Południowokoreańska marka wkracza do świata sportowych samochodów „dla aktywnych”. Oto jej pierwszy SUV, który może dać mnóstwo frajdy na torze.
Hyundai Kona N 2022 prezentuje się zawadiacko. I bardzo dobrze, bo właśnie tak powinien wyglądać. Nie jest tak duży, jak Tucson, Tiguan czy Ateca, dlatego musi nadrabiać „stylistyczną muskulaturą”.
Z przodu rzuca się w oczy przede wszystkim zderzak z nową fakturą grilla i dodatkowymi wlotami powietrza. Profil zdradza natomiast poszerzone błotniki, nakładki progowe i dedykowane felgi aluminiowe.
Dostępne lakiery:
- Sonic Blue – dedykowany kolor dla modelu KONA N – z akcentami koloru Tomato Red
- Phantom Black Pearl
- Atlas White
- Cyber Grey Metallic
- Dark Knight Grey Pearl
- Ignite Red
- Performance Blue
Z tyłu natomiast znalazły się delikatnie przeprojektowane elementy oświetlenia, spojler dachowy, dyfuzor, również przeprojektowany zderzak i dwie ogromne końcówki układu wydechowego. Summa summarum, jest bardzo ciekawie.
Hyundai Kona N – wnętrze
W kabinie dzieje się bardzo dużo. Wykorzystano tu jeszcze lepsze materiały wykończeniowe, które zostały uzupełnione nowoczesnymi instrumentami pokładowymi. Wśród tych drugich znajdziemy cyfrowe wskaźniki ze sportowymi motywami, wyświetlacz head-up, sportową kierownicę, dotykowy ekran multimedialny (wzbogacony interfejsem do jazdy po torze) oraz niezależny panel klimatyzacji.
Warto dodać, że ergonomia stoi na bardzo dobrym poziomie. Rozmieszczenie wszystkich urządzeń jest intuicyjne. Co równie ważne, zastosowano tu sporą liczbę konwencjonalnych przycisków i pokręteł – a to sprzyja obsłudze. Nie zabrakło także pojemnych kieszeni, wnęk, schowków i cup holderów.
Jeżeli chodzi o przestrzeń, to w obu rzędach bez problemu mieszczą się cztery dorosłe osoby. Przednie fotele zyskały oczywiście głębokie wyprofilowanie, które ma za zadanie podtrzymywać ciało kierowcy i pasażera. Zagłówki nie zostały zintegrowane, dlatego można je regulować. Jeżeli chodzi o tapicerkę, to można liczyć skórę, tkaninę lub zamsz.
Hyundai Kona N 2022 – dane techniczne
I tu przechodzimy do kluczowego wątku. Pod maską znajduje się silnik 2.0 T-GDI, który oddaje do dyspozycji aż 280 koni mechanicznych i 392 niutonometry. Inżynierowie zmienili jego charakterystykę, co ma zaowocować płynniejszym rozwijaniem mocy.
Za przeniesienie tego potencjału na przednią oś odpowiada ośmiobiegowa przekładnia automatyczna N DCT. To ta sama konstrukcja, która pracuje w Velosterze N oferowanym na rynku amerykańskim i koreańskim. Posiada funkcje:
- N Power Shift – aktywuje się podczas wykorzystywania przepustnicy w 90%. Zmniejsza moment obrotowy podczas zmiany biegu na wyższy, by lepiej przenieść moc na koła
- N Grin Shift – maksymalizuje osiągi przed 20 sekund, co objawia się w najlepszym z możliwych przyspieszeń. Szybko redukuje biegi i jest najbardziej wrażliwy na użycie gazu. Kierowca może z niego skorzystać z tego trybu z minimum 40-sekundowymi przerwami. Aktywacja odbya się za pomocą przycisku
- N Track Sense Shift – optymalizuje prace całego układu, by jak najlepiej dostosować go do panujących warunków. Działa w sposób inteligentny, dopasowując się do aktualnego stylu jazdy kierowcy.
Przejdźmy do osiągów. Hyundai Kona N rozpędza się do 100 km/h w 5,5 sekundy i potrafi pędzić z prędkością 240 km/h. Tak genialne przyspieszenie to zasługa nie tylko dużej mocy, ale też systemu launch control. Warta uwagi jest także masa własna, która wynosi 1510 kilogramów.
Właściwości jezdne koreańskiego SUV-a
Samochód oferuje pięć trybów jazdy: Eco, Normal, Sport, N oraz Custom. Każdy z nich odpowiada za pracę układu napędowego i dopasowuje jego charakter do sytuacji. Warto dodać, że Custom jest dodatkowo wyposażony w trzy tryby (Normal, Sport, Sport+) aby jeszcze skuteczniej dostosować jazdę do oczekiwań kierowcy.
Hyundai Kona N otrzymał także generator dźwięku wspierający wydech. Nie jest to coś, czego oczekują konserwatywni fani marki, ale takie są trendy. Sam układ wydechowy ma jednak zapewniać godne brzmienie. I trzymamy za słowo.
Koreańskie auto posiada seryjnie opony Pirell P-Zero w rozmiarze 235/40 R19, które są uzupełnione kutymi felgami. Ten zestaw ma pozytywnie wpływać na przyczepność. Nie zabrakło także wydajnego układu hamulcowego z wlotami wspierającymi chłodzenie.
Samochód został również usztywniony, co jest zasługą dodatkowych punktów spawania nadwozia oraz wzmocnionego szkieletu. Uzupełnieniem tego jest system Electronic Controlled Suspension, który kontroluje siłę tłumienia, czym poprawia prowadzenie i stabilność pojazdu. To też zasługa zastosowania zawieszenia N Power Sense Axle z przodu i układu wielowahaczowego z tyłu.
Koreańczycy wyposażyli Konę N w mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu sterowany elektroniczne (e-LSD). Jego zadaniem jest oczywiście odpowiednie przenoszenie mocy na koła, które mogą obracać się z różnymi prędkościami. To umożliwia skuteczniejsze pokonywanie zakrętów. Jest też układ udoskonalony układ kierowniczy, który zapewnia lepszą integrację z autem.
Inżynierowie dopasowali też ESC, które jest w pełni wyłączalne. Kierowca, który nie jest jeszcze zawodowcem może skorzystać z dwóch trybów: ESC ON (pełna ingerencja) oraz ESC – SPORT (mniejsze angażowanie). Dla tych, którzy mają już odpowiednie umiejętności jest oczywiście opcja ESC OFF.
Hyundai Kona N 2022 otrzymał też Traction Control System, który minimalizuje występowanie poślizgu. Teoretycznie, ma to sprawdzać się poza asfaltem, ale raczej niewielu śmiałków będzie jeździć tym autem na grzyby. TCS pomoże jednak na zaśnieżonych drogach, kiedy liczy się złapanie przyczepności. Do dyspozycji użytkownika są cztery tryby: Snow, Deep Snowe, Mud oraz Sand.
Hyundai Kona N – systemy bezpieczeństwa
Jak każdy nowy model koreańskiego producenta, Kona otrzymała szereg rozwiązań wspierających kierowcę oraz podróżnych. Wśród nich znajdują się m.in.:
- Aktywny system monitorowania martwego pola (BCA)
- Asystent unikania kolizji z pojazdami podczas cofania (RCCA)
- Inteligentny tempomat (SCC) – utrzymuje prędkość i odległość od poprzedzającego pojazdu
- Ostrzeganie o odjechaniu poprzedzającego pojazdu (LVDA)
- Asystent utrzymywania pasa ruchu (LKA)
- Asystent podążania na pasie ruchu (LFA)
Inteligentne ostrzeganie o ograniczeniach prędkości (ISLW) - System bezpiecznego wysiadania (SEW)
- System monitorowania tylnej kanapy (RSA)
- Asystent unikania kolizji czołowych (FCA)
- Asystent świateł drogowych (HBA)
- Monitorowanie poziomu uwagi kierowcy (DAW)
Za niedługo powinniśmy poznać oficjalny cennik tego modelu. Warto dodać, że Hyundai Kona N oferowany jest z pięcioletnią gwarancją bez limitu kilometrów.