w , ,

Hybrydowa Skoda Superb Sportline ma swoje zalety. Czy jej zakup jest opłacalny w Polsce? (test)

Skoda Superb iV Hybrid test
Hybrydowa Skoda Superb Sportline ma swoje zalety. Czy jej zakup jest opłacalny w Polsce? (test)

Czesi zmierzają w stronę ekologii – jak każdy inny producent samochodów. Etapem przejściowym są oczywiście hybrydy, wśród których możemy znaleźć flagowy model tej marki.

Hybrydowa Skoda Superb Sportline skrywa układ, który zyskuje coraz większą popularność w grupie Volkswagena. Zanim jednak o nim, rzućmy okiem na design tego samochodu. Projektanci postanowili zachować styl odmian konwencjonalnych, co jest dobrą wiadomością. Wszelkiego rodzaju udziwnienia tylko zepsułyby całkiem zgrabną sylwetkę. Główną różnicą jest praktycznie niewidoczna klapka zakrywająca gniazdko, którą umieszczono w grillu.

Skoda Superb Sportline design
Sportline wyróżnia się przeprojektowanymi zderzakami, dedykowanymi felgami i czarnymi akcentami

Samochód przeszedł niedawno lifting, który zaowocował drobnymi zmianami w designie. W ich skład wchodzą nowe klosze tylnych lamp, przeprojektowane reflektory oraz nieco inne zdobienia. Prezentowana wersja Sportline oferuje także zmodyfikowane zderzaki, dedykowane felgi o kształcie wirnika turbiny i przyciemnione szyby. W duecie z białym lakierem wygląda naprawdę dobrze.

Przemyślane i przestronne wnętrze

W kabinie jest tak, jak być powinno – bez fajerwerków, ale za to z rozsądkiem i ergonomią. Patrząc na nowsze modele Skody, obawiam się, że to ostatni tak dobrze zaprojektowany kokpit w Superbie. Oczywiście, ma również wady, ale jest ich naprawdę niewiele, biorąc pod uwagę bogatą listę zalet. Materiały? Bardzo dobrej jakości. Poza tym, starannie spasowane. Pod tym względem Skoda nie ma powodów do wstydu – nawet na tle wyraźnie droższych marek.

Skoda Superb iV Hybrid - wnętrze
Kokpit jest bardzo ergonomiczny. Plus za niezależny panel klimatyzacji. Minus za działanie zegarów

Przed oczami kierowcy znajduje się świetnie leżąca w dłoniach kierownica. Została zintegrowana z dobrze rozmieszczonymi przyciskami i pokrętłami. Przed nią znalazły się cyfrowe wskaźniki. I tu pierwsze zastrzeżenie. Ich forma jest ładna, a rozdzielczość dobra, ale tempo zmiany informacji i motywów pozostawia wiele do życzenia. Wyświetlacz lubi się zacinać i ma kłopoty z płynnością. Nie wiem, co jest tego powodem – w innych Superbach nie było z tym problemu. Konsolę centralną tworzą natomiast ekran dotykowy i niezależny panel klimatyzacji. Ten pierwszy jest rozbudowany i działa bardzo sprawnie. Drugi to wzór obsługi.

Superb 2021 kabina
W obu rzędach jest bardzo przestronnie i wygodnie

Czesi zaprojektowali również bardzo dobre fotele. W dziedzinach wielkości i zakresu regulacji nie pozostawiają niczego do życzenia. Bez problemu zmieszczą się tu bardzo wysokie osoby i dobiorą właściwą pozycję. Z tyłu natomiast mogą usiąść równie wysocy pasażerowie. Miejsca jest tu tyle, co w Klasie S. Serio. Ani kąt pochylenia oparcia, ani długość siedziska nie rozczarowują. Kabina tego modelu jest ogromna.

Hybrydowa Skoda Superb - pojemność bagażnika
Bagażnik hybrydy ma 485 litrów

Nie stracił na tym bagażnik. To znaczy stracił, ale nie przez przestronną kabinę. Technologię hybrydową trzeba było bowiem gdzieś ukryć. Część układu mieszka pod podłogą, dlatego kufer został zmniejszony do 485 litrów. Jak na Superba niewiele, ale wciąż akceptowalnie w porównaniu do konkurentów. Dużą zaletą jest klapa podnoszona wraz z szybą. Dzięki temu rozwiązaniu otwór załadunkowy jest naprawdę spory.

Skoda Superb iV Plug-in Hybrid – dane techniczne

Jak już wspomniałem, ten układ hybrydowy znajduje się w coraz większej liczbie samochodów Grupy Volkswagena. Jest oparty na silniku 1.4 TSI, który wspiera jednostka elektryczna. Moc przekazywana jest oś przednią za pośrednictwem sześciobiegowej przekładni automatycznej. No właśnie, moc. Użytkownik ma do dyspozycji 218 koni mechanicznych i 330 niutonometrów. Osiągi? Całkiem niezłe. Sprint do setki trwa 7,7 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 224 km/h.

Hybrydowa Skoda Superb – kluczowe dane:

  • silnik 1.4 TSI (156 koni mechanicznych)
  • jednostka elektryczna (116 koni mechanicznych)
  • moc systemowa: 218 koni mechanicznych, 330 niutonometrów
  • napęd FWD
  • 0-100 km/h: 7,7 sekundy
  • prędkość maksymalna: 224 km/h

A jak jest ze zużyciem paliwa? I tu dochodzimy do wątku związanego z baterią o pojemności 14 kWh. Pozwala ona pokonać do 55 kilometrów na samym prądzie, ale w warunkach rzeczywistych (cykl mieszany) najczęściej wystarcza na 40 kilometrów.

Skoda Superb Hybrid - dane techniczne
Układ hybrydowy oferuje 218 KM i 330 Nm

To i tak sporo, dla kogoś, kto porusza się często po mieście. Ładowanie można realizować za pośrednictwem domowego gniazdka, dedykowanej stacji lub wallboxa. Gdy prąd się wyczerpie, spokojna jazda owocuje wynikiem na poziomie 8 litrów. Z naładowaną baterią można zmieścić się w 3-4 litrach.

Wrażenia z jazdy hybyrdową Skodą Superb Sportline

Superb nigdy nie był ulubionym samochodem młodych gniewnych i ten wariant tego nie zmieni. Mimo wagi sięgającej niemal 1700 kilogramów, samochód przyzwoicie zachowuje się w zakrętach, a do tego sprawnie hamuje. Zawieszenie nie pozwala na przesadne przechyły nadwozia, a przy tym oferuje dobry poziom tłumienia nierówności. Układ kierowniczy też nie budzi zastrzeżeń.

Skoda Superb iV Plug-in Hybrid opinie
Samochód oferuje wysoki komfort i dobrą dynamikę

Superb jest nieco gorzej wyciszony od Passata, ale czuć to dopiero w drugim rzędzie (na wysokości tylnych słupków). Różnice są jednak niewielkie. Samochód bez problemu radzi sobie z prędkościami autostradowymi, a przy tym nie ma problemu z manewrowaniem nim po zatłoczonych miastach. Istotną rolę odgrywają liczne systemy bezpieczeństwa, które uzupełniają kierowcę. Wymieniać ich nie sposób, ale warto dodać, że nie działają inwazyjnie, dlatego nie ma się poczucia „drugorzędności” za kierownicą.

Skoda Superb Hybrid - test
Układ hybrydowy działa bez zarzutu

Układ hybrydowy pracuje płynnie. Silniki pomagają sobie zamiast przeszkadzać, co oczywiście cieszy. Jednostka spalinowa aktywuje się bez żadnych wyraźnych wibracji. Skrzynia działa natomiast bezproblemowo – szarpnięcia zdarzają się jej bardzo rzadko. Reakcja na kickdown nie jest może błyskawiczna, ale nie jest to samochód do agresywnej jazdy. Nie ma też problemów z przenoszeniem mocy na asfalt. Dopiero gdy nawierzchnia jest śliska (np. po opadach deszczu), przednie koła potrafią stracić przyczepność, ale na drugim biegu nie mają już z tym kłopotu.

Ile kosztuje hybrydowa Skoda Superb Sportline?

Skoda Superb startuje od 107 500 złotych. Będzie to egzemplarz z silnikiem 1.5 TSI (150 koni mechanicznych), sześciobiegową skrzynią manualną i bazowym wyposażeniem (Active). Odmiana Sportlne skrywająca układ hybrydowy typu plug-in to drugi biegun cennika. W takiej konfiguracji samochód kosztuje 177 350 złotych.

Skoda Superb Sportline Hybrid - ile kosztuje?
Ceny hybrydowej Skody Superb w wersji Sportline startują od 177 350 zł

Czy czeski liftback jest wart swoje ceny? Na pewno warto przemyśleć jego zakup, choć nie da się ukryć, że 280-konna benzyna z napędem na obie osie i takim samym wyposażeniem kosztuje 250 złotych mniej. Z kolei 200-konny diesel z napędem 4×4 to wydatek o niemal 2,5 tysiąca złotych mniejszy. Do hybrydy można więc przekonać tych, co często jeżdżą po mieście i mają możliwość ładowania pod domem lub w miejscu pracy.

Tekst i zdjęcia: Wojciech Krzemiński

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Renault Clio tank

To już nie jest Clio, tylko francuski czołg. Wsteczny działa! (wideo)

Nieudane wyprzedzanie motocyklisty

Szalone wyprzedzanie motocyklisty. Wjechał w wysepkę i zaliczył poważną glebę (wideo)