w ,

Ford Tourneo Connect 1.6 TDCi Titanium – Ładny i praktyczny

Ford gruntownie wymienia gamę modelową. W 2012, po 10 latach produkcji, koncern dokonał gruntownego odświeżenia całej rodziny Tourneo. Klasyczna ?furgonetka? zyskała nowoczesny wygląd i eleganckie wnętrze. O ile I generacja Tourneo była bardziej dostawczakiem z możliwością przewożenia pasażerów, o tyle II generacja ?straciła? nieco siermiężne wnętrze na rzecz eleganckiego i wygodnego ? można by powiedzieć, godnego auta osobowego.

ford_tourneo_connect_1.6_tdci_titanium_2

Na zewnątrz?
Jak bardzo auto zmieniło się z zewnątrz? Zmiany, które objęły wygląd auta, to prawdziwa rewolucja. Tourneo I generacji, choć w nazwie miał ?Transit?, powstał w oparciu o? Focusa. II generacja straciła część nazwy (to już nie Transit), ale zyskała na gabarytach. Dawcą podwozia był w tym przypadku C-MAX Rozmiar, jak wszyscy wiedzą ma znaczenie, a w przypadku aut dostawczych – zasadnicze.

ford_tourneo_connect_1.6_tdci_titanium_3

Ale nie wolno zapominać o designie. I tu Ford nie pozostał w tyle. W ramach unifikacji, dostawczaki upodobniły się, przynajmniej przodem, do osobówek. Choć w przypadku Connecta, grill jest bardziej w stylu poprzedniej generacji Focusa, co i tak dysonansu nie tworzy. Dostęp do tylnej części wnętrza zapewniają odsuwane drzwi boczne i otwierana do góry tylna klapa. Po złożeniu siedzeń uzyskujemy 2410 litrów przestrzeni ładunkowej. Zresztą, pojemność auta jest jego atutem. Dość wspomnieć, że w bagażniku, jeżeli nie zdecydujemy się na złożenie siedzeń, znajdziemy miejsce dla ponad 1000 litrów bagażu. Po złożeniu ? dla ponad 2400? Reasumując, Tourneo Connect mierzy 4418 mm długości, 1835 mm szerokości i 1852 mm wysokości. Rozstaw osi wynosi 2660 mm.

ford_tourneo_connect_1.6_tdci_titanium_4

? i we wnętrzu
Tourneo Connect, choć powstał na C-MAXie, wnętrzem przypomina nieco Focusa. Bardzo podobne i podobnie wygodne fotele oraz tylna kanapa. Deska rozdzielcza ma niemal identyczny układ, choć wykonano ją z tańszych, ale też łatwiejszych do utrzymania w czystości materiałów.

ford_tourneo_connect_1.6_tdci_titanium_5

Sporo uwagi poświęcono względom praktycznym. Jak przystało na auto o dostawczych korzeniach, w zasięgu ręki kierowcy jest sporo miejsc na istotne w podróży drobiazgi. Niewielki schowek nad zegarami, szeroka półka nad głową. Kolejny atut auta to przestrzeń. A w Tourneo Connect znajdziemy jej pod dostatkiem. Kierowca bez problemu znajdzie dogodną pozycję za kierownicą. Na brak miejsca nie mogą też narzekać pasażerowie. Z tyłu jest dużo miejsca nad głową ale i na nogi. Dwie dorosłe osoby będą podróżowały tu bardziej niż komfortowo. Nawet trzy na tylnej kanapie na brak miejsca skarżyć się nie powinny.

ford_tourneo_connect_1.6_tdci_titanium_6

Technologia
Napęd Fordowi Tourneo Connect może zapewniać cała gama silników. My, do testu otrzymaliśmy 1,6-litrowego turbodiesla z wtryskiem CR o mocy 115 KM osiąganej przy 3600 obrotach. Maksymalny moment obrotowy; 270 Nm., jednostka uzyskuje w zakresie 1750 ? 2500 obrotów. Czy to wystarcza? Odpowiedź nie jest jednoznaczna. Gdyby chodziło o typowego dwuosobowego dostawczego blaszaka, pewnie tak. W przypadku auta 5-osobowego z możliwością transportu całkiem sporego ładunku, nie do końca. Z 5 osobami na pokładzie i ładunkiem na kilkudniowy wypoczynek na górskiej trasie musiałem szukać trzeciego biegu. Przy naprawdę ostrym podjeździe, nawet drugiego. A to odbija się niestety na konsumpcji. Deklarowane przez producenta 5,6 litra w ruchu miejskim, 4,6 litra poza miastem i niespełna 5 litrów średnio są zbyt? wirtualne. Bliższe realiom jest około półtora litra więcej w ruchu miejskim i średnio. Poza miastem, jadąc w miarę spokojnie i bez obciążenia można osiągnąć zadeklarowane 4,6 litra, ale osiągnąć a utrzymać, to już zupełnie inna sprawa. W naszym teście średnia (z pasażerami i bagażem) wyniosła trochę ponad 6 litrów. Wynik, pomimo różnicy, uważamy co najmniej za bardzo dobry.

ford_tourneo_connect_1.6_tdci_titanium_7

Wyposażenie auta, czyli to co producent zechciał nam dać w standardzie dla danej wersji wyposażenia świadczy i o klasie auta, i producenta. Tu Ford na pewno nie zawiódł. Lista wyposażenia standardowego dla testowego Connecta jest imponująca. Nie wspominam tu o ?drobiazgach? typu ABS czy kontrola trakcji. Ale system zapobiegający kolizjom przy małych prędkościach, wspomaganie ruszania pod górę, klimatyzacja automatyczna, czujniki odległości parkowania, tempomat, system audio z USB, dach panoramiczny, dodatkowa nagrzewnica to już sporo, a to zaledwie trzecia część listy.

ford_tourneo_connect_1.6_tdci_titanium_8

Wrażenia z jazdy
Ford po raz kolejny udowodnił, że samochód użytkowy nie musi prowadzić się jak wóz drabiniasty. Układ kierowniczy, jak w każdym zresztą Fordzie jest bliski ideału. Jego immanentną cechą jest bezpośredniość i natychmiastowa reakcja na ruchy kierownicą. Zawieszenie daje radę z wysokim nadwoziem. Dzięki zestrojeniu, a może przede wszystkim konstrukcji, niweluje tendencje nadwozia do pochylania się na boki. Przy okazji, inżynierowie Forda zadbali o to, żeby podróżujących autem nie niepokoiły odgłosy jego pracy. Tak, praca zawieszenia jest zaskakująco cicha i to zarówno na dziurawych drogach jak i przy przeskakiwaniu muld oraz poprzecznych garbów.

ford_tourneo_connect_1.6_tdci_titanium_9

Mieliśmy nieco zastrzeżeń do elastyczności jednostki napędowej, ale jazda Tourneo Connect bez obciążenia jest dość przyjemna. W sumie, ze 115 koni daje się wykrzesać trochę ponad 160 km/h i przyspieszenie 0-100 w około 13,9 sekundy. Jak na roboczego muła, to lepiej niż nieźle. Szkoda tylko, że tak rzadko auto będzie jeździć ?na pusto?.

ford_tourneo_connect_1.6_tdci_titanium_11

Okiem przedsiębiorcy
Tourneo Connect nie jest przeznaczone dla klienta indywidualnego. Ze względu na ładowność i pojemność, to auto dla biznesu. Ceny modelu rozpoczynają się od niespełna 62 tysięcy. Auto z topowym wyposażeniem i 115-konnym dieslem kosztuje około 94 tys. złotych. Testowy egzemplarz wyceniono na niespełna 100 tys. złotych. Czy to dużo? No cóż, to zależy od punktu wodzenia. Naszym zdaniem, nie. Cena jest adekwatna do wyposażenia i wszechstronności auta.

ford_tourneo_connect_1.6_tdci_titanium_12

Ford posiada sporą ofertę finansową. W przypadku kredytu okres umowy może trwać od 6 do 60 miesięcy, wpłata własna wynosi minimum 10% (istnieje możliwość sfinansowania 100% wartości pojazdu), a raty są równe lub malejące. Z kolei leasing może trwać do 84 miesięcy z opłatą wstępną od 1% i ratami równymi lub dostosowanymi do własnych potrzeb (waluta: PLN lub EUR).

ford_tourneo_connect_1.6_tdci_titanium_1

Podsumowanie
Ford Tourneo Connect to dobra propozycja dla wszystkich poszukujących jednego samochodu potrafiącego pogodzić rolę auta rodzinnego i dostawczego. Jego największą zaletą jest praktyczność. Warto także docenić komfort i prowadzenie, widoczność i systemy bezpieczeństwa. No i wygląd!

 

Tekst i zdjęcia: Artur Balwisz

 

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

4 komentarze

Dodaj odpowiedź

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Toyota zwiększy produkcję nowego modelu!

Peugeot 308 GT w liczbach