w

Citroen C6 (2005-2012) – opinie, problemy, awarie

Poszukiwania używanego auta luksusowego zawsze należą do trudnych wyzwań. Aby nie trafić na skarbonkę bez dna trzeba temu poświęcić czasem całe miesiące. Klienci decydują się przeważnie na niemieckie modele, które cieszą się uznaniem w Europie Zachodniej. Niektórzy stawiają też na japońskie konstrukcje, które może nie przyspieszają bicia serca, ale mają przeważnie prostą budowę. Osoby chcące się jednak wyróżnić mogą wybrać reprezentanta Francji – Citroena C6.

Francuska limuzyna zadebiutowała w 2005 roku i od razu wzbudziła sporo kontrowersji. Auto szokowało swoim designem, który był tak awangardowy, jak na Citroena przystało. Poza nietypowo narysowanym oświetleniem, C6 dysponował ciekawymi przeszkleniami bocznymi, wklęsłą tylną szybą i wieloma chromowanymi wstawkami. Do dziś ten model wzbudza zaciekawienie innych kierowców. Ze względu na niewielką popularność, wielu po prostu nie wie, co to za model.

Wnętrze C6 jest stonowane i eleganckie zarazem. Dominują jasne tworzywa, które skutecznie ożywiają kabinę. Konsola centralna to natomiast klocki znane z takich modeli jak C5 i Peugeot 407. Z kolei klasyczne zegary zastąpił stosunkowo wyświetlacz. Warte uwagi są także materiały wykończeniowe. Pod tym względem Citroen nie oszczędzał ani grosza. Większość tworzyw jest bardzo miękka, miła w dotyku i starannie spasowana. Przednie fotele to natomiast ukłon w stronę komfortu. Są przyzwoicie wyprofilowane i mają duży zakres regulacji. Na tylnej kanapie zmieści się bez problemu wysoki prezes, który zanotuje wygodną podróż. Warto dodać, że bagażnik dysponuje pojemnością 420 litrów, czyli daleko do rekordu w tej klasie.

Gama jednostek napędowych obejmuje 4 propozycje:
– 3.0 V6 (215 KM, 290 Nm, 9.4 sek. do setki, 230 km/h, 11,2 l/100 km);
– 2.2 HDi (173 KM, 400 Nm, 11,7 sek. do setki, 210 km/h, 7,6 l/100 km);
– 2.7 HDi (208 KM, 440 Nm, 8,9 sek. do setki, 230 km/h, 8,7 l/100 km);
– 3.0 HDi (240 KM, 450 Nm, 8,9 sek. do setki, 230 km/h, 7,4 l/100 km);

C6 oferuje wyjątkowy komfort jazdy, który zapewnia hydropneumatyczne zawieszenie. Pod względem tłumienia nierówności żaden konkurent nie ma szans – nawet w aktualnie produkowanych samochodach tego segmentu trudno oczekiwać tego samego efektu. Niektóre podzespoły podwozia są jednak odziedziczone od C5 i 407, dlatego nie wszystko będzie kosztowne w naprawach.

Jak wypada trwałość tego modelu? Naprawdę nieźle. Wysokoprężne jednostki koncernu PSA wzbudzają zaufanie, ale w przypadku diesli z dużymi przebiegami zawsze należy uważać. Najmniej pożądany wydaje się silnik 2.7 HDi, który był produkowany do 2008 roku. Duże zainteresowanie wzbudza natomiast 2.2 HDi, które jest praktycznie dwukrotnie tańsze w eksploatacji niż 3-litrowy kuzyn. W każdym silniku wysokoprężnym mogą jednak zdarzać się wycieki oleju, dlatego trzeba dokładnie zweryfikować stan konkretnego egzemplarza.

Warto również sprawdzić filtr cząsteczek stałych, który może nadawać się już tylko do wymiany. A co z benzyniakiem? Ten wariant kusi największą niezawodnością i prostą konstrukcją, ale trzeba liczyć się z realnym spalaniem na poziomie 14-15 litrów. Bez warunku na jednostkę napędową dużo uwagi należy poświęcić pracy automatycznej skrzyni – jej naprawy są dość kosztowne. Podobna sytuacja dotyczy elementów karoserii, których wymiana wiąże się ze sporymi wydatkami (mała podaż).

Podsumowując, Citroen C6 to bardzo komfortowe, awangardowo wyglądające auto, które ma spore zadatki na youngtimera. Do charakteru auta najbardziej pasuje 3-litrowy benzyniak, ale jeśli komuś zależy na obniżeniu kosztów codziennej eksploatacji to warto poszukać 2,2-litrowego diesla. Ze względu na małą popularność, francuska propozycja bywa wyraźnie tańsza niż niemiecka czy japońska konkurencja. Jeśli więc uda się znaleźć bezwypadkowy egzemplarz z pewną historią, warto zastanowić się nad jego zakupem.

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Tesla Model X Off-Roader – wizja niezależnego grafika

Ford Mustang GT – W zgodzie z amerykańskimi zasadami