Bawarska marka stworzyła wiele ikonicznych maszyn. Wśród nich znajdziemy legendarnego, dwudrzwiowego sedana z początku lat 70., czyli BMW 2002 Turbo.
Auto zostało zaprezentowane podczas Frankfurt Motor Show w 1973 roku. Od razu przyciągnęło uwagę fanów motoryzacji z różnych zakątków świata. Był pierwszym seryjnie produkowanym samochodem osobowym w Europie, który posiadał turbodoładowanie. Wyprzedził o zaledwie rok Porsche 911 Turbo.
Sercem tego unikatu jest czterocylindrowy, rzędowy silnik benzynowy M10 o pojemności dwóch litrów. Wyposażono go we wtrysk paliwa i turbosprężarkę KKK. Legitymował się mocą 170 koni mechanicznych (przy 5800 obr./min.) i oferował 240 niutonometrów maksymalnego momentu obrotowego (przy 4000 obr./min.). Te wartości pozwalały na osiąganie setki w zaledwie 7 sekund i rozpędzanie się do 211 km/h. Za przeniesienie całego potencjału na tylne koła odpowiada oczywiście 5-biegowa przekładnia manualna.
>Ta piękność może być Twoja. BMW 3.0 CSL na sprzedaż<
Warto zaznaczyć, że samochód zużywał średnio 9,9 litra, co nawet dziś nie jest przesadną wartością. Nic więc dziwnego, że wpłynął na losy motoryzacji. Wkrótce po jego debiucie pojawiły się kolejne doładowane jednostki montowane w osobówkach.
BMW 2002 Turbo na sprzedaż
Warto dodać, że wyprodukowano zaledwie 1672 egzemplarze tej maszyny (w latach 1973-1974). Prezentowana sztuka jest jedną z 52, które zostały pierwotnie dostarczone do Wielkiej Brytanii. Kilkanaście lat później, w 1986 roku, została sprowadzona do Stanów Zjednoczonych, gdzie przebywa do dziś.
Samochód trafił na aukcję realizowaną przez Mecum. Jak wynika ze szczegółowego opisu, został odrestaurowany w 2001 roku – zgodnie z oryginałem. Otrzymał certyfikat specjalistów z BMW, dlatego proces wszystkich napraw musiał odbywać się zgodnie ze standardami. Wnętrze utrzymano w stanie pierwotnym, co oznacza, że nosi ślady użytkowanie. Zawiera jednak wszystkie elementy, które znajdowały się podczas wyjazdu z fabryki, co ma ogromną wartość dla potencjalnego kolekcjonera.
>BMW M5 E34 Touring: wyjątkowa sztuka na sprzedaż!<
Pod względem stylistycznym trudno mu cokolwiek zarzucić. Wygląda wprost obłędnie. W oczy rzucają się poszerzone błotniki, sportowy zderzak, charakterystyczna okleina, czarny spojler i dyskretne chromy. Warto dodać, że auto zostało laureatem Autobahn Concours w dwóch kategoriach: Max Trophy oraz Best in Class.
Szacowana wartość prezentowanego BMW 2002 Turbo to 150 tysięcy dolarów. Z pewnością nie zabraknie chętnego, który zapłaci za ten model zbliżoną sumę. To świetna lokata kapitału.