w

Hyundai przenosi system czterech kół skrętnych na inny poziom. Parkowanie może stać się dziecinnie proste

Hyundai e-Corner system
Hyundai przenosi system czterech kół skrętnych na inny poziom. Parkowanie może stać się dziecinnie proste

Koreański producent już dawno dorównał poziomem europejskim, amerykańskim i azjatyckim potentatom. Teraz nadszedł czas, by zacząć się wyróżniać na ich tle.

Mogą w tym pomóc innowacyjne technologie, wśród których znajduje się system czterech kół skrętnych. Teoretycznie, to nic nowego. Coś takiego było montowane już w starej Hondzie Prelude. Teraz można znaleźć podobne rozwiązania w Renault i Mercedesie.

Hyundai zamierza jednak przenieś to wszystko na wyższy poziom. Nie chodzi już o to, by tylne koła skręcały o kilka stopni. Nowością ma być możliwość obrócenia ich o 90 stopni – tak, wszystkich czterech.

To od razu przywodzi na myśl wózki sklepowe. I nie jest to złe skojarzenie. Ich małe, obracane kółka pozwalają na bardzo sprawne manewrowanie. Tak też ma być w tym przypadku, czego dowodzi koncepcyjny Hyundai Ioniq 5.

Gdy koła ustawiają się prostopadle do karoserii, wystarczy wybrać równoległą lukę parkingową i w nią wjechać bez żadnego manewrowania. To przypomina sposób poruszania się kraba.

Co ciekawe, istnieje także możliwość obrócenia o 90 stopni kół tylko jednej osi. Wtedy możemy mówić o swego rodzaju cyrklu, który wyraźnie zmniejszy promień zawracania.

Wszystko opiera się na modułach e-Corner, które łączą układy kierownicze, napędowe, hamulcowe i zawieszenia. Producent pracuje nad tym pomysłem od około 5 lat. Jego pierwsze premiery miały miejsce na targach CES w 2018 roku.

Czy system zostanie wprowadzony do seryjnych samochodów? Byłoby fajnie. Wymaga to jednak ingerencji w każdy podzespół wpływający na właściwości jezdne. Z pewnością nie jest to ani łatwe, ani tanie. Czas pokaże, jak sytuacja zostanie rozwinięta. Pozostaje już tylko trzymać kciuki, bo rzeczywiście jest za co.

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Alfa Romeo Giulia Sport Wagon

Alfa Romeo Giulia Sport Wagon. Taki model przydałby się włoskiej marce

18-latek zniszczył ozdoby świąteczne jadąc na rondzie prosto

18-latek i słynne „na rondzie prosto”. Bałwan tego nie przetrwał (wideo)