w , ,

Citroen C5 Aircross PHEV – test, dane techniczne, ceny, opinie

Citroen C5 Aircross PHEV test
Citroen C5 Aircross PHEV - test, dane techniczne, ceny, opinie

Kompaktowy SUV z Francji oferuje wersję hybrydową typu plug-in. Kto powinien zainteresować się tą nowoczesną konfiguracją?

Citroen C5 Aicross PHEV zadebiutował 5 lat temu, ale tego nie widać. Odważna stylistyka świetnie ukrywa zmarszczki, dlatego wciąż możemy mówić o nowoczesnym projekcie stylistycznym. Auto naprawdę wyróżnia się na tle konkurentów. I to cieszy.

Citroen C5 Aircross White
Samochód ma już duży bagaż rynkowych doświadczeń, ale wciąż wygląda świeżo

Pas przedni jest typowy dla Citroena. Szewrony złączono z chromowanymi listwami, która sąsiadują z elementami oświetlenia. Na samej górze, tuż przy masce, znajdują się listwy LED, a nieco niżej – główne reflektory. Grill jest zaskakująco niewielki, jak na dzisiejsze standardy.

Citroen C5 Aircross Shine Pack
Biel kontrastująca z czernią prezentuje się bardzo okazale na tym modelu

Tylna część karoserii wygląda nieco bardziej powściągliwie, ale całość jest spójna. Znajdziemy tu zaokrąglone lampy zachodzące na klapę i stosunkowo wąską szybę. Warto zaznaczyć, że wokół SUV-a biegną plastikowe osłony chroniące dolne krawędzie nadwozia.

Citroen C5 Aircross PHEV – wnętrze

Kabina designersko nadąża za urodą „zewnętrzną”. Na pierwszy rzut oka wszystko prezentuje się awangardowo, ale projekt kokpitu jest tak naprawdę bardzo prosty i przyjazny w użytkowaniu. Cyfrowe zegary, jak to w Citroenie, nie oferują standardowych motywów. Mimo to, większość wariantów jest czytelna.

Citroen C5 Aircross PHEV Shine Pack - wnętrze
Ekran multimedialny został zintegrowany z panelem klimatyzacji

Drugi wyświetlacz umieszczono centralnie. To multimedialny instrument, który zintegrowano z klimatyzacją. Osobny panel z pewnością wpłynąłby pozytywnie na obsługę, ale da się do tego przyzwyczaić. Należy w tym miejscu zaznaczyć, że ekran jest wspierany przez dotykowe przyciski funkcyjne.

Fajnie, że projektanci nie zapomnieli o praktyczności. Są tu pojemne kieszenie, duże schowki, przydatne wnęki, gniazda USB i 12V oraz cup holdery. Z kolei materiały są dobrej jakości i nie można narzekać na ich spasowanie. Przydałoby się nieco więcej ożywiających dekorów. To w sumie niespodzianka, że styliści tej marki nie postawili na odrobinę szaleństwa. W końcu mają to w genach.

Citroen C5 Aircross - fotele
Fotele są bardzo komfortowe. Z tyłu jest dużo miejsca

Fotele wyglądają bardzo dobrze i taki też komfort oferują. Ich zakres elektrycznej regulacji jest przyzwoity, ale przydałoby się przedłużane siedzisko. Co ciekawe, użytkownicy mogą skorzystać nie tylko z podgrzewania, ale także funkcji masażu. W drugim rzędzie zastosowano wygodną kanapę z wyraźnie pochylonym siedziskiem. Dzięki temu można liczyć na lepsze podparcie. Kąt pochylenia oparcia jest zadowalający.

Citroen C5 Aircross PHEV - bagażnik
Bagażnik wersji hybrydowej został pomniejszony do 460 litrów

A co z bagażnikiem? Jak już wspomniałem to hybryda plug-in, co oznacza, że trzeba było umieścić gdzieś baterie. Wybór padł, a jakże, na podłogę w tylnej strefie, co skurczyło „kufer” do 460 litrów. Po złożeniu drugiego rzędu możliwości przewozowe rosną do 1510 litrów. Plusem jest nisko poprowadzony próg załadunku. Niektórzy mogą jednak kręcić nosem, bo nie ma tu ani dodatkowych wnęk, ani przydatnych haczyków.

Citroen C5 w hybrydzie plug-in – kluczowe parametry

Sercem tej konfiguracji napędowej jest benzynowy silnik o pojemności 1,6 litra. Wspiera go jednostka elektryczna. Citroen C5 Aircross PHEV oddaje do dyspozycji 225 koni mechanicznych360 niutonometrów. W odróżnieniu do licznych konkurentów, francuski SUV posiada ośmiobiegową przekładnię automatyczną, która oferuje wyższy poziom kultury niż wszelkie konstrukcje bezstopniowe tak chętnie montowane w wielu hybrydach.

Citroen C5 Aircross PHEV - silnik
Układ hybrydowy generuje 225 koni mechanicznych

Osiągi? Bardzo przyzwoite. Sprint do setki zajmuje 8,7 sekundy, a przyspieszanie kończy się przy 225 km/h. Nie ma więc powodów do narzekań, tym bardziej że nie jest to auto sportowe. Warto podkreślić, że masa własna pojazdu to 1770 kilogramów.

Citroen C5 Aircross PHEV – dane techniczne:

  • Moc maksymalna: 225 koni mechanicznych
  • Maksymalny moment obrotowy: 360 niutonometrów
  • Skrzynia: ośmiobiegowa, automatyczna
  • Napęd: na oś przednią
  • Masa własna: 1770 kilogramów
  • 0-100 km/h: 8,7 sekundy
  • Prędkość maksymalna: 225 km/h
  • Zasięg w trybie elektrycznym: około 40 kilometrów
  • Średnie zużycie paliwa po rozładowaniu baterii: około 8 litrów

Istotnym elementem całego układu jest bateria litowo-jonowa o pojemności 13,2 kWh. Dzięki niej można pokonać realnie 40 kilometrów bez użycia silnika spalinowego. Co ważne, prędkość maksymalna w trybie elektrycznym to 135 km/h, dlatego można jechać „na prądzie” nawet drogami ekspresowymi czy autostradami. A co ze zużyciem paliwa? Gdy bateria jest naładowana, to można zmieścić się 5 litrach. Po jej rozładowaniu, jazda przez kolejne 100 kilometrów oznacza spalanie na poziomie 8-9 litrów.

Wrażenia z jazdy hybrydowym Citroenem C5 Aircross

Citroen kojarzy się z komfortem. W tym modelu również można to odczuć. Nie ma tu oczywiście skomplikowanych rozwiązań hydropneumatycznych, ale zawieszenie naprawdę bardzo dobrze tłumi nierówności i radzi sobie z poprzecznymi przeszkodami. Jest wydajne i ciche – takie, jakie powinno być. Na pochwałę zasługuje także ogólny poziom wyciszenia. Nie oszczędzano na matach wygłuszających i to czuć nawet przy wysokich prędkościach.

Citroen C5 Aircross PHEV
Francuski SUV oferuje wysoki komfort jazdy, co jest spójne z charakterem układu napędowego

Układ napędowy ma sporo wigoru, ale jest daleki od sportowego charakteru. Citroen C5 Aircross PHEV nie próbuje udawać, że jest skonfigurowany pod dynamiczną jazdę. Potrafi jednak sprawnie przyspieszać, jeżeli wymaga tego sytuacja. Aktywacja silnika spalinowego nie generuje żadnych wibracji. Wszystko odbywa się w sposób płynny.

C5 Aircross
Układ hybrydowy pracuje płynnie i nie generuje wibracji

Ogromną zaletą jest ośmiobiegowa przekładnia. Dzięki niej nasze uszy nie cierpią. Żadna bezstopniowa konstrukcja nie zastąpi pełnoprawnego automatu. Wciśnięcie pedału przyspieszenia do oporu nie oznacza jednostajnego wycia, które jest nieodłączną częścią doświadczeń z jazdy niektórymi (nie tylko) japońskimi rywalami.

Citroen C5 Aircross
W trybie elektrycznym można pokonać około 40 kilometrów

Na dłuższych dystansach trzeba liczyć się z większą częstotliwością odwiedzania stacji. To za sprawą zmniejszonego baku. Poza tym, auto jest cięższe, niż w wersji stricte spalinowej, co po rozładowaniu baterii może odbić się na zużyciu paliwa. Taka odmiana jest więc wskazana, gdy nasza codzienność kręci się wokół aglomeracji.

Ile kosztuje Citroen C5 Aircross?

Wersja PHEV jest oczywiście najdroższą w gamie. Za taki układ napędowy zintegrowany z podstawową odmianą wyposażenia musimy zapłacić 169 150 złotych. Topowa konfiguracja kosztuje natomiast 181 000 złotych. Oferta wydaje się konkurencyjna i warto ją rozważyć.

Citroen C5 Aircross Shine Pack
Ceny tego modelu w wersji hybrydowej PHEV zaczynają się od 169 150 złotych

Citroen C5 Aircross PHEV to komfortowy i dobrze zaprojektowany samochód. Kierowcy, którzy potrzebują przestronnego wnętrza, a przy tym spędzają większość czasu w mieście mogą śmiało zainteresować się tym modelem. Gdy użytkownik jest często w trasie powinien przemyśleć zakup konwencjonalnych wersji napędowych.

Tekst i zdjęcia: Wojciech Krzemiński

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Nerwowy kierowca Lamborghini

Ma Lamborghini, dlatego uznał, że może więcej. Tak się spieszył, że hamował innym przed maskami (wideo)

Pożar statku desantowego Orsk

Statek desantowy rosyjskiego agresora został unicestwiony. Ciekawe hipotezy na temat sprawców (wideo)