w , ,

Bentley Continental GT V8 (2021). Czujesz, że nic nie musisz, ale wiele możesz (test)

Bentley Continental GT V8 - test 2021
Bentley Continental GT V8 (2021). Czujesz, że nic nie musisz, ale wiele możesz (test)

Pojęcie luksusu może ewoluować, ale zawsze będzie miało swój odnośnik w motoryzacji. Ten samochód jest tego świetnym przykładem.

Bentley Continental to marka sama w sobie i obiekt pożądania bardzo wielu fanów czterech kółek. I trudno się temu dziwić, skoro potrafi tak skutecznie łączyć piękno, komfort oraz osiągi. Brytyjska marka jest wierna tradycji i widać to gołym okiem. Ta sylwetka jest niczym logo prestiżowej firmy symbolizujące tożsamość. Tożsamość stylistyczna, rzecz jasna.

Bentley Continental GT V8 - design
Muskularna sylwetka imponuje elegancją i nowoczesnością

Dyskretna czerń? Nie tym razem. Nawet ciemna tonacja nie jest w stanie ukryć tego samochodu. Muskularne błotniki i znakomite proporcje tworzą naprawdę imponującą całość. Pas przedni nie zaskakuje, bo nie musi, a nawet nie powinien. Znajdziemy tu okrągłe, dwuczęściowe reflektory, szeroki grill w chromie i dodatkowe wloty, które pożerają powietrze. Na długiej masce znalazło się oczywiście skrzydlate „B” stanowiące dopełnienie eleganckiej całości.

Bentley Continental 2021
Luksusowe coupe ma ponad 4,8 metra długości

Z tyłu natomiast znajdziemy wąskie, zaokrąglone lampy, szeroką klapę bagażnika, masywny zderzak z dwiema chromowanymi listwami oraz cztery końcówki układu wydechowego. Jak widać, w porównaniu do poprzedniej generacji najbardziej zmieniły się elementy oświetlenia, ale projektanci na szczęście nie przekombinowali. Auto prezentuje się równie atrakcyjnie, a przy tym nowocześniej od poprzednika.

Klasyka i nowoczesność w kabinie

We wnętrzu można znaleźć mieszankę nowoczesności z klasyką. Warto dodać, że bardzo udaną mieszankę. Niewiele kokpitów potrafi tak dobrze połączyć te dwa światy. Ogromnym wyróżnikiem jest jakość wykonania. To nie jest klasa premium, tylko poziom absolutnie luksusowy. Drewno, aluminium, skóra – z prawdziwego zdarzenia. Wszystkie elementy pieczołowicie zamontowano.

Bentley Continental GT V8 2021 - wnętrze
Kokpit ma mnóstwo akcentów nawiązujących do zabytkowych Bentleyów. Imponuje jakością wykonania

Dbałość o detale po prostu imponuje. Moim ulubionym akcentem nawiązującym do starych Bentleyów są dysze nawiewów z odstającymi regulatorami przepływu powietrza. Coś pięknego. Uwagę zwraca również klasyczny zegarek umieszczony na konsoli centralnej. Warto w tym miejscu dodać, że klient ma szerokie możliwości personalizacji. W tym przypadku postawiono na brązową tapicerkę, którą uzupełniają drewno orzechowe i srebrne wstawki. Tak, jest szlachetnie.

Bentley Continental - wnętrze
Projektanci zadbali o detale i pieczołowity montaż

Użytkownik może liczyć na wiele zaawansowanych rozwiązań. Wśród nich są oczywiście cyfrowe wskaźniki. Dobór informacji przekazywanych na wyświetlaczu jest bardzo szeroki. Najważniejsze jednak, że zastosowano motyw klasycznych tarcz, które świetnie pasują do całości. Przed instrumentem znalazła się bardzo dobrze leżąca w dłoniach kierownica.

Bentley Continental GT V8 - ekran multimedialny
Ekran Continentala jest obrotowy – mogą go zastąpić analogowe wskaźniki lub lite drewno

Tuż obok umiejscowiono obrotowy ekran multimedialny. Za pośrednictwem jednego przycisku można go ukryć za litym drewnem lub trzema analogowymi wskaźnikami – kolejne nawiązanie do zabytkowych samochodów marki. Choć wydaje się to sprawą drugorzędną, zastosowano tu także spore schowki, kieszenie, dwa cup holdery i wnęki przy tunelu środkowym. Rozmieszczenie ekwipunku nie będzie więc stanowiło żadnego problemu.

Bentley Continental GT V8 - fotele
Fotele sprostają każdej sylwetce. Mają funkcje pamięci, masażu, wentylacji i podgrzewania

Przednie fotele sprostają oczekiwaniom… wszystkich. Zakresem regulacji mogą zawstydzać, podobnie jak swoimi gabarytami. Dobranie pozycji nie stanowi żadnego problemu, nawet w przypadku skrajnych sylwetek, co oczywiście cieszy – nie każdy zamożny klient ma posturę przeciętnego Europejczyka. Zarówno kierowca, jak i pasażer mogą korzystać z funkcji pamięci, podgrzewania, wentylowania i masażu.

Bentley Continental Coupe - kabina
W drugim rzędzie zmieszczą się dwie niższe osoby, jeżeli z przodu nie siądą koszykarze

A jak jest w drugim rzędzie? Wbrew pozorom, dostanie się na tylne miejsca nie jest skomplikowane i nie wymaga ekwilibrystycznych sztuczek. To zasługa dużych drzwi. Trudno oczekiwać ogromnej przestrzeni, ale dwie osoby powinny się zmieścić, jeżeli z przodu nie usiądą koszykarze. Do wyprofilowania nie można mieć najmniejszych zastrzeżeń.

Bentley Continental GT V8 2021 - bagażnik
Pojemność bagażnika sięga 358 litrów

Zwiedzanie wnętrza kończymy w bagażniku. Trochę w stylu moskiewskim… Żarty żartami, ale około 360 litrów bez problemu wystarczy na zapakowanie niezbędnych rzeczy na wakacje. I nie mam na myśli jedynie karty kredytowej w towarzystwie kąpielówek. Tutaj naprawdę zmieszczą się dwie, może nawet trzy duże torby. I spędzą miło czas, bo poziom wykończenia jest bardzo wysoki, podobnie jak z przodu.

Bentley Continental GT V8 – dane techniczne

Przejdźmy jednak do najważniejszej sprawy, czyli zespołu napędowego. Jego fundamentem jest czterolitrowe V8 wspierane przez podwójne doładowanie. Potencjał, jakim dysponuje to 542 konie mechaniczne i 770 niutonometrów. Sporo. Za przenoszenie wszystkich argumentów na obie osie odpowiada ośmiobiegowa przekładnia automatyczna.

Kluczowe fakty:

  • Silnik 4.0 V8 Twin-turbo
  • Moc: 542 koni mechanicznych
  • Maksymalny moment obrotowy: 770 niutonometrów
  • 0-100 km/h: 4 sekundy
  • Prędkość maksymalna: 318 km/h
  • Średnie zużycie paliwa (test): 14 litrów

Jak można się domyślać, osiągi są bardziej niż zadowalające. To po prostu luksusowa katapulta na czterech kołach. Bentley Continental GT V8 rozpędza się do setki w zaledwie 4 sekundy i przestaje przyspieszać dopiero przy 318 km/h. Można więc nadążyć za McLarenem, Ferrari czy Lamborghini i cieszyć się lepszymi warunkami podróży.

Bentley Continental GT V8 - dane techniczne
Silnik 4.0 V8 Twin-turbo oferuje 542 KM i 770 Nm

Pozostaje jeszcze kwestia zużycia paliwa. Producent obiecuje, że w cyklu mieszanym można uzyskać 12,1 litra. Może i można, ale wymagałoby to przesadnych poświęceń, które raczej nie są poważnie traktowane przez zamożną klientelę. Średnia na poziomie 14 litrów jest jednak jak najbardziej realna, bez żadnych wyrzeczeń. Na jednym baku można pokonać około 600 kilometrów.

Jak jeździ nowy Bentley Continental GT V8?

Odpalaniu samochodu towarzyszy rasowy pomruk, który momentalnie wycisza się i pozwala na spokojne rozpoczęcie jazdy bez zwracania na siebie uwagi (przynajmniej w przypadku dźwięku). Jeżeli jednak pedał gazu zbliży się do podłogi, stado koni momentalnie obudzi się do życia i pozwoli na błyskawiczne przyspieszanie – z każdej prędkości.

Bentley Continental GT V8 - opinie
Układ napędowy imponuje charakterem i kulturą pracy

Silnik pracuje bardzo aksamitnie i kulturalnie. Nawet na wysokich obrotach nie generuje wibracji. Majstersztyk. Do pracy skrzyni też nie mam zastrzeżeń. Świetnie sobie radzi z przenoszeniem mocy na koła, a przy tym szybko reaguje na kickdown. Ani razu nie dostrzegłem błędnego doboru przełożeń czy szarpnięć.

Bentley Continental GT V8 - wrażenia z jazdy
Układ jezdny zapewnia pewne prowadzenie. Dzięki odpowiedniemu zestrojeniu, nie czuć masy własnej pojazdu

To zaskakujące, jak dobrze udało się zaprojektować układ jezdny, który potrafi ukryć masę pojazdu. Wagę można odczuć jedynie podczas hamowania. Zakręty nie stanowią żadnego problemu. Samochód słucha się kierowcy i sprawnie sobie radzi nawet z ostrymi łukami. Nie bez znaczenia jest też wydajne zawieszenie, które utrzymuje nadwozie w ryzach podczas gwałtownych zmian toru jazdy, a przy tym radzi sobie z nierównościami każdego rodzaju.

Bentley Continental GT V8 2021 - przód
Elektronika wspierająca kierowcę działa bardzo dyskretnie

Bentley Continental GT V8 posiada także szereg systemów wspierających kierowcę. Jest nawet asystent zapobiegający dachowaniu. Nie sposób wymieniać wszystkich rozwiązań, ale należy zaznaczyć, że elektronika nie działa tu w sposób inwazyjny. Kierowca dalej czuje się najważniejszy. A oto przecież chodzi, jeżeli celem jest przyjemność z jazdy. Wyciszenie? Na najwyższym poziomie. Szyby bez ramek nie przeszkadzają, by przy 200 km/h swobodnie konwersować (na niemieckiej autostradzie bez ograniczeń prędkości).

Ile kosztuje Bentley Continental GT V8?

Czas na te największe liczby. Bentley Continental GT V8 kosztuje 167 600 euro w bazowej konfiguracji. Przy aktualnym kursie (4,60) oznacza to wydatek 770 960 złotych. Pamiętajmy jednak, że lista opcji jest bardzo długa, a możliwości personalizacji – praktycznie nieograniczone. Prezentowany egzemplarz został wyposażony w szereg mniej lub bardziej istotnych dodatków, które podniosły wydatek do 231 740 euro. To oznacza 1 066 004 złote. Tak, ponad milion.

Ile kosztuje Bentley Continental GT V8
Za bazową konfigurację Continentala GT V8 trzeba zapłacić około 770 tysięcy złotych

Kwota wydaje się zaporowa, ale tylko dla zwykłych ludzi. Bentleye sprzedają się bardzo dobrze i Continental jest tego dowodem. To wyjątkowy samochód, który emanuje dopracowaniem w każdym calu. W tym samochodzie masz poczucie, że nic nie musisz, ale bardzo wiele możesz. A tego nie da się przeliczyć na złotówki.

Tekst i zdjęcia: Wojciech Krzemiński

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Kubica podczas treningu Grand Prix Węgier 2021

Robert Kubica pojedzie w pierwszym treningu GP Węgier

Kierowca BMW otrzymał wyrok za zakłócanie ciszy

Sąsiedzi pozwali właściciela BMW, bo zakłócał ciszę. Wygrali w sądzie