w

Car Of The Year 2023. Spalinowe modele nie powiedziały ostatniego słowa

Renault Austral
Car Of The Year 2023. Spalinowe modele nie powiedziały ostatniego słowa

Nietrudno odnieść wrażenie, że ekologiczne lobby zaczęło dominować w przemyśle motoryzacyjnym. Coraz większa liczba fanów czterech kółek jest świadoma, że ta zmiana nie do końca jest korzystna dla nich samych.

Niemniej jednak trudno będzie zatrzymać tak rozpędzony pociąg technologiczny – za wielu producentów zainwestował w tę technologię, by za pięć czy dziesięć lat została ona zastąpiona innymi rozwiązaniami. Konkurs Car Of The Year 2023 też to pokazuje.

Na liście finalistów przygotowanej przez 61 ekspertów z 23 europejskich krajów znalazło się standardowo siedem modeli, z których cztery są dostępne tylko w elektrycznych wersjach. Jeden natomiast ma w ofercie warianty elektryczne i hybrydowe. Tylko dwa dysponują natomiast zwykłymi, spalinowymi (i nie tylko). Oto finaliści Car Of The Year 2023:

  • Jeep Avenger
  • Kia Niro
  • Nissan Ariya
  • Peugeot 408
  • Renault Austral
  • Toyota bZ4X
  • Volkswagen ID.Buzz

Zacznijmy od amerykańskiego SUV-a. Jeep Avenger to pierwszy w pełni elektryczny model tej marki. Co ciekawe, jest produkowany w Tychach. Znany, polski zakład należy teraz do koncernu Stellantis, który zamierza produkować tam większą liczbę modeli. Nowość Jeepa ma pozwalać na jazdę poza asfaltem. Zobaczymy, czy udało się zaszczepić charakter tego producenta.

Kia Niro dysponuje awangardową sylwetką i dużym wachlarzem układów napędowych. Oferta obejmuje klasyczne hybrydy, plug-in oraz wariant elektryczny. Brakuje jedynie diesla, ale to dziś już nikogo nie zaskakuje. Ten ciekawy model budzi zainteresowanie również w Polsce.

>No to (pierwsza) jazda: Nissan Ariya na polskich drogach

Nissan Ariya jest natomiast dużym, elektrycznym crossoverem o przestronnym wnętrzu i dobrych osiągach. Jest odpowiedzią na aktualne standardy i zainteresowania klientów. Ma udaną stylistykę i jest bardzo dobrze wykonany.

Peugeot 408 2023
Nowy Peugeot 408 jest jednym z faworytów tegorocznego konkursu Car Of The Year 2023

Peugeot 408 dysponuje układami spalinowymi i hybrydowymi. Odważnie narysowany crossover coupe ma piękną karoserię i świetnie materiały we wnętrzu. Zbliża markę do klasy premium, co od kilku lat jest jej celem. Marka udostępniła już polski cennik tego auta.

>Peugeot 408 – cena w Polsce. Byliśmy na premierze i wiemy dlaczego tyle kosztuje

Renault Austral to nowy, kompaktowy SUV, który zastąpił Kadjara. Przyjemnie wygląda i dysponuje szeregiem nowoczesnych technologii. Jego przestronne wnętrze sugeruje rodzinne przeznaczenie. W gamie znajdą się oczywiście układy hybrydowe.

Toyota bZ4X to natomiast efekt ugięcia japońskiej marki, która do tej pory unikała dużych baterii litowo-jonowych. W pełni elektryczny crossover ma bliźniaków (Subaru i Lexusa). Czy odniesie sukces? Wiele zależeć będzie od ceny.

Na końcu listy, zgodnie z kolejnością alfabetyczną), znajduje się Volkswagen ID.Buzz. Elektryczny „ogórek” to mocno lifestyle’owy pomysł – wręcz awangardowy, jak na tę niemiecką markę. Jest swego rodzaju ciekawostką w tym zestawieniu. Rzadko kiedy jakikolwiek van trafia do finału takiego konkursu.

Klasyfikacja końcowa zostanie ogłoszona 13 stycznia podczas Motor Show w Brukseli. Wtedy też poznamy oficjalnego zwycięzcę Car Of The Year 2023.

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

BMW M8 vs iX M60

BMW M8 kontra BMW iX M60. Spalinowe coupe czy elektryczny mastodont? (wideo)

Peugeot Inception teaser

Peugeot Inception Concept ujawni przyszłość marki. Tylko dlaczego pokażą go akurat tam?