w

Fiat Seicento w teście zderzeniowym – lepiej nie być w jego kabinie (wideo)

Fiat Seicento crash test
Fiat Seicento w teście zderzeniowym - lepiej nie być w jego kabinie (wideo)

Miejskie auta wciąż stanowią bardzo ważną część polskiego rynku motoryzacyjnego.

Dziś są to przede wszystkim samochody reprezentujące segment B (np. Skoda Fabia, Renault Clio), ale jeszcze dwie dekady temu na ulicach dominowały znacznie mniejsze modele. Wśród nich prym wiodły takie wynalazki, jak Daewoo Tico i Fiat Seicento.

Ten włoski maluch wyróżniał się nieco większym zaufaniem wśród klientów, co oczywiście miało związek z wizerunkiem marki. Poziomy wyposażenia oraz zaawansowania technologicznego tych samochodów były jednak zbliżone.

Fiat Seicento – test zderzeniowy

W 2000 roku przeprowadzono test zderzeniowy Seicento. Zrealizowało go oczywiście Euro NCAP. Profesjonalna próba wykazała, że nawet przy 50 km/h nie można się czuć bezpiecznie w kabinie tego niewielkiego modelu.

Konstrukcja nie miała odpornej strefy zgniotu, przez co w chwili zderzenia nadwozie złożyło się, jak harmonijka. Energia przeniosła się do kabiny, która została bardzo wyraźnie zniszczona. Duże prawdopodobieństwo, że prawdziwy kierowca doznałby w takiej sytuacji poważnych obrażeń ciała. Mógłby nawet zginąć.

Nie jest to jednak wynik, który zaskakuje. Auta tych gabarytów sprzed 20 lat nie posiadały żadnych istotnych systemów bezpieczeństwa i nawet przy niskich prędkościach generowały duże ryzyko w chwili zderzenia.

Sukces Seicento

Przypomnijmy, że włoski model doczekał się dokładnie 1 328 973 wyprodukowanych egzemplarzy. Wytwarzano go przez 13 lat. W latach 1999-2002 był najlepiej sprzedającym się nowym samochodem w Polsce. Oferowano go jedynie z trzema bazowymi silnikami benzynowymi:

  • 0,9 R4 (wtrysk jednopunktowy, 39 KM, 65 Nm, 0-100: 18 sek., v-max: 140 km/h)
  • 1.1 R4 (wtrysk jednopunktowy, 55 KM, 86 Nm, 0-100: 13,8 sek., v-max: 150 km/h)
  • 1.1 R4 FIRE (wtrysk wielopunktowy, 55 KM, 88 Nm, 0-100: 13,5 sek., v-max: 150 km/h)

Najwięcej sztuk Fiata Seicento sprzedano oczywiście we Włoszech (724 tysiące sztuk). Co ciekawe, na drugim miejscu uplasowała się Polska (289 tysięcy sztuk), która wyraźnie wyprzedziła Niemcy (82 tysiące sztuk).

 

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

TIR zepchnął osobówkę

TIR uderzył w osobówkę, która wpadła przed maskę Mercedesa. Fart kierowcy SUV-a (wideo)

Zderzenie vana z tir-em

„Ała, ała, coś ty zrobił!” – panika kierowcy TIR-a zepchniętego do rowu (wideo)