w ,

Fiat Doblo Cargo Maxi 1.6 Multijet II – Czyń doblo przez całe życie!

Fiat Doblo Cargo jest jednym z ulubionych samochodów użytkowych na polskim rynku. Włoski ?dostawczak? przeszedł niedawno kurację odmładzającą. Czy kosmetyczne zmiany wystarczą, by utrzymać zainteresowanie klientów? Test wersji Maxi ze 105-konnym dieslem pod maską powinien dać nam odpowiedź.

fiat_doblo_cargo_maxi_1.6_multijet_ii_test_2

Karoseria
Tył kombivana zawsze jest kwadratowy, dlatego zbyt wielu smaczków stylistycznych tam nie znajdziecie. Przednia część karoserii daje jednak więcej pola do popisu. Doblo po liftingu ma teraz nowe reflektory, które łączy długi grill. Pod nimi znalazł się oczywiście masywny zderzak z wbudowanymi światłami przeciwmgłowymi. Te niewielkie zmiany sprawiły, że auto prezentuje się? tak samo dobrze jak poprzednik, tyle że nieco nowocześniej. Warto dodać, że mamy do czynienia z wersją Maxi, która jest dłuższa od standardowej o 35 cm (4756 mm). Mimo tego, designerzy poprowadzili linię auta w taki sposób, że nie wydaje się ono nieproporcjonalne.

fiat_doblo_cargo_maxi_1.6_multijet_ii_test_3

Wnętrze
Największe zmiany widać w kabinie. Plastiki są dalej twarde, ale lepiej spasowane i łatwiejsze do wyczyszczenia. Uwagę zwraca również nowy panel multimedialny z dotykowym ekranem (i wbudowaną nawigacją), do którego obsługi nie można mieć najmniejszych zastrzeżeń. Na podobną opinię zasługuje konsola automatycznej klimatyzacji. Liczba schowków i wnęk jest w zupełności wystarczająca, co ułatwia rozmieszczenie wszystkich drobiazgów. Nie mogło także zabraknąć wielofunkcyjnej kierownicy, komputera pokładowego, elektrycznych szyb i lusterek. W takich warunkach można pracować!

fiat_doblo_cargo_maxi_1.6_multijet_ii_test_4

We wnętrzu wygospodarowano miejsce dla trzech osób. Kierowca ma duży fotel, którego zakres regulacji jest nieco ograniczony z powodu przegrody dzielącej ?przedział pasażerski? i przestrzeń załadunkową. Tuż obok została zamontowana dwuosobowa kanapa. Osoba znajdująca się bliżej kierowcy musi jednak trzymać nogi pochylone w prawo ze względu na wysunięty i mocno obudowany drążek skrzyni biegów. Coś za coś?

fiat_doblo_cargo_maxi_1.6_multijet_ii_test_5

Tak czy inaczej, najważniejsze są możliwości przewozowe. Doblo Cargo Maxi dysponuje przedziałem ładunkowym, którego długość wynosi 2170 mm, szerokość 1714 mm, a wysokość ? 1305 mm. Daje to ponad 4 m2. Jeśli dodatkowo złożymy przedni fotel pasażera i uchylną przegrodę, to pojemność wzrośnie do 4,6 m2. Ładowność? Niemal tona. Cieszy także nisko umieszczony próg załadunku (545 mm). Dzięki tym wartościom prezentowany model świetnie sprawdza się w roli dostawcy.

fiat_doblo_cargo_maxi_1.6_multijet_ii_test_6

Technologia
Jak już wspomniałem, sercem testowanego Doblo Cargo jest diesel. To jednostka Multijet o pojemności 1,6 litra generująca 105 KM (przy 4000 obr./min.) i 290 Nm. (przy 1500 obr./min). Moc przekazywana jest na koła przednie za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni manualnej. Producent nie podaje oficjalnych pomiarów dynamicznych, ale według naszych testów, włoski dostawczak z tym silnikiem osiąga setkę w około 12,5 sekundy i osiąga 180 km/h. I są to wartości w pełni zadowalające. Równie pozytywne wrażenie robią dane dotyczące zużycia paliwa. Średnia z całego testu (cykl mieszany, 850 km) wyniosła 6,2 litra na 100 km.

fiat_doblo_cargo_maxi_1.6_multijet_ii_test_7

Wrażenia z jazdy
Doblo Cargo Maxi jest całkiem przyjemnie prowadzącym się samochodem. Mimo gabarytów, nie sprawia wrażenia ociężałego, nawet przy prędkościach autostradowych. Owszem, gwałtowne manewry zdradzą skłonności do przechylania nadwozia i podsterowności, ale to nie auto sportowe, tylko dostawcze. I w tej roli spisuje się znakomicie, bo szeroka i długa przestrzeń załadunkowa ułatwia pakowanie wszelkiego rodzaju przedmiotów.

fiat_doblo_cargo_maxi_1.6_multijet_ii_test_8

Jazda po mieście nie jest specjalnie skomplikowana, ale trzeba przyzwyczaić się do skromnej liczby przeszkleń. Manewrowanie ?tyłem? wymaga nieco większej uwagi, jednakże dzięki czujnikom parkowania uniknięcie uszkodzenia zderzaka jest jak najbardziej możliwe. Przydałaby się jednak kamera cofania, dzięki której mielibyśmy więcej zaufania do tego, co dzieje się z tyłu. Jeśli chodzi o pokonywanie miejskich przeszkód, to warto pochwalić zawieszenie, które całkiem nieźle tłumi nierówności i pozwala na ?rozsądny komfort? podróżowania. Należy przy tym dodać, że tylne jest niezależne (jedyna taka konstrukcja w segmencie), co polepsza i właściwości jezdne, i przestrzeń załadunkową (więcej miejsca na towar).

fiat_doblo_cargo_maxi_1.6_multijet_ii_test_9

Okiem przedsiębiorcy
Ceny Doblo Cargo Maxi rozpoczynają się od 62 300 zł netto. Egzemplarz testowy, praktycznie kompletnie wyposażony to wydatek 84 060 zł netto. Większość przedsiębiorców postawi jednak na auta fajerwerków (takich jak rozbudowane multimedia z nawigacją i pełna elektryka), których ceny powinny wynosić mniej niż 70 tysięcy.

fiat_doblo_cargo_maxi_1.6_multijet_ii_test_10

Fiat jest liderem sprzedaży samochodów dostawczych w Polsce, dlatego ma bogatą ofertę finansową. W przypadku kredytu, umowa może trwać od 12 do 96 miesięcy z wpłatą własną od 0% i ratami malejącymi lub równymi. Z kolei leasing to okres od 23 do 59 miesięcy, minimalny czynsz inicjalny od 0% i możliwość przełożenia miesięcznej raty na koniec okresu leasingowania (bez dodatkowych kosztów).

fiat_doblo_cargo_maxi_1.6_multijet_ii_test_11

Podsumowanie
Fiat Doblo Cargo Maxi jest rozsądną propozycją, co zdradzają nie tylko moje słowa, ale przede wszystkim wyniki sprzedaży. Po liftingu stał się nieco nowocześniejszym i lepiej wyposażonym samochodem, który dalej wyróżnia się wysokim poziomem użyteczności. Jeszcze przez wiele lat utrzyma się w czołówce swojego segmentu.

 

Tekst i zdjęcia Wojciech Krzemiński

 

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Tak będzie wyglądać Infiniti Q30!

Legendy motoryzacji: Porsche 959 (1986-1989)