w

Ceny paliw bez zmian, marże stacji poniżej kosztów

W minionym roku, mimo poprawy w IV. kwartale średnie marże detaliczne na paliwie sprzedawanym przez polskie stacje kształtowały się poniżej kosztów utrzymania stacji deklarowanych zarówno przez niezależnych przedsiębiorców i koncerny paliwowe. Co gorsze w końcówce roku, mimo wzmożonych wyjazdów świątecznych, zaczęły ponownie przejawiać tendencję spadkową ? w związku z mocnymi podwyżkami cen w hurcie rafineryjnego w drugiej połowie grudnia.

 

Średnie ceny detaliczne w piątek, 3 stycznia br. kształtowały się na poziomie: olej napędowy 5,37 zł/l; benzyna 95-oktanowa 5,31 zł/l; LPG 2,66 zł/l*. W skali 7 dni (od 27 grudnia) nie uległy więc zmianom.

 

Najtańszy olej napędowy ma tradycyjnie woj. śląskie: średnia 5,28 zł/l (bez zmian od 27 grudnia). Najdroższego diesla tankują kierowcy w woj. zachodniopomorskim: 5,45zł/l (-1 gr/l).

 

Najtańsza benzyna jest w tym tygodniu w woj. pomorskim: średnia 5,21 zł/l (b.z.); zachodniopomorskie średnia wynosi: 5,39 zł/l (-1 gr/l).

 

Najtańszy autogaz ma woj. podkarpackie: 2,60 zł/l (-1 gr/l). Najdroższy świętokrzyskie: 2,72 zł/l (b.z.).

 

Ceny hurtowe w PKN Orlen:
– benzyna Pb95 kosztuje dziś 4107 zł/m3 (netto w temperaturze referencyjnej 15st.C) czyli przez ostatni tydzień (od 27 grudnia 2013 r.) jej ceny spadły o 27 zł/m3 netto (tj. ok. 3 gr/l brutto), od wartości z 1 listopada 2013 r. jest to jednak nadal drożej o 9 gr/l brutto

 

Pb98 [czyli benzyna premium] tanieje jeszcze bardziej: -39 zł/m3 (na co niewątpliwy wpływ ma brak mrozów); jej cena to 4210 zł/m3; w skali tygodnia oznacza to ok. -5 gr/l brutto, od 1 listopada +1 gr/l brutto,

 

– olej napędowy: -67 zł/m3 netto (ok. -8 gr/l brutto); poszczególne jego gatunki w płockiej rafinerii kosztują więc: ON (zwykły olej napędowy) 4159 zł/m3, Arktyczny 2 (ON premium) 4339 zł/m3; od 1 listopada -6 gr/l brutto,

 

B100 (biodiesel)tanieje znacząco mniej, tylko -17 zł/m3: 4109 zł/m3,

 

olej opałowy (ONG Ekoterm Plus): 3000 zł/l (-5 zł/m3netto; ok. 1 gr/l brutto) od 1 listopada +4 gr/l brutto.

 

Rok temu, 27 grudnia 2012 r., benzyna z Płocka kosztowała 4110 zł/m3 netto (tj. ok. 3 gr/l brutto więcej niż dziś), a olej napędowy 4214zł/m3 (ok. +1 gr/l).

 

Ceny hurtowe w Lotosie:
– Pb95 kosztuje dziś 4108 zł/m3 (netto w temperaturze referencyjnej 15st.C); czyli od 27 grudnia -25 zł/m3, tj. ok. -3 gr/l brutto; od 1 listopada jednak +74 zł/m3 netto,

 

– Pb98 to 4211 zł/m3; -36 zł/m3, tj. ok. -4 gr/l brutto, od 1 listopada +6 zł/m3 netto,

 

olej napędowy przez ostatnie -64 zł/m3, tj. ok. -8 gr/l brutto. ON kosztuje dziś w rafinerii gdańskiej 4160 zł/m3; B100 4110 zł/m3; a I Z-40 4340 zł/m3, od 1 listopada: -49 zł/m3 netto,
– olej opałowy Lotos Red: 3001 zł/m3, -5 zł/m3 (-1 gr/l brutto); od 1 listopada +35 zł/m3 netto.

 

 Źródło: Polska Izba Paliw Płynnych, QBusiness.pl

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Volkswagen Cross Caddy 2.0 TDI – alternatywa dla SUV-a

?Reminiscencje? Krzysztofa Pileckiego ? recenzja wystawy