w ,

Ford Focus 1.0 Ecoboost Trend – Ten niepozorny

?Litr to za mało? ? te słowa można usłyszeć w każdy weekend. Nie da się ukryć, że taka ilość ?cieczy rozgrzewającej? na naszym stole nie zrobi na nikim wrażenia. Oczywiście w Polsce? W świecie motoryzacji może być nieco inaczej. Dowodem na to jest nowy Ford Focus, pod maskę którego włożono 3-cylindrową jednostkę benzynową właśnie o pojemności jednego litra. Czy w aucie kompaktowym takie rozwiązanie ma sens?

 

Karoseria
Na wstępie trzeba zaznaczyć, iż Focus z tym silnikiem nie odróżnia się od innych wersji pod względem stylistycznym ? jest tak samo przyjemny dla oka. Charakterystyczny grill, długa maska i reflektory o prostym kształcie tworzą atrakcyjny przód auta. Tylna część karoserii prezentuje się dynamicznie dzięki mocno pochylonej szybie i lampom o niebanalnym kształcie. W tym miejscu należy pochwalić designerów za stworzenie wyjątkowo spójnej sylwetki. Testowany egzemplarz został wyposażony w świetnie wyglądające felgi aluminiowe, które w połączeniu z nietuzinkowym kolorem nadwozia skutecznie zwracały na siebie uwagę. Całość zasługuje na czwórkę z dużym plusem!

 

Wnętrze
Sportowy charakter Focusa zdradza także kabina. Kokpit został wykonany z materiałów dobrej jakości, które starannie spasowano. Sam projekt jest bardzo oryginalny, jednakże trzeba przyzwyczaić się do rozmieszczenia przycisków na konsoli środkowej. Warto dodać, że każdy z nich ma odpowiednią wielkość, tak więc nie powinno być kłopotów z trafianiem. Duży plus należy się za zegary ? mają ciekawy wzór i są jednocześnie czytelne. Przednie fotele osadzono dość nisko, co spodoba się kierowcom lubiącym dynamiczną jazdę. Wyprofilowano je na tyle dobrze, iż nawet ciało ?wagi ciężkiej? będzie tu dobrze podpierane w zakrętach. Na tylnej kanapie miejsca nie jest najwięcej w klasie, aczkolwiek powodów do narzekań nikt mieć nie powinien. Dwie osoby średniego wzrostu będą się tu czuć nawet swobodnie. Na pochwałę zasługuje kąt pochylenia oparcia, dzięki któremu dalsze podróże nie będą wywoływać bólu kręgosłupa. A w tej klasie nie jest to regułą? W Polsce samochody kompaktowe często pełnią rolę rodzinnych, dlatego istotny jest bagażnik. W tym przypadku może on pochłonąć 363 litry ? to całkiem przyzwoity wynik. Po złożeniu tylnych oparć przestrzeń załadunkowa wzrasta do 1148 litrów.

 

Technika
Najważniejszym elementem każdego samochodu jest silnik. W tym przypadku mamy do czynienia z bardzo nowoczesną techniką. Pod maską prezentowanego Forda pracuje 3-cylindrowa jednostka benzynowa współpracująca z sześciobiegowym ?manualem?. Dla sceptyków warto dodać, że dysponuje ona mocą 125 KM. Całkiem dużo, prawda? Ponadto ta konstrukcja została laureatem tegorocznego konkursu ?Engine Of The Year?, a to spore wyróżnienie. Do tej pory silniki, z których ?uciekł? jeden cylinder miały kłopoty z manierami. Ford popracował jednak nad tym problemem i trzeba przyznać, że dał radę. Charakterystyczny dźwięk nie męczy nawet na wysokich obrotach, a kulturą pracy ta jednostka dorównuje współczesnym ?czterocylindrowcom?. Nowoczesna technologia idzie w parze z całkiem niezłymi osiągami. Sprint do setki trwający niewiele ponad 11 sekund i dobra elastyczność pozwalają na dynamiczną jazdę. Co ciekawe, apetyt Focusa pozostaje na rozsądnym poziomie. W mieście auto zadowala się 7 litrami, natomiast w trasie przy rozsądnej jeździe można zejść do 5,5 litra. To sprawia, że coraz częściej trzeba zastanawiać się nad zakupem diesla…

 

Wrażenia z jazdy
Ford ? te cztery litery zobowiązują. Każdy samochód tej marki wyróżnia się pod względem prowadzenia. Kompaktowy model tego producenta jest tego namacalnym dowodem. Układ kierowniczy pracuje bardzo precyzyjnie. Zawieszenie idealnie spisuje się na krętych drogach i nie przechyla się na boki nawet przy nagłych manewrach. Ten zestaw naprawdę potrafi dać sporo frajdy. Warto zaznaczyć, iż podsterowność wyczuwalna jest tylko w skrajnych przypadkach. Pod tym względem konkurencja musi się jeszcze sporo nauczyć. Oczywiście cierpi na tym komfort podróżowania. Pokonywanie nierówności nie jest jednak uciążliwe. ?Zawias? całkiem nieźle radzi sobie z poprzecznymi nierównościami, zachowując przy tym ciszę w kabinie. Dzięki dobrej zwrotności, auto dobrze spisuje się w zatłoczonych miejscach. Jedynym minusem jest kiepska widoczność do tyłu. Warto więc wspierać się czujnikami parkowania.

 

Okiem przedsiębiorcy
Testowany egzemplarz to wydatek 70 300 zł. To dość dużo, ale opakowana w tę karoserię technologia jest tego warta. Poza tym, wyposażenie można uznać za kompletne. Takie wersje powinny zadowolić przede wszystkim klientów indywidualnych, którzy szukają auta na dłuższy okres czasu. Eksploatacja takiego auta może okazać się tańsza niż w przypadku wersji z silnikami Diesla. Warunki gwarancyjne nie odbiegają od tych, które dotyczą pozostałej gamy modelowej Forda. Podstawowa ochrona to oczywiście dwa lata. Takim samym okresem ochronnym objęta jest powłoka lakiernicza. Ford to jeden z ulubieńców wśród przedsiębiorców, dlatego wachlarz możliwości finansowania jest tu spory. W przypadku kredytu, okres spłaty dostosowywany jest do indywidualnych potrzeb klienta. Spłata może trwać od 12 do 60 miesięcy. Dostępny jest również leasing z opłatą wstępną od 10 do 45%. Jego spłata trwa od 24 do 60 miesięcy. Warto dodać, że raty mogą być stałe lub dostosowane do własnych potrzeb.

 

Podsumowanie
Ford Focus 1,0 Ecoboost Trend jest bardzo ciekawą alternatywą dla wersji z silnikami Diesla. Jest to samochód, który wydaje się być kompromisem między zadowalającymi osiągami, a umiarkowanym apetytem. Niewątpliwą zaletą są oczywiście świetne właściwości jezdne, które spodobają się przede wszystkim dynamicznym kierowcom. Czy warto zdecydować się na ten model? Jeśli nie mamy uprzedzeń do jednostek 3-cylindrowych ? bez wątpienia tak!

Autor: Wojciech Krzemiński

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wkrótce nowy Bentley

Honda CR-V 2,2 i-DTEC – Ninja na boczne drogi