w , ,

Ceramiczne klocki hamulcowe ? prawda i mity

O technologii ceramicznych klocków hamulcowych powstało już wiele publikacji. Pomimo tego że technologia ta jest stosunkowo młoda ? ma około dziesięciu lat ? w internecie znajdziemy wiele opinii samozwańczych znawców motoryzacji. Większość z ich tez nijak ma się do rzeczywistości ? są to jedynie subiektywne opinie.

O technologii ceramicznych klocków hamulcowych powstało już wiele publikacji. Pomimo tego że technologia ta jest stosunkowo młoda ? ma około dziesięciu lat ? w internecie znajdziemy wiele opinii samozwańczych znawców motoryzacji. Większość z ich tez nijak ma się do rzeczywistości ? są to jedynie subiektywne opinie.

Problem ze stworzeniem obiektywnej oceny ceramicznych klocków hamulcowych wynika z tego, że nie istnieją żadne standardy określające ich właściwości. Co więcej, ceramiczne produkty ze Stanów Zjednoczonych będą znacząco różniły się od ceramiki z Europy. Taką samą prawidłowość spotkamy w przypadku klasycznych okładzin ciernych: otwierając katalog klocków hamulcowych jakiegokolwiek sklepu internetowego zobaczymy dziesiątki różnych ofert w cenach od 70 do 500 złotych. Do tego samochodu klocki wykonane są w tej samej technologii organicznej. Różnica pomiędzy najtańszymi a najdroższymi może być kolosalna. To wszystko charakteryzuje organiczne wyroby. Już rozumiecie dlaczego trudno jest opiniować ceramiczne klocki? A tym bardziej porównywać ze sobą wyroby amerykańskie i europejskie.

Celem tego tekstu jest nieco inny, jako dystrybutor marki Power Stop często jesteśmy posądzani o ciągłą promocję swoich produktów. Dlatego też zdecydowaliśmy się opublikować komentarze na najpopularniejsze pytania na temat ceramicznych produktów. I co zrozumiałe uwzględnimy klocki Power Stop serii Z16 i Z23.

Ceramiczne klocki hamulcowe wymagają specjalnych ustawień, wzmacnianych tarcz hamulcowych. Ceramiczne produkty zawierają mniej ścieralne komponenty, w porównaniu z popularnymi organicznymi klockami. Najważniejszy jest tutaj stosowany metal. W seryjnych okładzinach ciernych najczęściej stosuje się stal i jej tlenki. W ceramice stal zastąpiono miedzią lub mosiądzem. Jaka jest różnica dla kierowcy? Miedź charakteryzuje się 2,7 razy większym przewodnictwem cieplnym ? oznacza to że będzie prawie trzy razy szybciej odprowadzać ciepło od tarcz. W ten sposób obniżając ryzyko ich przegrzania. Dodatkowo, miedź jest zdecydowanie miększym metalem niż stal. W praktyce przekłada się to na wolniejsze ścieranie żeliwnych tarcz hamulcowych. Ceramiczne klocki możemy montować z dowolnymi tarczami.

Ceramiczne klocki zużywają tarcze dużo intensywniej. Nic bardziej mylnego. W pierwszym punkcie opisana jest powód dla którego Twoje tarcze współpracujące z ceramicznymi klockami posłużą 10-15 razy dłużej niż z seryjnymi okładzinami.

Ceramiczne klocki hamują gorzej aniżeli organiczne odpowiedniki. Jest to bardzo subiektywny wskaźnik. Współczynnik tarcia jest efektem zastosowanej receptury produkcji przez każdego producenta z osobna. Przykładowo, wzmocniwszy skład klocków poprzez włókna karbonowe ? znacznie wzrośnie odporność na wysokie temperatury i efektywność hamowania. Dostawca Power Stop w 2014 roku stworzył serię Z23 ? karbonowo-ceramicznych klocków hamulcowych. W rzeczywistości była to klasyczna amerykańska ceramika, wzmocniona jednak włóknami węglowymi ? taka która zachowała swoje estetyczne właściwości, dając dodatkowo większą efektywność. Dodajmy do tego odrobinę naszego doświadczenia. Testowaliśmy ceramiczne klocki Power Stop i opisaliśmy dokładnie nasze opinie i porównania do innej ceramiki i organicznych klocków – http://brakestock.pl/laboratorium/view-testy-klock-w-hamulcowych-remsa-ferodo-i-power-stop.html

Jeśli chcemy wybierać ceramiczne klocki hamulcowe warto porównać produkty konkretnych producentów w określonych kategoriach które najbardziej nas interesują. Nie możemy porównywać ich w całym zakresie w ogólny sposób. My zawsze pisząc o Power Stop podkreślamy że chodzi nam właśnie o tą konkretną markę.

z23-pad-features-z16-big

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

2 komentarze

Dodaj odpowiedź

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Skoda Fabia Combi 1.2 TSI Style – Smooth revolution

Honda złożyła patent na trzysprzęgłową skrzynię biegów