w , ,

Ford Tourneo Connect 2022 – pierwsza jazda. Jak spisuje się nowy kombivan?

Nowy Tourneo Connect
Ford Tourneo Connect 2022 - pierwsza jazda. Jak spisuje się nowy kombivan?

Popularny kombivan doczekał się kolejnej generacji, która powstała dzięki współpracy z Volkswagenem. Czym przekonuje nowa konstrukcja?

Ford Tourneo Connect 2022 dołączył do rodziny samochodów użytkowo-osobowych. Pod względem stylistycznym jest niemal lustrzanym odbiciem Caddy. Czy to źle? W tym segmencie jest to popularne zjawisko. Nie zmienia się koncepcji nadwoziowej, by ukryć pochodzenie, bo niewiele to wnosi. Potencjalni nabywcy liczą na zupełnie inne cechy, niż unikatowy design.

Niemniej jednak wygląda na tyle przyzwoicie, że nie ma powodów do zastrzeżeń. Front zdobią bardzo ładne reflektory, które sąsiadują z dużym grillem. Profil zdradza natomiast duże przeszklenia i drzwi przesuwne w drugim rzędzie. Z tyłu natomiast zastosowano szeroką klapę bagażnika oraz pionowe reflektory. Summa summarum, jest prosto i nowocześnie zarazem.

Ford Tourneo Connect 2022 -
Z tyłu niełatwo odróżnić Tourneo od Caddy. Pomaga oczywiście znaczek

Warto podkreślić, że nowy Tourneo Connect występuje w dwóch wariantach nadwoziowych: podstawowym (L1) i przedłużonym (L2). Ten drugi pozwala na zastosowanie trzeciego rzędu siedzeń i transportowanie przedmiotów o długości 3 metrów.

Ford Tourneo Connect 2022 – wnętrze

Pozycja za kierownicą tego modelu jest charakterystyczna na wszystkich kombivanów. Wszystko za sprawą kubatury wnętrza, która daje ogromną przestrzeń nad głowami. Kierownica dobrze leży w dłoniach i jest łatwa w obsłudze. Jeżeli chodzi o zegary, to do wyboru są analogowe tarcze lub cyfrowe wskaźniki. Oba rozwiązania mają swoje zalety i wady. Zastosowanie tego tańszego z pewnością nie będzie złą decyzją.

Ford Tourneo Connect 2022 - wnętrze
Kokpit jest minimalistyczny i nowoczesny. Brakuje niezależnego panelu klimatyzacji

Tuż obok, na konsoli centralnej, zagościł ekran multimedialny zintegrowany z panelem klimatyzacji. Szkoda, że nie zastosowano osobnego instrumentu, który poprawiłby ergonomię i ułatwił obsługę. Brakuje także podświetleń dotykowych przycisków od sterowania głośnością i temperaturą – tak samo jak w Volkswagenie. Dobrze, że pod dyszami nawiewu jest kilka fizycznych przycisków od istotnych funkcji (np. podgrzewanie szyb, tryb parkingowy).

Producent nie zapomniał też o praktycznych rozwiązaniach. Kieszenie są bardzo pojemne, podobnie jak schowki przed pasażerem i w podłokietniku. Oprócz tego mamy do dyspozycji gniazda, uchwyty na kubki oraz indukcyjną ładowarkę. Materiały wykończeniowe są całkiem niezłe, jak na tę klasę. Owszem, nie brakuje twardych tworzyw, ale zostały one starannie spasowane.

Ford Tourneo Connect - kabina
W drugim rzędzie jest bardzo przestronnie i można liczyć na regulowany kąt pochylenia oparcia

Fotele są zaskakująco wygodne. Ich zakres regulacji nie budzi zastrzeżeń. Miejsca jest pod dostatkiem w każdą ze stron. W drugim rzędzie też nie sposób narzekać. Projektanci nie zapomnieli o regulacji oparcia, dzięki któremu nie trzeba czuć się, jak na krześle. Brakuje jedynie choćby uchylanych szyb. Wersje wyposażone w trzeci rząd dysponują dwoma dodatkowymi fotelami, na których jest nieco mniej wygodnie, ale lepiej je mieć, niż jeździć „na dwa razy”.

Tourneo Connect - bagażnik
Wersja przedłużona pozwala na przewożenie przedmiotów o długości 3 metrów

Przejdźmy do bagażnika. Jest to wzór nad wzorami ze względu na niski próg załadunku, szeroki otwór i maksymalny poziom użyteczności. Warto dodać, że maksymalna przestrzeń załadunkowa w przedłużonym Tourneo Connect to trzy metry sześcienne. Krótsza odmiana dysponuje objętością na poziomie 2,6 metra sześciennego.

Ford Tourneo Connect 2022 – dane techniczne

Gama jednostek napędowych obejmuje trzy propozycje. Pierwszą z nich jest benzynowy silnik z rodziny EcoBoost, który dysponuje pojemnością 1,5 litra. Oferuje 114 koni mechanicznych oraz 220 niutonometrów. Warto podkreślić, że występuje zarówno z sześciobiegowym manualem, jak i automatem.

Ford Tourneo Connect Diesel - silnik
Diesel w topowej wersji ma 122 konie mechaniczne

Alternatywą dla tej konstrukcji jest dwulitrowy diesel oferowany w aż pięciu konfiguracjach. Jeżeli chodzi o moc, to można liczyć na dwie wersje: 102-konną (280 niutonometrów) i 122-konną (320 niutonometrów). Druga z nich występuje opcjonalnie z automatem. Co ciekawe, ta mocniejsza jest też dostępna z napędem na obie osie.

Wrażenia z jazdy

Pierwsze kilometry odbyłem egzemplarzem ze 122-konnym dieslem i automatem. Taka konfiguracja wydaje się najlepszym rozwiązaniem. Jest wystarczająco żwawa, a przy tym komfortowa. Kultura pracy silnika jest akceptowalna – nie ma mowy o przesadnych wibracjach. Jeżeli chodzi o skrzynię, to działa naprawdę płynnie. Reakcja na gwałtowne wciśnięcie pedału gazu może nie jest wybitna, ale nie mamy do czynienia z autem sportowym. Podczas normalnej jazdy trudno się czepiać.

Ford Tourneo Connect RED
Tourneo Connect oferuje wystarczająca dynamikę i przyzwoity komfort

Co ciekawe, Ford Tourneo Connect 2022 naprawdę dobrze tłumi nierówności. Nie jest ani za miękki, ani za twardy. Wydaje się zaskakująco zwarty, jak na samochód osobowy o charakterze użytkowym. Przydałoby się jednak lepsze wyciszenie, bo przy prędkościach autostradowych ciężko dyskutować między rzędami. Pamiętajmy jednak, że nadwozie jest bardzo wysokie i niesie to za sobą pewne konsekwencje.

Nowy Ford Tourneo Connect
Dwulitrowy diesel sprawdza się podczas jazdy na długich dystansach

Wśród owych konsekwencji nie znajduje się średnie zużycie paliwa. „Deptanie gazu” zaowocuje zużyciem na poziomie 8,5 litra. Oszczędna jazda bez jakichś eko-wyrzeczeń umożliwi utrzymanie apetytu na poziomie 6 litrów. To znakomity wynik przy tych gabarytach i możliwościach samochodu.

Tourneo Connect
Przesuwne drzwi sprawdzają się na ciasnych parkingach

Układ jezdny działa poprawnie. Przechyły nadwozia pojawiają się podczas gwałtownych zmian toru jazdy, ale to nic dziwnego w kombivanie. Inżynierowie Forda skonfigurowali wszystko w taki sposób, by było bezpiecznie. I jest – nawet przy szybkościach autostradowych można poczuć się pewnie.

Ile kosztuje Ford Tourneo Connect 2022?

Kombivan amerykańskiej marki występuje w czterechicz wersjach wyposażeniowych: Trend, Titanium, Sport i Active. Różnią się one zarówno listą zastosowanych rozwiązań, jak i samą stylistyką. Ta ostatnia dodaje sylwetce odrobinę terenowego animuszu. Z kolei „usportowiona” oferuje pascy na masce i przeprojektowany zderzak. Stylistyka wersji wyposażeniowych:

  • Trend: czarna ramka grilla wykończona na wysoki połysk, kołpaki w dedykowanym wzorze
  • Titanium: chromowane wstawki, przyciemnione szyby, 16-calowe felgi aluminiowe
  • Sport: pasy na masce, dokładka do zderzaka, 17-calowe felgi z lekkiego stopu
  • Active: dodatkowe osłony, 17-calowe felgi z dwukolorowym wykończenie

Jak wynika z oferty, początkowo nie będzie bazowej wersji Trend. Zamiast niej cennik otwiera odmiana Titanium uzupełniona 114-konnym silnikiem benzynowym. Kosztuje ona 123 147 złotych. Dopłata do siedmiobiegowe automatu to około 7400 złotych. Tak prezentuje się pełny cennik Forda Tourneo Connect 2022:

  • Tourneo 1.5 EcoBoost 114 KM M6 FWD Titanium: 123 147,60 zł
  • Tourneo 1.5 EcoBoost 114 KM A7 FWD Titanium: 130 527,60 zł
  • Tourneo 2.0 EcoBlue 102 KM M6 FWD Titanium: 127 575,60 zł
  • Tourneo 2.0 EcoBlue 122 KM M6 FWD Titanium:131 265,60 zł
  • Tourneo 2.0 EcoBlue 122 KM A7 FWD Titanium:138 645,60 zł
  • Tourneo 2.0 EcoBlue 122 KM M6 AWD Titanium: 143 565,60 zł
  • Tourneo 1.5 EcoBoost 114 KM M6 FWD Active:127 944,60 zł
  • Tourneo 1.5 EcoBoost 114 KM A7 FWD Active:135 324,60 zł
  • Tourneo 2.0 EcoBlue 102 KM M6 FWD Active :132 372,60 zł
  • Tourneo 2.0 EcoBlue 122 KM M6 FWD Active:136 062,60 zł
  • Tourneo 2.0 EcoBlue 122 KM A7 FWD Active: 143 442,60 zł
  • Tourneo 2.0 EcoBlue 122 KM M6 AWD Active: 148 362,60 zł
  • Grand Tourneo 1.5 EcoBoost 114 KM M6 FWD Titanium: 126 837,60 zł
  • Grand Tourneo 1.5 EcoBoost 114 KM A7 FWD Titanium:134 217,60 zł
  • Grand Tourneo 2.0 EcoBlue 102 KM M6 FWD Titanium: 131 265,60 zł
  • Grand Tourneo 2.0 EcoBlue 122 KM M6 FWD Titanium:134 955,60 zł
  • Grand Tourneo 2.0 EcoBlue 122 KM A7 FWD Titanium: 142 335,60 zł
  • Grand Tourneo 2.0 EcoBlue 122 KM M6 AWD Titanium: 147 255,60 zł
  • Grand Tourneo 1.5 EcoBoost 114 KM M6 FWD Active: 131 634,60 zł
  • Grand Tourneo 1.5 EcoBoost 114 KM A7 FWD Active: 139 014,60 zł
  • Grand Tourneo 2.0 EcoBlue 102 KM M6 FWD Active:136 062,60 zł
  • Grand Tourneo 2.0 EcoBlue 122 KM M6 FWD Active:139 752,60 zł
  • Grand Tourneo 2.0 EcoBlue 122 KM A7 FWD Active:147 132,60 zł
  • Grand Tourneo 2.0 EcoBlue 122 KM M6 AWD Active: 152 052,60 zł

Z drugiej strony cennika znajduje się flagowa odmiana z dwulitrowym, 122-konnym dieslem, sześciobiegowym manualem i napędem na obie osie. Cena? 152 052 złote. Ten sam silnik z automatem, ale napędem na oś przednią to wydatek 147 132 złotych.

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przebieganie przez pasy

Dzieci przebiegły sześć pasów na czerwonym. To mogło być tragiczne zakończenie roku (wideo)

Wypadek Łódź 27.06.2022

Późne żółte? Raczej nie. Kierowca auta dostawczego doprowadził do wypadku (wideo)