w

Honda CRX z przebiegiem 1 600 000 kilometrów i oryginalnym silnikiem. Takich aut już nie robią

Honda CRX - rekordowy przebieg
Honda CRX z przebiegiem 1 600 000 kilometrów i oryginalnym silnikiem. Takich aut już nie robią

Czy japońskie samochody są niezawodne? Na pewno były, czego świetnym przykładem jest kultowy dziś model.

Oto Honda CRX z przebiegiem 1 600 000 kilometrów. Tak 1,6 miliona. I to wszystko na oryginalnym silniku. Dziś wyprodukowanie takiej jednostki nie opłacałoby się żadnemu producentowi – z wielu powodów.

Prezentowana sztuka pochodzi z 1991 roku, co oznacza, że ma już 30 lat. To druga generacja tego modelu. Aktualnym właścicielem jest Tampa Honda – amerykański dealer japońskich aut posiadający swoje salony na Florydzie.

Honda CRX - high mileage
Auto pokonało ponad 1,6 miliona kilometrów – bez wymiany silnika czy skrzyni biegów

Licznik CRX-a wskazuje dokładnie 1 002 473 mile. Jego uzupełnieniem jest wyjątkowa, zielona naklejka. Auto zostało gwiazdą wystawy i raczej nie będzie już wykorzystywane do regularnej jazdy. W końcu ma za sobą dystans dwukrotnej wizyty na księżycu – z powrotami, rzecz jasna.

Olej – to wszystko!

Mimo tak ogromnego dystansu, Honda CRX nie wykazuje przesadnych śladów zmęczenia. Fakt faktem została przemalowana około dziewięć lat temu, ale to i tak skromny zakres konserwacji, jak na taki przebieg. Wnętrze jest natomiast w pełni oryginalne.

Honda CRX record mileage - interior
Wnętrze jest w pełni oryginalne. Nie nosi przesadnych śladów użytkowania

Przejdźmy jednak do układu napędowego, ponieważ to on rozsławił ten egzemplarz na cały świat. Jego fundamentem jest czterocylindrowy, benzynowy silnik wolnossący, który generuje 105 koni mechanicznych i 132 niutonometry. Za przeniesienie mocy na koła odpowiada pięciobiegowa przekładnia manualna – warto dodać, że również oryginalna.

Jak udało się zachować kluczowe podzespoły w nienagannym stanie na takim dystansie? Przede wszystkim dzięki regularnym wymianom oleju. Właściciel nie zwlekał z serwisem i nie wydłużał interwałów.

Dzisiejsze tendencje są odwrotne. Producenci coraz częściej mówią o rzadszych serwisach, ponieważ to zmniejsza (pozornie) koszty użytkowania. I „floty” to lubią. Jeżeli ktoś zamierza mieć auto na dłużej, niż kilka lat, to raczej powinien częściej wymieniać olej i wzorować się na powyższej historii. Równie dużego dystansu w nowoczesnym aucie trudno jednak oczekiwać…

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Skok przez rondo w Nowej Soli

Nowa Sól. Brawurowy skok przez rondo. Rekord z Rąbienia nie został pobity… (wideo)

Genesis GV60 - photos

Genesis GV60 2022 oficjalnie. Oto elektryczny crossover klasy premium