Flagowy model francuskiej marki premium doczekał się polskiego konfiguratora. Co oferuje DS 9?
Trzeba przyznać, że pierwszy sedan tego producenta naprawdę świetnie wygląda. Pas przedni nawiązuje do kompaktowego SUV-a marki i tworzą go wąskie reflektory z kryształowymi elementami świetlnymi oraz duży wlot powietrza o charakterystycznym wzorze.
Z tyłu zagościły natomiast podłużne lampy zachodzące na krótką klapę bagażnika. Wokół auta biegną chromowane wstawki, które podkreślają jego charakter. Ozdobne wstawki znajdziemy nawet na błotnikach i masce. Jak widać, Francuzi nie zamierzali oszczędzać. Warto dodać, że DS 9 ma 4934 mm długości, 1932 mm szerokości, 1460 mm wysokości i 2895 mm rozstawu osi.
Ekstrawagancja i jakość
Wnętrze czerpie garściami ze wspomnianego już SUV-a. Kokpit tworzą cyfrowe wskaźniki i duży ekran multimedialny zintegrowany z panelem klimatyzacji. Nie zabrakło także przycisków funkcyjnych poprawiających ergonomię. Kabina zdradza ogromną dbałość o detale. Staranne przeszycia, automatycznie obracany zegarek, a nawet selektor trybów jazdy – to wszystko podkreśla pieczołowitość twórców.
Przednie fotele zyskają funkcje elektrycznej regulacji, podgrzewania, wentylowania oraz rozbudowanego masażu. Jeżeli chodzi o przestrzeń, to w obu rzędach powinny zmieścić się cztery dorosłe osoby. Liczymy, że z tyłu będzie więcej miejsca na stopy, niż w DS 7 Crossback. Jeżeli chodzi o bagażnik, to oferuje 510 litrów pojemności.
DS 9 – dane techniczne
Aktualna oferta obejmuje dwie konfiguracje silnikowe. Pierwsza z nich to konwencjonalny silnik benzynowy 1.6 PureTech oferujący 224 konie mechaniczne i 300 niutonometrów. Współpracuje z nim 8-biegowa przekładnia automatyczna kierująca całą moc na oś przednią. W takiej konfiguracji można liczyć na przyspieszanie do setki w 8,1 sekundy i rozpędzanie się do 236 km/h. Jak wynika z danych producenta, średnie zużycie paliwa wynosi 6,9 litra.
Drugi wariant to hybryda, która również została oparta na silniku 1.6 PureTech. Wspiera ją „elektryczość”, ale parametry techniczne są zbliżone: 225 koni mechanicznych i 360 niutonometrów. Tutaj także można liczyć na 8-biegowy automat oraz napęd na przód. Osiągi? 8,3 sekundy do setki oraz 240 km/h prędkości maksymalnej. Różnice stanowi oczywiście zużycie paliwa. Naładowana bateria ma umożliwiać pokonanie 48 kilometrów w trybie elektrycznym.
W cyklu mieszanym można zużyć mniej niż 2 litry. Silnik elektryczny aktywuje się nawet wtedy, gdy akumulator zostanie rozładowany, bo może odzyskiwać energię. Pełne naładowanie odbywa się oczywiście za pomocą zewnętrznego źródła prądu: gniazdka, wallboxa lub dedykowanej stacji.
Jako że to marka premium, trzeba spodziewać się też innych wariantów hybrydowych. DS 9 E-TENSE ma oferować 250 koni mechanicznych i zwiększony zasięg na samym prądzie. Topowy wariant będzie miał natomiast 360 koni mechanicznych i 520 niutonometrów. Dokładnie tyle samo, ile Peugeot 508 PSE.
DS 9 – wersje wyposażenia
Jak ujawnia konfigurator, początkowo można liczyć na dwie wersje wyposażenia: Performance+ oraz Rivoli+. Ta pierwsza jest dostępna tylko jako uzupełnienie konwencjonalnego silnika (spalinowego). Druga występuje zarówno z benzyniakiem, jak i hybrydą plug-in.
Najistotniejsze elementy wyposażenia Performance+: kamera cofania, dostęp bezkluczykowy, tempomat, pakiet asystentów (pasa ruchu, martwego pola, monitorowania koncentracji kierowcy, rozpoznawania znaków drogowych, awaryjnego hamowania i ostrzegania przed kolizja), elektryczne fotele z funkcją podgrzewania, 19-calowe felgi, 2-strefowa klimatyzacja automatyczna, oświetlenie wnętrza LED, aluminiowe nakładki na pedały, skórzana tapicerka, standardowe światła LED, 12-calowy ekran multimedialny, cyfrowe wskaźniki, 9 głośników i zegarek obrotowy.
Najistotniejsze elementy wyposażenia Rivoli+: kamery 360 stopni, zawieszenie Active Scan Suspension (monitorujące jakość drogi i dostosowujące pracę amortyzatorów), dostęp bezkluczykowy, pakiet asystentów (hamowanie awaryjne, ostrzeganie przed kolizją, monitorowanie martwego pola i koncentracji kierowcy, utrzymywanie pasa ruchu, rozpoznawanie znaków drogowych), dwustrefowa klimatyzacja automatyczna z panelem dla drugiego rzędu, ledowe oświetlenie, aluminiowe nakładki na pedały, 19-calowe felgi, skórzana tapicerka, elektryczne, podgrzewane i wentylowane fotele, cyfrowe wskaźniki, oświetlenie ambientowe, obrotowy zegarek analogowy, 8-głośników, 12-calowy ekran dotykowy, reflektory LED.