w

Chiński pociąg magnetyczny osiąga 1000 km/h. A Europa ma butelki z przyczepionymi nakrętkami

Chiński pociąg magnetyczny
Chiński pociąg magnetyczny

Nietrudno odnieść wrażenie, że Stary Kontynent osiadł na laurach – zarówno technologicznie, jak i gospodarczo. Wydaje się, że forsowane idee oraz brak świadomości geopolitycznej w społeczeństwie determinuje szeroko pojęte spowolnienie.

O tym, że inni zaczynają nam „odjeżdżać” wiemy nie od dziś. Możemy zachwycać się japońskim zaawansowaniem i precyzją, ale coraz bardziej rzucają się w oczy poczynania Państwa Środka. Kolejnym tego przykładem jest chiński pociąg magnetyczny.

Brzmi kosmicznie, ale pozostajemy na ziemi, choć prędkość, jaką udało się osiągnąć w testach jest wręcz absurdalna. Tak naprawdę trudno sobie ją wyobrazić bezpośrednio na szynach. Zastanawiamy się, co byłoby konieczne, by można było sprawdzić możliwości takiej maszyny w Polsce? Pewnie wymienić całą infrastrukturę.

Chiński pociąg magnetyczny

Za projekt odpowiada China Aerospace Science and Industry Corporation Limited oraz władze prowincji Shanxi. To niezwykłe rozwiązanie, które w pewnym stopniu przypomina hyperloop Elona Muska. W tym przypadku mówimy jednak o jeszcze większym zaawansowaniu i przede wszystkim gotowości do działania.

Jak podaje portal Nakolei, chiński pociąg magnetyczny porusza się w niskopróżniowej rurze. Jego budowa rozpoczęła się w kwietniu 2022 roku, a skończyła 19 miesięcy później – w listopadzie 2023 roku. To imponujące, jak szybko potrafią pracować w Chinach. Nie mówimy przecież o budowie drogi.

Jak działa ten pociąg? Jego poruszanie się podlega lewitacji magnetycznej. Dzięki obecności silnych pól magnetycznych, unosi się nad torami, czym eliminuje tarcie i umożliwia osiąganie niewyobrażalnych prędkości – z perspektywy transportu naziemnego.

Test przeprowadzony na dystansie 2 kilometrów dał pozytywne rezultaty. Inżynierowie nie dostrzegli istotnych błędów czy wpadek. Zawieszenie pracowało zgodnie z oczekiwaniami, podobnie jak system nawigacyjny. Nie podano testowej prędkości, ale z pewnością był to pierwszy krok do osiągnięcia założonego celu.

Czy Chiny będą pierwszym państwem, które wykorzysta tę technologię w transporcie publicznym? Wszystko na to wskazuje. Stany Zjednoczone miały ku temu potencjał, ale spółka Muska została zamknięta w zeszłym roku i nic nie wskazuje na to, by powstała alternatywa mogąca doścignąć Chińczyków.

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Dacia Bigster 2025

Bigster odniesie sukces. Która wersja tej Dacii będzie popularna?

Lynk & Co 02

Lynk & Co 02 może trafić do Polski. Cena już znana