w ,

Citroen C4 Picasso 1.2 PureTech More Life – Artysta kompletny

Citroen C4 Picasso

Budowa dobrego minivana to trudna sztuka. Mnogość segmentów i klas sprawia, że tego typu auta muszą oferować znacznie więcej, niż kiedyś, by konkurencja w postaci SUV-ów i crossoverów nie zjadała ich już na starcie. Nie wystarczy wszechstronność, która do tej pory uchodziła za najważniejszą zaletę. W parze z nią muszą podążać i nowoczesna technologia, i niebanalny styl. Nie bez znaczenia są także bogate wyposażenie oraz zaawansowany zestaw napędowy. A i owszem, sporo tego, ale Citroen C4 Picasso udowadnia, że taka kumulacja zalet w minivanie jest w 100% możliwa.

Citroen C4 Picasso
Citroen C4 Picasso

Karoseria
Trudno jednak o ciekawiej narysowanego minivana. Projektanci Citroena spisali się na medal tworząc tę niebanalną sylwetkę, której charakterystycznymi elementami są opadająca linia dachu i boczne przeszklenia zwężające się ku tylnej części karoserii. Pas przedni tworzą natomiast diodowe światła do jazdy dziennej złączone chromowaną listwą biegnącą przez całą szerokość, kafelkowe reflektory z ciemnym wypełnieniem i obły zderzak. Warto dodać, że testowany egzemplarz to odmiana przedliftingowa. Po kuracji odmładzającej główną różnicą stylistyczną jest właściwie lekko przeprojektowany zderzak. Zmiany są zatem niewielkie.

Citroen C4 Picasso
Citroen C4 Picasso

Wnętrze
Nie jestem zwolennikiem zestawu wskaźników umieszczonego centralnie na podszybiu, ale jeśli już któryś projektant odpowiedzialny za wnętrze zdecyduje się na ten krok, powinien spojrzeć na efekty prac Citroena. Właśnie tak powinno to wyglądać. Szeroki wyświetlacz z możliwością wyboru motywu zegarów jest czytelny w każdych warunkach. Tuż pod nim znalazł się ekran dotykowy odpowiedzialny za multimedia, klimatyzację i obsługę całej reszty, którą jest naszpikowany samochód. Pracuje on przyzwoicie i jest łatwy w obsłudze, choć nie ukrywam, że wolałbym osobny panel klimatyzacji. Jeśli chodzi o walory praktyczne to schowków, półek i wszelkiego rodzaju wnęk jest tu na tyle dużo, że dobry organizator zmieści w nich swój wakacyjny ekwipunek. Z kolei materiały wykończeniowe są bardzo wysokiej jakości. Nie brakuje tu miękkich tworzyw, które starannie spasowano.

Citroen C4 Picasso
Citroen C4 Picasso

Kontakt z niebanalnym autem zdradzają nawet fotele o bardzo ciekawym wzorze tapicerki. Nie jest ona skórzana, ale do jej jakości nie można mieć najmniejszych zastrzeżeń. Wygląd to jednak kwestia drugorzędna. Znacznie ważniejsza jest w tym przypadku wygoda. I rzeczywiście, zarówno siedziska, jak i oparcia są bardzo dobrze wyprofilowane. Nie sposób także narzekać na ich wielkość i zakres regulacji. A jak jest w drugim rzędzie? Znajdziemy tam trzy oddzielne fotele (równej wielkości) z możliwością zmiany położenia siedziska oraz kąta pochylenia oparcia. To oznacza, że każdy z trzech pasażerów może mieć inne ustawienie dopasowane do własnych potrzeb – minivan pełną gębą.

Citroen C4 Picasso

Pod szeroką klapą kryje się natomiast naprawdę praktyczny bagażnik. Jego minimalna pojemność to 537 litrów. Jeśli jednak drugi rząd przesuniemy do przodu to kufer będzie dysponował 630 litrami. Nie bez znaczenia są też duży otwór i stosunkowo nisko umieszczony próg załadunku. Francuzi postarali się również o dobre wykończenie, dlatego nawet w tym przedziale wnętrza nie ma mowy o wpadkach jakościowych.

Citroen C4 Picasso

Technologia
Czy rodzinne auto musi mieć pod maską diesla? Coraz więcej osób twierdzi, że nie jest to konieczność. Testowany egzemplarz może być tego dobrym przykładem. Jego sercem jest bowiem wolumenowy silnik francuskiego koncernu – 3-cylindrowy PureTech generujący 130 KM (przy 5500 rpm) i 230 Nm (przy 1750 rpm). Potencjał jednostki napędowej trafia na oś przednią dzięki uprzejmości sześciobiegowej przekładni manualnej. W praktyce oznacza to sprint do pierwszej setki w 10,1 sekundy i prędkość maksymalną wynoszącą dokładnie 201 km/h. I według mnie minivan szybszy i bardziej dynamiczny być nie musi. Powinien być za to oszczędny. I bywa, jeśli za kierownicą siedzi rozsądny kierowca… Ostrzejsze traktowanie pedału gazu zaowocuje spalaniem na poziomie 8,5 litra. Normalna jazda, bez eko-przesady, ale też szaleństw pozwoli na uzyskanie 6 litrów w cyklu mieszanym. Bardziej cierpliwi i nastawieni na oszczędzanie kierowcy bez problemu zejdą poniżej tej wartości, ale i tak ten wynik należy uznać za bardzo dobry.

Citroen C4 Picasso
Citroen C4 Picasso

Wrażenia z jazdy
Zawsze wychwalam ten zestaw napędowy, bo jest za co, ale tym razem obawiałem się, że niemały przecież Citroen okaże się w praktyce zbyt ciężkim (1280 kg na pusto) wyzwaniem. Okazało się jednak, że obawy nie były potrzebne. Niewielki PureTech radzi sobie z „malarzem” bardzo dzielnie i nie brakuje mu wigoru nawet przy prędkościach autostradowych. Co ważne, tworzy on zgrany duet z 6-biegową skrzynią manualną o wzorowym zestopniowaniu. Docenić należy również kulturę pracy, która w przypadku jednostek 3-cylindrowych nie zawsze jest standardem. Na szczęście inżynierowie francuskiego koncernu odrobili lekcje.

Citroen C4 Picasso
Citroen C4 Picasso

Właściwości jezdne minivanów nie przyspieszają bicia serca kierowców rajdowych, ale C4 Picasso nie wzbudza żadnych obaw nawet podczas gwałtownych zmian toru jazdy. Oczywiście, karoseria potrafi przechylać się na boki, ale wszystko odbywa się w granicach pełnego bezpieczeństwa. Za dużą zaletę należy uznać całkiem niezły układ kierowniczy dający wystarczająco dużo komunikatów o tym, co się dzieje z przednią osią.

Citroen C4 Picasso
Citroen C4 Picasso

Francuska marka od lat słynie z wyjątkowości w dziedzinie komfortu. Podwozie nie skrywa jednak żadnych nowatorskich rozwiązań. Mimo tego zawieszenie bardzo dobrze tłumi wszelkiego rodzaju nierówności i, co bardzo istotne, nie jest przy tym przesadnie głośne. Warto też dodać, że na jakość jazdy wpływa bardzo dobre wyciszenie. Ponadto, podróżujący z przodu mogą cieszyć się z panoramicznej szyby, dzięki której do wnętrza dostaje się więcej światła.

Citroen C4 Picasso
Citroen C4 Picasso

Okiem przedsiębiorcy
Pozostaje już tylko wspomnieć o tych największych liczbach, choć w porównaniu do konkurencji C4 Picasso ma rozsądnie skalkulowany cennik. Podstawowy egzemplarz to wydatek 71 990 zł. Za tę kwotę otrzymujemy egzemplarz z takim samym zestawem napędowym (130-konny PureTech plus 6-biegowy manual), tyle że z podstawowym wyposażeniem. Sztuka testowa występuje w wersji More Life (specjalnie przygotowana na potrzeby naszego rynku, obejmuje ona opcje najczęściej wybierane przez polskiego klienta) i kosztuje 91 290 zł.

Citroen C4 Picasso
Citroen C4 Picasso

Klienci zainteresowani zakupem C4 Picasso mogą zdecydować się na kredyt z pełnym pakietem ubezpieczeń. Umowa może być podpisana na okres od 6 do 96 miesięcy z wpłatą własną od 10%. Przedsiębiorcy mogą natomiast postawić na leasing z umową na okres od 24 do 60 miesięcy, czynszem inicjalnym od 0 do 45% wartości początkowej pojazdu i wysokością wykupu od 1 do 40% wartości początkowej pojazdu.

Citroen C4 Picasso
Citroen C4 Picasso

Podsumowanie
C4 Picasso to bez wątpienia jeden z najlepszych, jeśli nie najlepszy kompaktowy minivan na naszym rynku. Świetnie wygląda, jest dobrze wyposażony i tak też wykonany. W prezentowanym egzemplarzu niewątpliwą zaletą jest również udany zestaw napędowy, który łączy rozsądną dynamikę z umiarkowanym apetytem. Citroenie, dobra robota!

 

Tekst i zdjęcia: Wojciech Krzemiński

 

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Nowy Abarth 595

SsangYong XLV – gdy Tivoli to za mało…