w ,

Auto za 20 000 zł – Top 10

W niniejszym zestawieniu przedstawiamy samochody, które naszym zdaniem są ciekawymi propozycjami na wydanie tej kwoty.

Segment A: Renault Twingo II (2010-2011)
Druga generacja Twingo nie jest tak widowiskowa jak słynny poprzednik, ale dobrze sprawdza się w roli poręcznego mieszczucha i pozbawiona jest wielu ?kaprysów? pierwszej generacji. Wnętrze Twingo II oferuje całkiem sporo przestrzeni dla pasażerów, a na pochwałę zasługuje naprawdę duży jak na segment A bagażnik ? 230 litrów. Za 20 tysięcy możemy kupić 2-3 letni egzemplarz ze stosunkowo małym przebiegiem (15 ? 50 tys.) i całkiem bogatym wyposażeniem (m.in. klimatyzacja, 4 poduszki powietrzne, el. sterowane szyby i lusterka). Pod maską spotkamy jeden z dwóch wariantów silnika 1.2 (8V ? 65 KM, 16V ? 75 KM), a przy odrobinie szczęścia być może uda się znaleźć oszczędnego diesla 1.5 dCi o mocy 65 KM.

 

Segment B: Fiat Grande Punto/ Punto Evo (2009-2011)
Chociaż Grande Punto towarzyszy nam już od 2005 roku, to jego sylwetka wciąż może się podobać. Niewielki Fiat jest solidnym samochodem któryzdobył sporą popularność w naszym kraju, a za jego kierownicą wielu młodych kierowców zdawało egzamin na wymarzone ?prawko?. W 2009 roku samochód przeszedł obszerny face-lifting który dał Fiatowi pretekst do zmiany nazwy. Grande Punto/Evo oprócz atrakcyjnego wyglądu ma do zaoferowania całkiem wygodne i nieźle wykonane wnętrze. Polecamy samochody wyposażone w wolnossący silnik 1.4 o mocy 95 KM (Grande Punto) lub nowszy 1.4 MultiAir (Evo ? 105 KM) orazdiesle 1.3 Multijet (75 i 90 KM) ? oferują niezłą dynamikę i przy odpowiednim traktowaniu nie zużyją wiele paliwa.

 

Segment C: Ford Focus II (2008-2009)
Focus to obok VW Golfa jeden z prymusów segmentu C ? świetne właściwości jezdne, przestronność i dobrze skalkulowany stosunek ceny do jakości zjednały mu wielu zwolenników. Kompaktowy Ford dzięki przestronnemu wnętrzu świetnie sprawdza się w roli samochodu rodzinnego (szczególnie w przypadku wersji kombi). Zaletą jest spora podaż na rynku wtórnym, jednak sporo z oferowanych Focusów w przeszłości służyło jako samochody służbowe. Za sugerowaną kwotę możemy stać się posiadaczami dobrze wyposażonego egzemplarza z udanym benzynowym silnikiem 1.6 (105-115 KM) albo z jednym z turbodiesl i- 1.6TDCi (90 i 110 KM) lub 1.8TDCi (115 KM). Zdarzająsię egzemplarze które cierpią z powodu korozji, jednak ten problem nie jest tak rozległy jak we wcześniejszych Fordach.

 

Segment D: Alfa Romeo 159 (2005-2007)
Włoska ślicznotka jest idealną propozycją dla tych którzy lubią się wyróżniać. 159 jest też jednym z najlepiej prowadzących się samochodów w swojej klasie co z pewnością docenią kierowcy o sportowym zacięciu. Dla potrzebujących nieco większej przestrzeni przeznaczono kombi (o niezwykle obiecującej nazwie ? Sportwagon), jednak 445-litrowy bagażnik wyraźnie wskazuje na to, że projektantom zdecydowanie bardziej zależało na stylu niż na praktyczności. Chociaż Alfa Romeo 159 nie jest tak przestronna ani tak dobrze wykonana jak klasowi konkurenci, to jesteśmy pewni, że będzie wywoływać nieposkromione uczucie dumy u swojego właściciela za każdym razem, gdy tylko spojrzy w jej stronę. Szczególnie polecamy samochody z wyjątkowo trwałymi dieslami JTDm.

 

Segment E: Peugeot 607 (2004-2005)
Flagowa limuzyna Peugeota nie odniosła oszałamiającego sukcesu rynkowego, jednak po latach jest naprawdę interesującą propozycją dla poszukujących odrobiny luksusu w rozsądnej cenie. Mierzące prawie 5 metrów 607 oferuje sporo przestrzeni dla pasażerów (szczególnie w drugim rzędzie siedzeń), bogate wyposażenie i wysoki komfort jazdy – dzięki dobrze zestrojonemu zawieszeniu i świetnemu wyciszeniu wnętrza dalekie podróże wygodnym ?Pugiem? są przyjemnością. Cieszy też dobra dostępność i stosunkowo niskie ceny części zamiennych co w tej klasie wcale nie jest takie oczywiste.Do spokojnej jazdy wystarczy benzynowy motor 2.2 o mocy 158 KM i dwulitrowe HDI generujące 136 KM.

 

Segment F: BMW 7 E38 (1998-2001)
E38 to ostatnia ?siódemka? która powstała przed ?erą? Chrisa Bangle’a i uznawana jest za zdecydowanie najładniejsze wcielenie luksusowej ?bawarki?. I faktycznie, szlachetnej limuzynie nie sposób odmówić niezwykle wyrazistego charakteru który wykorzystano w kilku hollywoodzkichprodukcjach (np. w ?Śmierć nadejdzie jutro?) i efektownej, krótkometrażowej reklamówce pt. ?Ambush?.

Topowa wersja 750 wyposażona jest w potężny silnik V12 o pojemności 5,4 litra i mocy 326 KM oraz niezliczoną ilość gadżetów podnoszących komfort. Jak przystało na BMW, ?siódemka? prowadzi się wzorcowo, pozwalając na szybkie i pewne pokonywanie zakrętów. Problemem podczas poszukiwań na rynku wtórnym może być spora ilość samochodów powypadkowych i to, że często będziemy obiektem stereotypowych żartów opisujących różne cechy właścicieli BMW. Odradzamy też parkowanie w szemranych okolicach?

 

Minivany: Seat Alhambra (2003-2005)
Rodzinny Seat powstał dzięki współpracy Grupy VW oraz Forda, której owocem zostały trzy identyczne samochody ? Ford Galaxy, VW Sharan i ?hiszpańska? Alhambra. Z perspektywy czasu można z przekonaniem stwierdzić, że ta kooperacja przyniosła obu koncernom same korzyści. Alhambra może zaskoczyć swoją wszechstronnością, całkiem bogatym wyposażeniem i pewnością prowadzenia. Dużą zaletą są też stosunkowo niewielkie koszty użytkowania, co docenimy chociażby podczas nieplanowanej wizyty w warsztacie ? ilość i dostępność zamienników dobrej jakości jest wręcz wzorcowa. Większość egzemplarzy wyposażona jest w nieśmiertelne 1.9 TDI, które jest chyba najlepszym możliwym wyborem. Złośliwi będą wytykać wątpliwą urodę modelu, jednak takich samochodów z reguły nie kupuje się ?oczami?. O wiele bardziej liczą się inne wymagania, którym Alhambra sprosta z dużą łatwością.

 

SUV-y/Crossovery: Honda CR-V (2000-2001)
SUV Hondy pojawił się na rynku na długo przed boomem na podobne konstrukcje i (chociaż jego wygląd i prześwit sugeruje coś innego) najlepiej sprawuje się w miejskiej dżungli. W naszym kraju dostępne są głównie egzemplarze z prostym napędem na wszystkie koła, ?przednionapędówki? zazwyczaj zostały sprowadzone z USA. Design wnętrza zdradza wiek konstrukcji, jednak żaden z pasażerów nie powinien narzekać na brak przestrzeni. CR-V prowadzi się pewnie, chociaż przy wyższych prędkościach nadwozie dość mocno się przechyla. Duży prześwit wydatnie pomaga w walce z krawężnikami i pozwala pewnie pokonywać wszelkie nierówności. Brawa należą się za trwałość konstrukcji ? na dobrze utrzymanej Hondzie CR-V zawsze można polegać. Minusem jest brak wyboru w kwestii jednostek napędowych ? tutaj jesteśmy skazani na dwulitrowego benzyniaka o mocy 147 KM.

 

Samochody terenowe: Range Rover (1996-2001)
Range Rover to prawdziwy pomnik brytyjskiej motoryzacji, a także niesamowicie wszechstronny samochód ? jego wyposażenie i komfort jazdy dorównuje luksusowym limuzynom, a dzięki konstrukcji opartej na ramie jest zdolny do pokonywania przeszkód nawet w najtrudniejszym terenie. W praktyce oznacza to możliwość dojechania do pracy lub innego celu niezależnie od warunków czy stanu drogi (lub nawet w przypadku jej braku..) w wytwornym, lekko flegmatycznym stylu. Posiadając Range Rovera zyskujemy też dość przyjemną możliwość spoglądania z góry na innych uczestników ruchu. Do napędu przeznaczono sprawdzone w wielu brytyjskich konstrukcjach i proste jak budowa cepa V8 o pojemności 4.0 lub 4.6 litra oraz 2.5 litrowego, sześciocylindrowego diesla produkcji BMW. 20 tysięcy złotych wystarczy na dobrze utrzymany egzemplarz z potwierdzoną historią. Do minusów musimy zaliczyć awaryjność (zawieszenie!) i paliwożerne silniki, jednak przy tej masie wysokie rachunki ze stacji benzynowych nikogo nie powinny dziwić.

 

Samochody sportowe: Mazda RX-8 (2003-2006)
231 KM z silnika Wankla, napęd na tylną oś i ogromny potencjał do dalszych przeróbek – tak w skrócie możemy opisać sportową Mazdę. Młodsi fani motoryzacji z pewnością kojarzą RX-8 z gier z serii ?Need for Speed, które niewątpliwie przyczyniły się do zwiększenia popularności modelu. Świetne właściwości jezdne w odpowiednich warunkach pozwalają na wykorzystanie pełnego potencjału silnika, a nietuzinkowy wygląd zwraca uwagę również reprezentantek płci pięknej, co może (ale nie musi) mieć znaczenie dla singli. Niestety, wiele egzemplarzy wymaga sporego wkładu finansowego i ma powypadkową przeszłość, ale w tym segmencie to nic nadzwyczajnego ? znalezienie ?perełki? może potrwać, ale z pewnością jest warte zachodu. Oczywiście, za te same pieniądze można mieć mocnego hot-hatcha, jednak niewiele z nich będzie w stanie dać tyle frajdy co rasowy reprezentant z Kraju Kwitnącej Wiśni.

 

Podsumowanie
Wybór samochodu za 20 tysięcy złotych w każdym z wymienionych segmentów może stać się trudnym i czasochłonnym zadaniem, dlatego przed rozpoczęciem poszukiwań radzimy uzbroić się w cierpliwość i jasno sprecyzować swoje wymaganiaco z pewnością ułatwi nam zadanie. W końcu najważniejsze jest to, żeby wybrany przez nas samochód po prostu w pełni mógł zaspokoić nasze potrzeby.

 

 Autor: Daniel Banaś

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ford Używane

Citroen DS3 World Paris Limited Edition