w

Badania dowodzą, że upał wpływa na auta elektryczne. Zasięg i żywotność baterii w dół

Tesla Model Y
Badania dowodzą, że upał wpływa na auta elektryczne. Zasięg i żywotność baterii w dół

To nie jest dobra wiadomość dla klientów z któregokolwiek kontynentu, tym bardziej że aktualnie panujące trendy, kreowane trochę na siłę, wpychają wszystkich do tego samego worka.

Auta elektryczne stanowią nie tylko przyszłość, ale i teraźniejszość. Widać to po rynku europejskim, gdzie w pierwszych ośmiu miesiącach 2023 roku na szczycie sprzedaży nowych pojazdów jest, ku zaskoczeniu, Tesla Model Y. Za nią znajdują się takie tuzy, jak Dacia Sandero i Volkswagen T-Roc.

Wiemy, że braki dotacji, ulg i przywilejów szybko zweryfikowałyby popyt na samochody elektryczne, ale ekologiczne lobby i politycy robią wszystko, by tę modę utrzymać. Trzeba więc zdawać sobie sprawę, że wszystko zmierza w jedną stronę.

Auta elektryczne wrażliwe na skrajne temperatury

Do tej pory było oczywiste, że ujemne temperatury wpływają na baterie litowo-jonowe, które są stosowane w autach na prąd. Ten sam problem dotyczy smartfonów, które na mrozie znacznie szybciej tracą energię.

W przypadku pojazdów elektrycznych ma to duże odbicie na zasięgu. Niektóre modele przy ujemnej temperaturze mogą tracić nawet 20-30 procent swojej wydajności. To nie napawa optymizmem. Inżynierowie pracują oczywiście nad rozwiązaniami próbującymi zniwelować straty w tym zakresie.

Auta elektryczne
MINI Cooper EV 2024

Nikt jednak nie mówił do tej pory o tym, że auta elektryczne mogą także tracić więcej energii podczas upałów. Badanie firmy Recurrent ujawniło, jaki zasięg miałaby wspomniana Tesla Model Y w zimnych i morskich strefach klimatycznych w porównaniu do gorących stref klimatycznych. Mówimy więc o dużej amplitudzie.

Samochód miał przypisany pierwotnie podany zasięg. Z badań wynika, że strata w zimnie może wynosić około 5 procent. Z kolei w przypadku upału rośnie do 8 procent, co dla niektórych może być dużą niespodzianką.

>To elektryczne auto sprzedaje się lepiej niż Dacia Sandero. Absolutny hit

Co ciekawe, badanie wykazało także wyższe zużycie trwałości baterii przy wysokich temperaturach. Gdy na zewnątrz jest ponad 30 stopni, to dochodzi do przyspieszonej degradacji akumulatora. Aby tego uniknąć zaleca się parkowanie w garażu lub cieniu.

Reccurent twierdzi, że nowe akumulator LFP są odporniejsze na wysokie temperatury. Należy też dodać, że znaczna część nowych samochodów ma systemy zarządzające ciepłem, które lepiej sobie radzą w trudnych warunkach.

Badanie było przeprowadzone na szeroką skalę. Wzięło w nim udział aż 12,5 tysiąca Tesli ze Stanów Zjednoczonych. Co ciekawe, największe różnice wykazywały egzemplarze z rocznika 2020.

 

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Volvo 262C

Unikatowe Volvo na sprzedaż. To jedno z ostatnich „kwadratowych” coupe

Volkswagen Golf V

Ten Volkswagen Golf V imponuje mocą. Na niemieckiej autostradzie trudno go dogonić