Trendy są nieubłagane. Za jakiś czas europejskie drogi zostaną zalane takimi modelami i wszyscy musimy powoli do tego się przyzwyczajać.
W tym pojedynku biorą udział cztery elektryczne SUV-y. Jeden amerykański i trzy niemieckie (klasy premium). Czy Tesla zdoła pokonać prestiżowych rywali, którymi są Audi, BMW i Mercedes? W tej konkurencji ma spore szanse.
Pamiętajmy, że układy napędowe na prąd windują masy własne pojazdów do horrendalnych wartości. I te cztery elektryczne SUV-y są tego najlepszymi dowodami. Przez zastosowanie ciężkich baterii litowo-jonowych, każdy z nich waży około 2,5 tony.
To naprawdę znaczące wartości. I choć na prostym odcinku można ukryć to mocą silników, o tyle podczas gwałtownych zmian toru jazdy nie jest to już takie oczywiste. Fizyki nie da się oszukać.
Czy Tesla wygra z niemieckimi rywalami?
Przejdźmy jednak do rzeczy. Każdy z tych samochodów posiada napęd na obie osie, który znacznie ułatwia wykorzystanie pełnego potencjału. A ten, bez względu na model, jest naprawdę znaczący.
Tesla Model X oddaje do dyspozycji 541 koni mechanicznych i 755 niutonometrów. Masa własna amerykańskiego auta to 2460 kilogramów. Z kolei Audi e-tron S oferuje 503 konie mechaniczne i aż 970 niutonometrów. Niemieckie auto waży 2620 kilogramów.
BMW iX ma natomiast 523 konie mechaniczne i 765 niutonometrów. Masa własna bawarskiego samochodu elektrycznego sięga 2460 kilogramów. Pozostał już tylko Mercedes-Benz EQC. Ten model generuje 408 koni mechanicznych i 760 niutonometrów. Waży 2420 kilogramów.
Jak widać, Mercedes jest najsłabszy, a Audi oferuje największy moment obrotowy. W teorii, to właśnie SUV z Ingolstadt ma największe szanse na zwycięstwo. Czy rzeczywistość to potwierdziła?
Szybko okazało się, że nawet błyskawiczny start nie pomoże Audi. BMW wyprzedziło rywala z Ingolstadt mimo horrendalnej różnicy w momencie obrotowym. Tesla dotarła na metę jako trzecia. Mercedes trzymał się zaskakująco blisko mocniejszych maszyn.
Jak widać, dane techniczne na papierze nie jeżdżą. Pomiary w warunkach rzeczywistych są najlepszym sprawdzianem dla wszystkich samochodów.