w ,

Fiat Panda 4X4 1.3 Multijet – Jedyny w swoim rodzaju

Fiat Panda za 25 tysiecy zlotych
Fiat Panda

Jest jednym z niewielu aut, które nie mają konkurencji. Owszem, na rynku jest jeszcze Suzuki Jimny, ale mały Japończyk to auto o doskonałych właściwościach terenowych, które jednak średnio czuje się w mieście. Panda, to mały SUV, równie dzielnie szturmujący wysokie krawężniki i dziurawe miejskie drogi, co błotniste, leśne dukty?

fiat_panda_4x4_1.3_multijet_2

Z zewnątrz?
Z zewnątrz Panda 4X4 wygląda nieco niezgrabnie. Wysoko podniesione nadwozie, które pomaga w jeździe ?offroadowej? sprawia wrażenie, że w pierwszym ostrym łuku auto położy się na boku, a test łosia to dla niego zadanie ponad siły. Nic z tych rzeczy. Przy bliższym poznaniu Panda 4X4 zdecydowanie zyskuje. Zawieszenie wcale nie jest takie wysokie. To nadkola podwyższają optycznie auto. Plastikowy odbojnik na boku z symbolem 4X4 nadaje Pandzie bardzo terenowy wygląd. Tak samo, jak wzmocnione plastiki pod przednim i tylnym zderzakiem. Co ciekawe, za tym przednim została zamontowana stalowa płyta, chroniąca jednostkę napędową podczas jazdy w terenie.

fiat_panda_4x4_1.3_multijet_3

Kiedy dokładnie pooglądamy auto, okazuje się, że nie tylko nie wygląda dziwnie, ale jest wręcz wzorem terenowej solidności. Tak, właśnie solidności. Przyznam szczerze, Panda 4X4 jest pierwszą Pandą tej generacji, która wygląda solidniej, niż jej produkowana w Polsce poprzedniczka. I to nie jest kurtuazja, tylko rzeczowa konstatacja rzeczywistości.

fiat_panda_4x4_1.3_multijet_4

? i w środku
W kokpicie dominują dwa kolory. I w zależności od tego, jaki wybierzemy, deska rozdzielcza, boczki drzwi i tapicerka mogą zmieniać się niczym kameleon. Dużo elementów ma kształt kwadratu z zaokrąglonymi brzegami (klamki, maskownice głośników, zagłówki czy gałka zmiany biegów). Smaczków stylistycznych jest jednak znacznie więcej. Choćby napisy na boczkach drzwi składające się z liter P, A, N i D. Całość wygląda nietuzinkowo i bardzo oryginalnie.

fiat_panda_4x4_1.3_multijet_5

Panel zegarów i ten środkowy są niemal identyczne jak w każdej innej Pandzie. Analogowe zegary są nostalgiczne, a pomiędzy ich głębokimi tunelami wkomponowano komputer pokładowy, na którym możemy sprawdzać m.in.: zasięg, średnie i aktualne spalanie oraz ilość przejechanych dziennie kilometrów. Jedyną różnicą jest przycisk włączający elektroniczną blokadę dyferencjału, sprytnie ukryty przed lewarkiem zmiany biegów.

fiat_panda_4x4_1.3_multijet_6

Ilość miejsca z przodu jest bardziej niż zadowalająca. Szerszych kierowców może irytować odstająca obudowa lewarka skrzyni biegów, ponieważ ogranicza trochę przestrzeń na prawe kolano. Pozycja za kierownicą jest typowa dla SUV-a. Siedzimy wysoko, co sprawia, że widzimy więcej niż w typowych autach z segmentu A. Z tyłu na kanapie wygodnie zmieszczą się dwie osoby dorosłe, jednak miejsce na nogi jest zależne od gabarytów kierowcy i pasażera przedniego fotela. Ale, to już jest niestety urok auta tej wielkości.

fiat_panda_4x4_1.3_multijet_7

Technologia
Panda 4×4 wykorzystuje popularne rozwiązanie z automatycznie dołączanym sprzęgłem wielopłytkowym. Ma też elektroniczną blokadę dyferencjału. Układ hamulcowy oparto na tarczach hamulcowych – z przodu wentylowane, z tyłu zwykłe tarcze lite. Dodatkowo już w standardzie kierowca ma do dyspozycji: ESP, MSR (przeciwdziałanie poślizgowi kół napędowych w czasie hamowania silnikiem), ABS z EBD, Hill Holder ułatwiający ruszanie pod górę, ERM (system zapobiegający dachowaniu) oraz HBA, czyli sygnalizacja awaryjnego hamowania. W opcji jest jeszcze City Brake Control, który dzięki radarom umieszczonym z przodu automatycznie wyhamowuje pojazd, zapobiegając kolizjom do prędkości 30 km/h.

fiat_panda_4x4_1.3_multijet_1

Wrażenia z jazdy
Na polskim rynku Fiat Panda 4X4 jest oferowany tylko i wyłącznie z wysokoprężnym motorem 1.3 MultiJet 16V o mocy 75 KM i momencie obrotowym na poziomie 190 Nm. Napęd przenosi 5-biegowa skrzynia manualna. Dlaczego nie 6-biegowa? Dlatego, że nie ma takiej potrzeby! Auto ma być mocne i odporne, a nie szybkie.

fiat_panda_4x4_1.3_multijet_8

Motor, który nota bene idealnie pasuje do charakteru auta, jest w codziennym użytkowaniu trochę zbyt hałaśliwy. Ma niezbyt wysoką kulturę pracy przez co część wibracji jest przenoszona do kabiny. Reakcja na wciśnięcie gazu też do spontanicznych nie należy. Ale, wbrew pozorom, sprint od 0 do 100 nie trwa dramatycznie długo. Około 14,5 sekundy to czas adekwatny do zastosowania Pandy 4X4.

fiat_panda_4x4_1.3_multijet_9

Jednak to co na asfalcie może niektórym przeszkadzać, poza utwardzonymi drogami okazuje się sprawdzać znakomicie. W terenie świetnie sprawdzają się krótkie biegi oraz z pozoru niespieszna reakcja na wciśnięcie gazu. Do tego, wyższy o 160 mm prześwit i blokada ?dyfra? sprawiają, że Pandą da się przejechać niemal wszędzie.

fiat_panda_4x4_1.3_multijet_10

Okiem przedsiębiorcy
Panda to auto niezwykle popularne wśród klientów flotowych. Szczególnie wersja Van. Ale i tych ?konwencjonalnych? Pand jeździ we flotach niemało. Czy model 4X4 wedrze się przebojem do rynkowej czołówki? No cóż, pomimo wielu zalet, raczej nie. Na przeszkodzie stoi cena. Otóż Panda 4X4 kosztuje w Polsce (cena regularna, bez upustów, rabatów i promocji) około 66 tysięcy złotych. I to jest aż o 8 tysięcy więcej niż wspomniany wyżej Suzuki Jimny. Jak sfinansować zakup? Poza gotówką, poprzez usługi finansowe Fiat Bank i Fiat Leasing.

fiat_panda_4x4_1.3_multijet_11

W ofercie Fiat Banku minimalna wpłata własna może wynieść 0% wartości kredytowanego samochodu. Dodatkowo Klient ma możliwość finansowania: ubezpieczenia spłaty kredytu, ubezpieczenia GAP, ubezpieczeń komunikacyjnych, wyposażenia dodatkowego samochodu, opłaty przygotowawczej i pakietu przeglądów okresowych. FGA oferuje też leasing operacyjny na okres od 23 do 59 miesięcy z minimalnym czynszem inicjalnym już od 0%. W FGA Leasing istnieje możliwość wliczenia ubezpieczenia samochodu AC/OC/NW, ubezpieczeń spłaty leasingu Bezpieczny Kredyt oraz Ubezpieczenia GAP w miesięczne raty leasingowe. W każdym momencie trwania umowy, klient może przełożyć miesięczną spłatę raty leasingowej bez ponoszenia żadnych dodatkowych kosztów. Rata zostaje przesunięta na koniec okresu leasingowania.

fiat_panda_4x4_1.3_multijet_12

Podsumowanie
Panda 4X4 ma tylko jedna wadę. Jest nią cena. Poza tym, wszystkie inne ?plusy dodatnie? czynią z niej auto idealne do miejskiej dżungli, gdzie szturmem wedrze się na każdy krawężnik. Ale także do lasu i na polne drogi, bo dzięki napędowi na obie osie i blokadzie dyferencjału dojedzie prawie wszędzie. I jeszcze jedne plus ? spalanie. Panda z 75-konnym dieslem to auto idealne dla oszczędnych. W naszym teście konsumowała 5,5 litra oleju napędowego w mieście, 4,5 na trasie i nieco poniżej 5 średnio. I? to chyba jest najlepsza wizytówka?

 

Tekst i zdjęcia: Artur Balwisz

 

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Jeden komentarz

Dodaj odpowiedź

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Legendy motoryzacji: Dodge Charger (1968-1970)

Europejski Mustang będzie bardziej komfortowy