto wygląda zgrabnie, modnie i nowocześnie. Wpisuje się w aktualnie panujące trendy i na pewno będzie zwracać na siebie uwagę na polskich drogach.
Wymiary są raczej miejskie i wpisują ten model w segment B. Kia EV3 ma 4300 milimetry długości, 1850 milimetrów szerokości oraz 1570 milimetrów wysokości. Natomiast jej rozstaw osi sięga dokładnie 4300 milimetrów.
Sercem samochodu jest jednostka elektryczna generująca 204 konie mechaniczne i 283 niutonometry. Nie ma dla niej żadnej alternatywy, ale wydaje się optymalnym wyborem przy tych gabarytach i masie własnej wynoszącej 1725 lub 1810 kilogramów (w zależności od wersji).
Każdy wariant dysponuje napędem na przednią oś, ale do wyboru pozostaje akumulator trakcyjny. Ten podstawowy ma pojemność 58,3 kWh i pozwala pokonać do 436 kilometrów w cyklu mieszanym Jego ładowanie z maksymalną mocą umożliwia uzupełnienie energii od 10 do 80 procent w 29 minut. Wallbox 11 kW wydłuża ten proces do 5 godzin i 20 minut.
Większy akumulator ma pojemność 81,4 kWh, co przekłada się na 605 kilometrów maksymalnego zasięgu. Ładowanie trwa oczywiście dłużej. W przypadku zakresu 10-80 procent zajmuje minimalnie 31 minut, ale przy użyciu wspomnianego Wallboxa wydłuża ten proces do 7 godzin i 15 minut.
Osiągi obu wersji EV3 są bardzo zbliżone. Sprint do setki zajmuje około 7,6 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 170 km/h. Jak łatwo wywnioskować z wyżej podanych wartości, średnie zużycie energii w cyklu mieszanym to około 15,5 kWh na 100 kilometrów.
KIA EV3 – cena 2024
Prezentowany model w bazowej konfiguracji kosztuje 166 900 złotych. W tej cenie klient otrzymuje egzemplarz z mniejszym akumulatorem i podstawowym wyposażeniem o nazwie AIR. W jego składzie znajdują się m.in.: pakiet systemów wsparcia, światła full LED, asystenci pasa ruchu i jazdy po autostradzie, kamera monitorująca koncentrację kierowcy, przednie i tylne czujniki parkowania, dwustrefowa klimatyzacja automatyczna, elektryczne i podgrzewane lusterka, tempomat, relingi dachowe, wycieraczki z czujnikiem deszczu, 17-calowe felgi aluminiowe, cyfrowe wskaźniki (12,3 cala) i ekran multimedialny (12,3 cala).
Warto podkreślić, że cenę można obniżyć za pomocą dopłat. W grę wchodzą cztery warianty. Są to: dopłata dla osób fizycznych lub z tytułu programu „Mój Elektryk” (wynoszące 18 750 złotych) oraz dopłata z Kartą Dużej Rodziny lub deklaracją rocznego przebiegu powyżej 15 tysięcy kilometrów (wynoszące 27 000 złotych).
Jak łatwo wywnioskować, z tymi bonusami ceny elektrycznej Kii w bazowej konfiguracji spadają kolejno do 148 150 i 139 900 złotych. W tym miejscu należy dodać, że dopłata do akumulatora o większej pojemności wynosi dokładnie 18 tysięcy złotych.
Za flagowo skonfigurowany egzemplarz, czyli wersję GT z dużym akumulatorem trzeba zapłacić co najmniej 195 400 złotych. Wydaje się jednak, że taka odmiana będzie stanowiła tylko ułamek popytu na ten model.