w ,

Jakie auta są najbardziej bezpieczne?

Volvo XC90 2025
Volvo XC90 2025

Sieć dróg publicznych to skomplikowany system o złożonej dynamice. Każdego dnia auta przemierzają liczne arterie świata, przewożąc ludzi do ich celów – pracy, domów, chwil wytchnienia. Nie wszyscy jednak docierają na miejsce.

Najbezpieczniejsze auta i statystyki

Według danych Światowej Organizacji Zdrowia, w wyniku wypadków drogowych rocznie ginie około 1,3 miliona osób, a kolejne miliony odnoszą obrażenia. To statystyka, która nie wymaga emocji – liczby same w sobie są wystarczająco wymowne. W 2025 roku, gdy flota globalna przekracza 1,4 miliarda samochodów (dane OICA), wybór pojazdu staje się decyzją o charakterze technicznym i egzystencjalnym. Jakie auta oferują największą ochronę w tym nieprzewidywalnym środowisku?

Odpowiedź kieruje nas ku marce, która od blisko wieku konsekwentnie stawia bezpieczeństwo na pierwszym miejscu: Volvo. Co czyni auta Volvo liderami w tej dziedzinie? Niech przemówią fakty, testy i dane.

Motoryzacja rozwija się od ponad stu lat, a jej historia to stopniowe przesuwanie granic tego, co technicznie możliwe. Początkowo samochody były prostymi i – delikatnie rzecz ujmując – mało bezpiecznymi konstrukcjami. Brak pasów, poduszek powietrznych czy systemów stabilizacji toru jazdy oznaczał, że ryzyko było nieodłączną częścią podróży.

Współczesne pojazdy to efekt dekad iteracji: od wprowadzenia pasów bezpieczeństwa w latach 50. XX wieku, po dzisiejsze technologie autonomiczne. W tym procesie Volvo odegrało rolę bardziej niż pierwszoplanową. Założona w 1927 roku firma przyjęła bezpieczeństwo jako priorytet, co znajduje odzwierciedlenie w jej dorobku.

Jednym z kluczowych momentów było wprowadzenie trzypunktowych pasów bezpieczeństwa w 1959 roku w modelu PV544. Rozwiązanie autorstwa Nilsa Bohlina, inżyniera Volvo, zwiększyło ochronę pasażerów w sposób, który dziś uznajemy za oczywisty (choć w momencie debiutu na rynku tego rozwiązania przeważały skrajnie odmienne opinie na temat wynalazku szwedzkiego inżyniera).

Dziś szacuje się, że trzypunktowe pasy bezpieczeństwa obecne praktycznie w każdym aucie rocznie ratują około milion istnień. Decyzja Volvo o rezygnacji z patentu i udostępnieniu technologii innym producentom była nietypowa w świecie biznesu, ale spójna z podejściem szwedzkiej marki: bezpieczeństwo to wartość uniwersalna, a nie towar. To dobro wspólne. Ten krok wyznaczył standard, który inni musieli przyjąć, i pozostaje punktem odniesienia w analizie zaangażowania marek w ochronę życia.

Volvo w świetle danych i testów

Bezpieczeństwo samochodu to mierzalny parametr, oceniany przez organizacje takie jak m.in. europejska Euro NCAP czy amerykańska IIHS. Euro NCAP testuje auta w czterech kategoriach: ochrona dorosłych pasażerów, ochrona dzieci, ochrona pieszych oraz systemy wspomagające. IIHS stosuje podobne kryteria, z naciskiem na zderzenia czołowe, boczne i wytrzymałość dachu. Volvo od lat osiąga w tych testach wyniki, które wyróżniają auta szwedzkiego producenta na tle konkurencji.

Ponownie niech przemówią liczby i fakty. Od 2003 roku żaden model tej marki nie otrzymał w Euro NCAP oceny niższej niż maksymalne 5 gwiazdek – to ciągłość rzadko spotykana w branży. W IIHS modele takie jak XC90 czy S90 regularnie zdobywają najwyższe wyróżnienie TOP Safety Pick+, co wymaga spełnienia rygorystycznych standardów w zakresie konstrukcji i technologii.

Dane z rzeczywistych warunków drogowych potwierdzają te wyniki. W 2018 roku brytyjski instytut Thatcham Research, specjalizujący się w analizie bezpieczeństwa pojazdów, ocenił Volvo XC90 jako najbezpieczniejszy samochód na drogach Wielkiej Brytanii. W ciągu 16 lat produkcji tego modelu nie odnotowano ani jednej ofiary śmiertelnej wśród pasażerów – fakt, który wyróżnia się w kontekście milionów kilometrów przejechanych przez te pojazdy.

Tył Volvo XC60 2026 - najbezpieczniejsze auta
Volvo XC60 2026 – tył, fot. Volvo

XC60, średniej wielkości SUV, w ostatnich latach zdobył w Euro NCAP tytuł najbardziej bezpiecznego auta w ogóle, oceniany według procedur wprowadzonych po 2018 roku. Elektryczne EX90, debiutujący w 2022 roku, kontynuuje tę trajektorię, integrując dotychczasowe osiągnięcia z nowymi technologiami, takimi jak np. lidar, co wnosi ochronę na zupełnie nowy poziom, wychodząc daleko poza wymogi organizacji badawczych. Volvo EX90 jest autem gotowym na pięć gwiazdek Euro NCAP w roku 2028. Ale już dzisiaj.

Zresztą ponadprzeciętny poziom bezpieczeństwa w samochodach Volvo nie dotyczy wyłącznie SUV-ów. Sedany, jak S90, kombi, jak V60, czy kompaktowy EX30 – każdy model Volvo jest projektowany z tą samą precyzją, z bezpieczeństwem uznawanym za immanentną cechę każdego modelu tej marki. EX30, najmniejszy w gamie, również osiągnął 5 gwiazdek w Euro NCAP, co dowodzi, że rozmiar nie determinuje skuteczności ochrony. Ta spójność w podejściu wyróżnia Volvo na tle marek, które rezerwują zaawansowane rozwiązania ochrony kierowcy, pasażerów czy pieszych tylko dla droższych wersji swoich pojazdów.

Elementy składowe bezpieczeństwa Volvo

Efektywność Volvo w zapewnianiu bezpieczeństwa wynika z połączenia kilku czynników – każdy z nich opiera się na konkretnych rozwiązaniach inżynieryjnych i danych.

Konstrukcja i materiały – podstawą jest karoseria. W modelach takich jak XC90 czy EX90 klatka pasażerska wykonana jest ze stali borowej – stopu o wysokiej wytrzymałości, stosowanego również w lotnictwie.

System SIPS (Side Impact Protection System), wprowadzony już w 1991 roku i stale rozwijany, wykorzystuje elementy pochłaniające energię i wzmocnione fotele, by zminimalizować skutki uderzeń bocznych. System WHIPS (Whiplash Protection System; obecny w Volvo od modelu S80 w 1998 roku), chroniący przed urazami kręgosłupa szyjnego (jedno z pierwszych tego typu rozwiązań w branży motoryzacyjnej w ogóle), czy wbudowane zabezpieczenia na wypadek dachowania (jak np. system ROPS – Roll-Over Protection System) to rozwiązania obecne w każdym nowym Volvo od dekad.

Systemy pasywne – trzypunktowe pasy bezpieczeństwa, wyposażone w napinacze i systemy dociągające, są standardem. Trudno się temu dziwić, skoro to właśnie szwedzka marka jako pierwsza wprowadziła tego typu rozwiązanie. Do tego dochodzi pełen zestaw poduszek powietrznych – przednich, bocznych, kolanowych, centralnych i kurtynowych.

Co warto podkreślić, same poduszki ich funkcjonalność, zakres działania itp. są projektowane w Volvo z uwzględnieniem różnic anatomicznych pasażerów. W 1990 roku Volvo jako pierwsze wprowadziło zintegrowane podwyższenia dla dzieci w tylnej kanapie, co poprawiło ochronę młodszych pasażerów i wpłynęło na standardy branżowe.

Od dawna też Volvo w wewnętrznych badaniach i testach zderzeniowych wykorzystuje różnorodne manekiny, których masa i kształt mają odpowiadać różnicom anatomicznym pomiędzy kobietą, mężczyzną, dzieckiem, kobietą w ciąży, nastolatkiem itp. Volvo nie stosuje tzw. „standardowego manekina”, lecz projektuje swoje systemy pasywnej ochrony, by te uwzględniały różnice anatomiczne pasażerów i kierowcy, którzy mogą podróżować autami marki.

Systemy aktywne – takie technologie, jak City Safety czy nowsza filozofia bezpieczeństwa zwana Safe Space Technology to rozwiązania, które nie tyle mają zwiększyć szanse kierowcy i pasażerów Volvo po kolizji czy wypadku, lecz mają przede wszystkim do tego wypadku nie doprowadzić.

Volvo od lat pracuje nad systemem, który będzie w stanie zapobiegać wypadkom zanim się wydarzą. Współcześnie wyrafinowane systemy ADAS, czyli wsparcia kierowcy oferują autonomiczne hamowanie w odpowiedzi na wykrycie pojazdów, pieszych, rowerzystów, motocyklistów czy zwierząt – w tym dużych gatunków, jak łosie czy kangury (po aktualizacji z 2017 roku). I to niezależnie od kierunku ich ruchu. Ważne jest tylko to, czy kurs wykrytego obiektu jest kolizyjny z ruchem Volvo.

System Pilot Assist najnowszej generacji wspiera półautonomiczną jazdę na autostradach, bardzo precyzyjnie utrzymując pas ruchu i odległość od innych pojazdów. BLIS monitoruje martwe pola obserwacji, a Cross Traffic Alert ostrzega o ruchu poprzecznym podczas cofania.

W EX90 system Safe Space wykorzystuje lidar i radary wewnątrz kabiny, by zapobiegać pozostawieniu dzieci w aucie i monitorować stan kierowcy – dane wskazują, że takie rozwiązania mogą znacząco zredukować ryzyko wypadków związanych z nieuwagą, spadkiem koncentracji kierowcy czy zaśnięciem.

Modele Volvo w 2025 roku – każdy jest bezpieczny

Oferta Volvo w 2025 roku obejmuje pojazdy z napędem mild hybrid, hybrydowym plug-in i w pełni elektrycznym. Poniżej przegląd kluczowych modeli z perspektywy bezpieczeństwa:

Volvo XC90 – flagowy SUV, dostępny od 339 900 zł (mild hybrid B5 AWD) lub 389 900 zł (plug-in hybrid T8 eAWD). Siedmiomiejscowy, z systemami City Safety i Pilot Assist oraz klatką ze stali borowej. W testach IIHS od lat osiąga TOP Safety Pick+.

Volvo XC60 – średniej wielkości SUV, od 221 900 zł (mild hybrid B4) lub 264 900 zł (plug-in hybrid T8 AWD). W 2024 roku zarejestrowano ponad 60 tysięcy egzemplarzy hybrydowych w Europie (dane JATO Dynamics). Najwyższe noty w Euro NCAP w każdej kategorii. Lider popularności segmentu premium (nie tylko SUV-ów, w ogóle wszystkich modeli) od lat. Globalnie i w Polsce. W naszym kraju od ok. 15 lat najpopularniejsze auto segmentu premium.

Volvo EX90 – topowy, elektryczny SUV, od 399 900 zł. Pierwsze seryjne Volvo wyposażone w lidar. Lidar wspierają liczne radary i sensory, które są zmysłami dla niezwykle zaawansowanego systemu Safe Space. Wprowadzony w 2022 roku, osiąga 5 gwiazdek w Euro NCAP, z rekordowymi wynikami w ochronie pieszych.

Volvo S90 – sedan premium, od około 250 000 zł (mild hybrid). Oferuje te same systemy co SUV-y, w tym BLIS i WHIPS, z naciskiem na komfort i ochronę.

Volvo EX30 – kompaktowy elektryk, najmniejsze Volvo w ofercie, dostępny od około 170 000 zł. 5 gwiazdek w Euro NCAP, z City Safety i konstrukcją dostosowaną do miejskich warunków.

Dlaczego Volvo wyróżnia się w 2025 roku?

Volvo nie traktuje bezpieczeństwa jako cechy opcjonalnej – to standard, obecny w każdym modelu, niezależnie od ceny czy wyposażenia. Firma od dekad dzieli się wiedzą, co potwierdzają inicjatywy jak E.V.A. (Equal Vehicles for All), w ramach której udostępnia wyniki badań nad wypadkami i różnicami anatomicznymi pasażerów (wspomnieliśmy wcześniej o różnych typach manekinów stosowanych w testach wewnętrznych Volvo).

To podejście kontrastuje z praktykami wielu konkurentów, którzy ograniczają zaawansowane technologie do wyższych wersji. Fakty wskazują, że Volvo nie tylko reaguje na obecne wymagania, ale antycypuje przyszłe.

EX90 z lidarem i systemami wymiany danych to przykład technologii, która wyprzedza regulacje Euro NCAP o kilka lat. W świecie, gdzie 51% nowych aut to SUV-y (dane JATO Dynamics za 2024 rok), Volvo oferuje gamę, która łączy popularność tego segmentu z niezrównaną ochroną – ale nie ogranicza się do niego, dostarczając równie bezpieczne sedany czy kombi.

Najbezpieczniejsze auta w 2025 roku

Najbezpieczniejsze auta w 2025 roku to te, które łączą solidną konstrukcję, zaawansowane systemy i dane potwierdzające ich skuteczność. Volvo XC90, XC60, EX90, ES90, S90, XC40, EC40, EX40, EX30 – każdy z tych modeli osiąga wyniki, które stawiają je w czołówce testów i statystyk bezpieczeństwa.

To nie przypadek, lecz rezultat dekad pracy inżynierskiej i priorytetów, które stawiają życie ponad zysk. W świecie 1,4 miliarda pojazdów i 1,3 miliona wypadków śmiertelnych rocznie wybór Volvo to decyzja oparta na faktach: te auta chronią lepiej niż inne.

Jeśli bezpieczeństwo jest dla Ciebie parametrem kluczowym, dane wskazują kierunek – Volvo to wybór, który minimalizuje ryzyko w systemie, gdzie ryzyko jest stałą. Więcej na temat podejścia Volvo do bezpieczeństwa przeczytacie na stronie: https://www.volvocars.com/pl/safety/highlights/.

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Ewa Pajor w aucie

Ewa Pajor jeździ sportowym SUV-em. Lewandowski ma podobnego

Chery Tiggo 7 od góry

Chery Tiggo 7 to rodzinny SUV, który wjeżdża do Polski