Amerykański kompakt po kuracji odświeżającej doczekał się debiutu w naszym kraju. Poznaliśmy pełną ofertę modelu.
Ford Focus 2022 zmienił twarz i stał się bardziej podobny do najnowszych modeli tego producenta. Pas przedni zdobią przeprojektowane reflektory, zmodyfikowany grill i zderzak o innym kształcie. Tył samochodu zdobią natomiast przemodelowane klosze lamp.
Wnętrze również ma wiele nieznanych dotąd instrumentów. Rolę centrum dowodzenia pełni nowy ekran dotykowy o przekątnej 13,2 cala. Oparto go na systemie SYNC4. Warto dodać, że przejął on panel klimatyzacji. Przed kierownicą umieszczono natomiast cyfrowe wskaźniki.
Ford Focus 2022 – dane techniczne
Jeżeli chodzi o układy napędowe, to Ford Focus po liftingu dostępny jest w siedmiu konfiguracjach. Rolę podstawowej jednostki pełni 1-litrowy Ecoboost o mocy 100 koni mechanicznych. Z drugiej strony cennika jest 280-konna odmiana ST. Bez względu na wybór silnika, każdy wariant występuje wyłącznie z napędem na oś przednią.
Ford Focus 2022 – silniki:
- 1.0 Ecoboost 100 (100 koni mechanicznych, 170 niutonometrów, sześciobiegowy manual, FWD, 0-100 km/h: 12,5 sekundy, prędkość maksymalna: 186 km/h, 5,4 litra w cyklu mieszanym)
- 1.0 EcoBoost 125 (125 koni mechanicznych, 170 niutonometrów, sześciobiegowy manual, FWD, 0-100 km/h: 10,2 sekundy, prędkość maksymalna: 200 km/h, 5,7 litra w cyklu mieszanym)
- 1.0 EcoBoost Hybrid 125 Powershift (125 koni mechanicznych, 170 niutonometrów, siedmiobiegowy automat, FWD, 0-100 km/h: 10,2 sekundy, prędkość maksymalna: 195 km/h, 5,7 litra w cyklu mieszanym)
- 1.0 EcoBoost Hybrid 155 M6 (155 koni mechanicznych, 190 niutonometrów, sześciobiegowy manual, FWD, 0-100 km/h: 9 sekund, prędkość maksymalna: 211 km/h, 5,4 litra w cyklu mieszanym)
- 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift (155 koni mechanicznych, 190 niutonometrów, siedmiobiegowy automat, FWD, 0-100 km/h: 8,4 sekundy, prędkość maksymalna: 208 km/h, 5,4 litra w cyklu mieszanym)
- 2.3 EcoBoost M6 (280 koni mechanicznych, 420 niutonometrów, sześciobiegowy manual, FWD, 0-100 km/h: 5,7 sekundy, prędkość maksymalna: 250 km/h, 8 litrów w cyklu mieszanym)
- 2.3 EcoBoost A7 (280 koni mechanicznych, 415 niutonometrów, siedmiobiegowy automat, FWD, 0-100 km/h: 5,7 sekundy, prędkość maksymalna: 250 km/h, 8 litrów w cyklu mieszanym)
Co ciekawe, w początkowej ofercie nie ma żadnego diesla. Zamiast niego znalazły się dwie miękkie hybrydy oferujące od 125 do 155 koni mechanicznych. Obie mogą występować zarówno ze skrzyniami manualnymi, jak i automatycznymi.
Ford Focus 2022 – cennik
Bazowa wersja Focusa w najnowszym wydaniu to wydatek 83 900 złotych. Oferta dotyczy oczywiście egzemplarzy z 2022 roku. Jak już wiadomo, podstawa ma silnik 1.0 EcoBoost o mocy 100 koni mechanicznych. Jego uzupełnieniem jest sześciobiegowa przekładnia manualna.
Na drugim biegunie cennika znajduje się Ford Focus ST 2022 za 166 950 złotych. To topowy egzemplarz z siedmiobiegową automatyczną skrzynią biegów i najbogatszym wyposażeniem. Przedstawione ceny dotyczą wersji hatchback. Dopłata do kombi wynosi 4000 złotych.
Ford Focus 2022 – wersje wyposażenia
Amerykański kompakt po liftingu występuje w sześciu konfiguracjach wyposażeniowych, ale maksymalna liczba wersji dostępnych z danym układem napędowym to zaledwie trzy. Dotyczy to 155-konnej miękkiej hybrydy ze skrzynią manualną.
Pozostałe warianty silnikowe są dostępne tylko z dwiema wybranymi wersjami. Flagowe ST występuje tylko w jednym zestawieniu wyposażeniowym. Jak można wywnioskować po cenniku, przewiduje się, że największe zainteresowanie może wzbudzić odmiana Titanium X.
Wersja Connected (poziom 1) – wybrane elementy wyposażenia:
- System audio SYNC 2.5 z 8” ekranem dotykowym
- Obsługa Android Auto i Apple CarPlay
- FordPass Connect
- Kolorowy wyświetlacz 4.2” na tablicy zegarów
- Klimatyzacja manualna
- Tempomat z ogranicznikiem prędkości
- System wyboru trybu jazdy
- Pre Collision Assist
- Lane Keeping Aid
- Lusterka boczna regulowane i podgrzewane elektrycznie
- Czujniki parkowania z przodu i z tyłu
- Konsola centralna z podłokietnikiem
Wersja Titanium (poziom 2) – wybrane elementy wyposażenia:
- System nawigacji satelitarnej SYNC 4
z 13.2” ekranem dotykowym - Bezprzewodowa obsługa Android Auto
i Apple CarPlay - Klimatyzacja automatyczna dwustrefowa
- Lusterka boczna składane elektrycznie
- Wycieraczki przedniej szyby sterowane
automatycznie, z czujnikiem deszczu - Lusterko wsteczne ściemniające się automatycznie
- Przyciski rozrusznika Ford Power
- Tylna kanapa ze składanym podłokietnikiem
Wersja Titanium X (poziom 3) – wybrane elementy wyposażenia:
- 12.3” cyfrowy, konfigurowalny wyświetlacz
na tablicy zegarów - Kamera o wysokiej rozdzielczości, ułatwiająca
parkowanie tyłem - Lusterka boczne z lampkami oświetlającymi podłoże
- Oświetlenie wnętrza diodami LED z elementami
nastrojowego oświetlenia - System Ford KeyFree
- Welurowe dywaniki podłogowe z przodu i z tyłu
Wersja ST-Line X (poziom 4) – wybrane elementy wyposażenia:
- 17” obręcze kół ze stopów lekkich w stylizacji ST-Line
- Sportowe zawieszenie ST-Line
- Pakiet stylizacji nadwozia ST-Line
- Lusterka boczne składane elektrycznie
- Kierownica i uchwyt dźwigni zmiany biegów
w stylizacji ST-Line - Manetki do zmiany biegów przy kierownicy – dla
skrzyni automatycznej PowerShift - Podsufitka w ciemnej tonacji
- Relingi bagażnika dachowego w kolorze czarnym
(wersja kombi)
Wersja Active X (poziom 5) – wybrane elementy wyposażenia:
- 17” obręcze kół ze stopów lekkich w stylizacji Active
- Zawieszenie z prześwitem zwiększonym
- Pakiet stylizacji nadwozia Active
- Podsufitka w jasnej tonacji
- Relingi bagażnika dachowego w kolorze czarnym
dla każdej wersji nadwozia
Wersja ST X (poziom 6) – wybrane elementy wyposażenia:
- 19” obręcze kół ze stopów lekkich
- Sportowe zawieszenie ST
- Pakiet stylizacyjny ST
- Duży, tylny spojler w stylizacji ST
- Head Up Display – wyświetlacz przezierny
- Kierownica i uchwyt dźwigni zmiany biegów
w stylizacji ST - Reflektory Full LED matrycowe
z Glare Free Auto High Beam - Fotele kubełkowe Ford Performance,
z certyfikatem AGR - Elektryczną regulacja przednich foteli
- Rev Match – system minimalizujący efekt „szarpania” przy redukcji biegu (dla skrzyni manualnej)
- Launch Control – procedura startowa
Ford Focus 2022 jest dostępny w dziewięciu kolorach nadwozia i taką samą liczbą wzorów felg (w czterech rozmiarach). Pod tymi względami widać duże różnice w porównaniu do odmiany sprzed liftingu. Oferta obejmuje także kilka ciekawych pakietów.
Pakiet Driver Assistance (2000-4000 złotych, w zależności od wersji z wyłączeniem Connected):
- Adaptive Cruise Control (ACC) ze skrzynią automatyczną PowerShift i A7 zawiera dodatkowo
funkcję utrzymania pojazdu na środku pasa ruchu oraz funkcją automatycznego
zatrzymania i ponownego rozpoczęcia jazdy (Stop&Go) - BLIS Assist z Cross Traffic Alert – system monitorowania martwego pola widzenia
w lusterkach z funkcją zapobiegania kolizji z pojazdem w martwym polu widzenia - Cross Traffic Alert z Active Braking – funkcja ostrzegania i zapobiegania kolizjom
z pojazdami nadjeżdżającymi z prawej lub lewej strony, podczas manewru wyjazdu
tyłem z miejsca parkingowego - Kamera cofania – o wysokiej rozdzielczości, z szerokim polem widzenia
- Speed Sign Recognition – system rozpoznawania znaków ograniczenia prędkości
- Driver Alert – system monitorowania koncentracji kierowcy
- Auto High Beam – system automatycznego sterowania światłami drogowymi
Pakiet Parking (1200-2850 złotych, w zależności od wersji z wyłączeniem Connected):
- Active Park Assist – system wspomagający parkowanie równoległe i prostopadłe oraz wyjazd z równoległego miejsca parkingowego – dla wersji z manualną skrzynią biegów i automatyczną PowerShift
- Active Park Assist 2 – system automatycznego parkowania równoległego i prostopadłego oraz wyjazdu z równoległego miejsca parkingowego – dla wersji automatyczną skrzynią biegów A7
- Door Edge Protector – aktywne zabezpieczenie krawędzi drzwi
- Kamera cofania – o wysokiej rozdzielczości, z szerokim polem widzenia
Pakiet Family (2300 złotych z wyłączeniem Connected):
- Bezprzewodowa ładowarka do smartfonów (wymaga smartfona kompatybilnego z systemem ładowania bezprzewodowego)
- Tylna kanapa – z otworem do przewozu nart i składanym podłokietnikiem
- Konsola centralna – gniazda USB-A oraz USB-C
- Drzwi bagażnika – zamykane/ otwierane elektrycznie i bezdotykowo – tylko wersja kombi
- Ford KeyFree – system centralnego zamka z kluczem elektronicznym
- Lusterka boczne – składane elektrycznie, z lampkami oświetlającymi podłoże
Pakiet ST Line (1800 złotych – tylko dla ST-Line X):
- Duży, tylny spojler – lakierowany w kolorze nadwozia
- Zaciski hamulców lakierowane w kolorze czerwonym
- Sportowe nakładki na pedały
- Nakładki na progi przednich drzwi z emblematem „ST-Line”
Pakiet Winter (850-1750 złotych, w zależności od wersji z wyłączeniem Connected):
- Przednia szyba podgrzewana
- Przednie fotele – podgrzewane, z regulacją
temperatury – standard dla wersji ST X - Podgrzewana kierownica
Pełny cennik wraz z ofertą dodatkowego wyposażenia znajduje się na oficjalnej stronie producenta. Dealerzy rozpoczęli już zbieranie zamówień.