w

Ciężki pojazd oznacza długą drogę hamowania. Wartościowy pokaz w Krakowie (wideo)

Droga hamowania różnych pojazdó
Ciężki pojazd oznacza długą drogę hamowania. Wartościowy pokaz w Krakowie (wideo)

Uczestnictwo ruchu drogowego wymaga ostrożności i rozsądku. Aby stało się to fundamentem, konieczne jest budowanie świadomości.

Nie każdy pieszy, rowerzysta czy kierowca zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności, jaka na nim ciąży. Nawet mały błąd może doprowadzić do fatalnych skutków. Wielu uczestników ruchu drogowego nie wie również, że ciężki pojazd to długą drogę hamowania. Podejmując jakikolwiek manewr bądź robiąc krok, warto o tym pamiętać.

Z bardzo dobrym pomysłem wyszły władze Krakowa, które zorganizowały pokaz ujawniający zachowanie różnych pojazdów w takich sytuacjach. Na jego podstawie można wywnioskować, jak duże są różnice dotyczące długości dróg hamowania.

Im cięższy, tym trudniejszy do zatrzymania

W projekcie wykorzystano trzy skrajnie różne pojazdy. Dwa z nich należały do komunikacji miejskiej, a jeden był standardową osobówką. Warto dodać, że podano również masy własne każdego z nich:

  • tramwaj krakowiak: 60 ton
  • autobus miejski: 12 ton
  • samochód osobowy: 1,5 tony

Należy w tym miejscu zaznaczyć, że wspomniany tramwaj uchodzi za najdłuższy w Polsce, stąd jego horrendalna masa własna. Pamiętajmy też o sposobie przemieszczania. Tego typu pojazd ma ciężkie, żeliwne koła, które poruszają się po szynach. Autobus i samochód osobowy dysponują natomiast kołami z ogumieniem, które ma styczność z asfaltową jezdnią.

Wszystkie trzy maszyny zostały rozpędzone do 30 km/h w deszczowych warunkach (nawierzchnia była śliska). We wskazanym miejscu, rozpoczęło się hamowanie. Różnice mogą zaskoczyć. Osobówka zatrzymała się po 5 metrach. Z kolei autobus potrzebował 15 metrów. Tramwaj natomiast wytracił prędkość dopiero po przejechaniu 33 metrów.

Hamowanie z prędkości 30 km/h w warunkach deszczowych:

  • samochód osobowy: 5 metrów
  • autobus miejski: 15 metrów
  • tramwaj: 33 metry

Takie wyniki dają do myślenia. Wjeżdżając na drogę z pierwszeństwem, śluzę rowerową lub wchodząc na przejście dla pieszych miejmy świadomość, jak duży dystans jest konieczny do zatrzymania ciężkiego pojazdu. Nie warto podejmować dużego ryzyka, które może skończyć się niepożądanym zdarzeniem drogowym.

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Porsche 911 Cabrio Techart

Porsche 911 Cabrio Techart. Wygląda jak GT2 bez dachu!

Jeep Grand Cherokee 2022

Jeep Grand Cherokee 4xe 2022 oficjalnie. Przejedzie 40 kilometrów na samym prądzie