Rumuńska marka ujawniła światu swój nowy model, który przejmę rolę tego flagowego. Zapowiada się bardzo ciekawa propozycja dla rodzin i nie tylko!
Dacia Jogger 2022 została oficjalnie zaprezentowana. Jak już informowaliśmy i pokazywaliśmy wczoraj, samochód wygląda okazale. Prezentuje się znacznie lepiej, niż Logan MCV, Dokker i Lodgy, które ma zastąpić. Projektanci zdecydowali się na sylwetkę będącą mieszanką uterenowionego kombi z crossoverem. I wyszło bardzo fajnie.
Pas przedni nawiązuje do najnowszych modeli marki, ale ma w sobie odrobinę własnego stylu, co podkreślają zdobienia, masywny zderzak oraz grill o ciekawej fakturze. Nie zabrakło także reflektorów LED, które zostały zgrabnie wkomponowane. Profil auta zdradza natomiast liczne, czarne osłony, wyraźnie zaznaczone błotniki oraz przeszklenia, których linia nie jest płynna – okna przednich drzwi odcinają się wyraźnie od pozostałych.
Z kolei tylna część karoserii przywodzi na myśl SUV-y Volvo. I to te największe. Poważnie. Wszystko za sprawą pionowych lamp, które zachodzą na błotniki. Bardzo podobne znajdowały się w XC90 poprzedniej generacji. Klapa bagażnika jest szeroka i wyraźnie ścięta.
Dacia Jogger 2022 – wnętrze
W kabinie dzieje się bardzo dużo. Spodziewaliśmy się kokpitu oraz instrumentów znanych z innych modeli i nie zostaliśmy zaskoczeni. Jest właśnie tak, jak wszyscy podejrzewali. Trudno na tym etapie oceniać jakość materiałów, ale można przypuszczać, że są twarde, acz solidnie spasowane.
Kokpit czerpie garściami z nowego Sandero, co nie jest wadą. Zegary pozostały analogowe, dlatego można cieszyć się wysokim poziomem czytelności. Pomiędzy nie wkomponowano klasyczny wyświetlacz komputera pokładowego. Tuż obok znalazł się natomiast dotykowy ekran multimedialny o prostym interfejsie. Niżej wygospodarowano przestrzeń na dwie dysze nawiewu oraz niezależny panel klimatyzacji automatycznej i dużą półkę. Uwagę zwraca także wysoko umieszczony drążek skrzyni biegów.
W samochodzie mogą znajdować się trzy rzędy siedzeń, w których zmieści się siedem osób. Jako że długość samochodu jest słuszna, nie powinno być problemów z przestrzenią. Jesteśmy ciekawi, jak zaprojektowano przednie fotele i czy posiadają one wystarczający zakres regulacji. Spodziewamy się wysokiej pozycji za kierownicą, co oczywiście nie jest wadą.
Niektórzy mogą uznać, że dwa ostatnie fotele przeszkadzają, bo nie chowają się w podłodze – trzeba je wyjąć, żeby wykorzystać maksymalnie możliwości załadunkowe. Patrząc na to z drugiej strony, oferują znacznie większe gabaryty i komfort, niż małe miejsca, które zmieściłyby się w podłodze. Coś za coś.
A co z bagażnikiem? Jest naprawdę bardzo duży. W tym miejscu warto zaznaczyć, że auto występuje w wersjach 5- i 7-miejscowej. Ta pierwsza oferuje bagażnik o standardowej pojemności 842 litrów (do krawędzi oparć). Ta druga w tej samej konfiguracji oddaje do dyspozycji 712 litrów. Jeżeli chcemy skorzystać z 7 foteli, to do dyspozycji będzie 213 litrów. Z kolei złożenie dwóch tylnych rzędów zaowocuje wzrostem do 1819 litrów. I to się nazywa praktyczność.
Dacia Jogger 2022 – dane techniczne
Przejdźmy do szczegółów technicznych, które na pewno zainteresują potencjalnych nabywców. Samochód ma 4547 milimetrów długości, 1784 milimetry szerokości, 1632 milimetry wysokości oraz 2897 milimetrów rozstawu osi. Choć bazuje na platformie CMF-B, będzie raczej przypisywany do grona kompaktów.
W gamie jednostek napędowych pojawią się nowe konstrukcje, które do tej pory nie były oferowane w samochodach rumuńskiej marki. Za bazę posłuży jednak 1-litrowy silnik TCe, który występuje z instalacją LPG. Ma 100 koni mechanicznych i 170 niutonometrów momentu obrotowego. Współpracuje z nim sześciobiegowa przekładnia manualna. Układ napędowy uzupełniono 40-litrowym zbiornikiem LPG i 50-litrowym zbiornikiem benzyny. Dzięki temu możliwe będzie pokonanie około 1100 kilometrów bez tankowania.
Dacia Jogger 2022 – gama silników:
- 1.0 TCe LPG (100 koni mechanicznych, 170 niutonometrów, instalacja gazowa, sześciobiegowy manual, napęd na przód)
- Nowy 1.0 TCe (110 koni mechanicznych, 200 niutonometrów, aluminiowy blok, sześciobiegowy manual, napęd na przód)
- 1.6 HEV (hybryda od 2023 roku, 140 koni mechanicznych, 255 niutonometrów, skrzynia automatyczna, wielotrybowa MMT, napęd na przód)
Druga jednostka jest debiutantką. To 3-cylindrowy, również 1-litrowy silnik oferujący dokładnie 110 koni mechanicznych oraz 200 niutonometrów. Jest to nieco nowocześniejsza konstrukcja z aluminiowym korpusem, który pozytywne wpłynął na jej masę. Sprzęgnięto ją z sześciobiegową przekładnią manualną.
W 2023 roku do oferty trafi także seryjna hybryda – po raz pierwszy w historii Dacii. Będzie to klasyczny układ HEV, który jest już dostępny w Clio. Oparto go na wolnossącym silniku o pojemności 1,6 litra wspieranym przez jednostkę elektryczną i generator prądu (rozrusznik z alternatorem). Układ zintegrowano z wielotrybową skrzynią MMT oraz baterią litowo-jonową o pojemności 1,2 kWh.
Dacia Jogger 2022 – wyposażenie
Producent nie ujawnił jeszcze szczegółowej oferty, która ukazałby liczbę dostępnych konfiguracji. Ujawnione zostały jednak wybrane elementy wyposażenia, które możemy wymienić. Wśród nich znajdują się m.in.:
- system wspomagania nagłego hamowania (od 7 do 170 km/h)
- system monitorowania martwego pola (od 30 do 140 km/h)
- system wspomagania parkowania
- asystent ruszania pod górę
- systemy multimedialne Media Control, Media Display i Media NAV
- Apple Car Play i Android Auto
- komputer pokładowy,
- elektryczne szyby i lusterka
- ogranicznik prędkości
- automatyczne światła mijania
- dostęp bezkluczykowy
- automatyczne wycieraczki
- automatyczna klimatyzacja
Systemy multimedialne będą oczywiście dobierane w zależności od poziomu wyposażenia na jaki zdecyduje się klient. W podstawie będzie do dyspozycji Media Control z dwoma głośnikami, stacją dokującą dla smartfonów, złączami Bluetooth i USB oraz pilotem funkcyjnym przy kierownicy.
Dacia Jogger 2022 zapowiada się bardzo interesująco. Ma potencjał na sukces, ale wiele zależy od cennika. Pozostaje mieć nadzieję, że rumuńska mark utrzyma wyraźną różnicę cenową między jej samochodem a konkurentami.