w ,

Fiat Sedici 2.0 MultiJet 4×4 Emotion – wszechstronny maluch

Postęp technologiczny w świecie motoryzacji to coś naturalnego. Z dnia na dzień dowiadujemy się o kolejnych, nietypowych rozwiązaniach, które już wkrótce trafią do większości samochodów. Laserowe reflektory, aktywne tempomaty, poduszki powietrzne dla pieszych, asystenci pasa ruchu i parkowania to tylko kilka przykładów. Na szczęście w gamach modelowych niektórych producentów są jeszcze rynkowe dinozaury oferujące starą i sprawdzoną technologię. Jednym z nich jest Fiat Sedici, który wydaje się całkiem fajną alternatywą dla zwykłych aut miejskich.

Karoseria
Sedici może nie wygląda jak milion dolarów, ale trudno się do czegokolwiek przyczepić. Znana szerszej publiczności od 2006 roku sylwetka starzeje się dosyć wolno, co jest także zasługą mniejszych i większych liftingów. Terenowe aspiracje auta zdradzają plastikowe nakładki na zderzaki w kolorze czarnym, osłony podwozia i zwiększony prześwit. Ponadto w testowym egzemplarzu niektóre elementy (między innymi relingi, obudowy lusterek i grill) zostały pomalowane na srebrno, dzięki czemu ?mały Fiat? wygląda jeszcze ciekawiej.

 

Wnętrze
Po otwarciu drzwi widać znacznie wyraźniej długi staż na rynku. Zdradza to przede wszystkim konsola centralna wyglądająca, delikatnie mówiąc, konserwatywnie… Ma ona jednak swoje zalety. Obsługa (dotykowego) panelu multimedialnego jak i klimatyzacji jest banalnie prosta, a rozmieszczenie przycisków ? intuicyjne. Kolejnym plusem są czytelne zegary. Cieszy również bogate wyposażenie, nawet jak na dzisiejsze standardy: wspomniana wyżej klimatyzacja automatyczna, niezły zestaw audio z gniazdem USB, nawigacja, komputer pokładowy, wielofunkcyjna kierownica, podgrzewane fotele i pełna ?elektryka?.

 

Przednie fotele zostały osadzone dość wysoko, co jest zasługą sporego prześwitu. Jeśli chodzi o ich wielkość, wyprofilowanie i zakres regulacji, to trudno mieć zastrzeżenia, jednakże przydałyby się nieco wygodniejsze zagłówki oraz jakikolwiek podłokietnik. Podkreślam, jakikolwiek. Miłym zaskoczeniem jest natomiast tylna kanapa. Długość jej siedziska zasługuje na uznanie, podobnie jak ilość miejsca nad głowami. Oczywiście ze względu na niewielkie gabaryty auta nie zaimponuje nikomu swą szerokością, ale dwie dorosłe osoby średniego wzrostu nie powinny narzekać.

 

Duża ilość miejsca w kabinie oznacza? mały bagażnik. W standardowej konfiguracji oddaje on do dyspozycji jedynie 270 litrów. Sytuacja poprawia się po złożeniu tylnego oparcia ? wtedy wolna przestrzeń wzrasta do 670 litrów. Plus za duży otwór załadunkowy.

 

Technologia
Pod maską ?małego Fiata? pracuje naprawdę duża jednostka. W autach o takich gabarytach niewielu producentów oferuje 2-litrowe silniki. Prezentowane Sedici nie uległo jednak downsizingowi i jego sercem jest znany i lubiany Multijet generujący 135 KM (od 3500 obr.) i 320 Nm (od 1500 obr.). Współpracuje on z 6-biegową skrzynią manualną przekazującą moc na? No właśnie, wszystko zależy od trybu, który wybierzemy. Za pomocą przycisku umieszczonego na tunelu środkowym możemy wybrać jeden z trzech wariantów: 2WD (napęd tylko na przednią oś), AUTO (automatycznie dołączana tylna oś w razie utraty przyczepności) oraz LOCK (blokada mechanizmu różnicowanego przenoszącego po 50% na obie osie ? przestaje napędzać tylne koła dopiero po przekroczeniu 65 km/h). To wszystko zostało oparte na klasycznym zawieszeniu ? kolumnach MacPhersona z przodu i belce skrętnej z tyłu. Czy spora moc i niewielkie gabaryty oznaczają bardzo dobre osiągi? Nie tym razem. Sedici ?zawalidrogą? na pewno nie jest, ale sprint do setki w 11,2 sekundy i prędkość maksymalna na poziomie 180 km/h przy tych rozmiarach w dzisiejszych czasach nie imponują. Powodem takiego stanu rzeczy jest dość duża masa własna ? 1370 kg. Włoskie auto nie jest więc sportowcem, jednakże w kwestiach ekonomii nie można mu niczego zarzucić. Średnia z całego testu wyniosła dokładnie 6 litrów, co jest świetnym rezultatem.

 

Wrażenia z jazdy
Jazda po mieście tym autem to świetna sprawa. Niewielkie rozmiary sprawiają, że łatwo wjechać tam, gdzie kompakty już się nie zmieszczą. Ze względu na świetną widoczność, duże lusterka i niewielkie zwisy karoserii manewrowanie po zatłoczonych parkingach to czysta przyjemność. Kolejnym plusem jest spory prześwit umożliwiający podjazd pod duże krawężniki bez obaw o utratę kawałka podwozia.

 

Dzięki dwulitrowej jednostce Sedici nie traci wigoru nawet na autostradzie. Osiągnięcie dozwolonych prędkości (jak i tych niedozwolonych) nie trwa wieczności, co znacznie wpływa na bezpieczeństwo podczas wyprzedzania. Na pochwałę zasługuje też dobrze zestopniowana skrzynia biegów. Wady? Multijet lubi sobie trochę pokrzyczeć, szczególnie przy wyższych obrotach, do czego trzeba się po prostu przyzwyczaić.

 

Jak już wspomniałem, nie jest to sportowiec, dlatego nikogo nie powinno dziwić, że nie ?połyka? zakrętów niczym Abarth 500. Można nim jednak zjechać bez problemu z asfaltu. Oczywiście nie jest to auto terenowe, ale polne ścieżki i inne nieutwardzone nawierzchnie nie są dla tego Fiata żadną przeszkodą. W trudniejszych sytuacjach z pomocą przybędzie napęd 4×4, którego zalety poznaje się najlepiej zimą.

 

Okiem przedsiębiorcy
Sedici nie jest królem flot, bo został stworzony z myślą o klientach indywidualnych szukających niewielkiego, modnego autka, które sprawdzi się w różnych warunkach. Zainteresowanie nim, choć ma już 8 lat na karku, wcale nie słabnie, co potwierdza ilość egzemplarzy jeżdżących po naszych drogach. Spora popularność to także zasługa rozsądnie skalkulowanej ceny wyjściowej ? 43 500 zł za odmianę z napędem na przednią oś i popularnym silnikiem benzynowym o pojemności 1,6 litra i mocy 120 KM. Prezentowany egzemplarz to topowa odmiana, która została wyceniona na? ponad 80 tysięcy. To zdecydowanie za dużo, jednakże Fiat stale proponuje ciekawe rabaty, dlatego warto podejmować indywidualne negocjacje.

 

Osoby zainteresowane zakupem mogą zdecydować się na jedną z trzech opcji kredytowych: Kredyt 50/50 (na 12 miesięcy z wpłatą własną 50%), Kredyt od 0,99% (od 12 do 96 miesięcy z wpłatą własną ustalaną indywidualnie) i Kredyt Miód-Malina (od 12 do 96 miesięcy z wpłatą wstępną również ustalaną indywidualnie). Dla przedsiębiorców przygotowano natomiast ofertę leasingową na okres od 23 do 59 miesięcy z minimalnym czynszem inicjalnym od 0%.

 

Podsumowanie
Fiat Sedici ma duży prześwit i niewielkie gabaryty, co znacznie ułatwia parkowanie i manewrowanie. Ponadto w prezentowanej wersji posiada mocny silnik i napęd 4×4, dzięki którym sprawdzi się także na dłuższych dystansach i poza asfaltem. Dobra propozycja dla tych, którzy szukają niewielkiego, wielozadaniowego samochodu miejskiego.

 

Tekst i zdjęcia: Wojciech Krzemiński

 

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Alpine staje do walki

Nowy Volkswagen Polo – Pierwsze wrażenia