Debiut nowej generacji rasowego kompaktu z Ingolstadt to podwójnie dobra wiadomość dla fanów szybkiej jazdy.
Po pierwsze, Audi RS3 2022 to krok naprzód pod względem nowoczesności. Po drugie, skrywa układ napędowy będący jednym z najlepszych w tym segmencie. Zanim jednak o nim, przyjrzyjmy się stylistyce.
Samochód wygląda naprawdę atrakcyjnie. Znacznie odważniej, niż poprzednik. Pas przedni zdobią reflektory LED o ciekawym kształcie, ogromny grill oraz zderzak z dużymi wlotami powietrza. Z kolei profil auta zdradza muskularne błotniki, nakładki progowe oraz dedykowane felgi.
Z tyłu natomiast znajdziemy dwie okrągłe końcówki układu wydechowego, masywny zderzak, lampy zachodzące na klapę bagażnika i lotkę. Warte uwagi są także nowe lakiery – zarówno czerwień, jak i zieleń w stylu „ninja” prezentują się okazale.
Wnętrze utrzymano w sportowym stylu. Kierowca ma własną strefę, w której dominują cyfrowe wskaźniki, sportowa kierownica spłaszczona na dole i dwie dysze nawiewu. Na konsoli centralnej zagościł ekran multimedialny, pod którym wygospodarowano przestrzeń na niezależny panel klimatyzacji.
Fotele mają sportowy sznyt, ale nie są pełnoprawnymi kubełkami. To dobrze, bo niewielu użytkowników takich aut jeździ jedynie po torze (dla wielu jest to daily car). Możemy jednak spodziewać się bardzo dobrego podparcia bocznego i odpowiedniego zakresu regulacji.
Z tyłu oczywiście nie ma wielkiej ilości miejsca, ale dwie osoby średniego wzrostu nie powinny narzekać. Pozostaje mieć nadzieję, że kąt pochylenia oparcia będzie wystarczający. Klient będzie miał do wyboru rodzaj tapicerki oraz dekory ożywiające kabinę.
Audi RS3 2022 – dane techniczne
Najważniejsze pozostawiliśmy na koniec. Pod maską Audi RS3 2022 mieszka doładowana, pięciocylindrowa jednostka TFSI o pojemności 2,5 litra. I właśnie tego oczekują prawdziwi fani niemieckich kompaktów.
Benzynowa konstrukcja generuje 394 konie mechaniczne i 500 niutonometrów. Za przeniesienie tej mocy na obie osie (quattro) odpowiada siedmiobiegowa przekładnia dwusprzęgłowa. Osiągi? Rewelacyjne. Sprint do setki zajmuje zaledwie 3,8 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi dokładnie 250 km/h. Po wykupieniu opcjonalnego pakietu można ją podnieść do 290 km/h.
Audi RS3 2022 – kluczowe dane:
- silnik 2.5 TFSI
- 394 konie mechaniczne
- 500 niutonometrów
- 0-100 km/h: 3,8 sekundy
- v-max: 290 km/h (z pakietem i ceramicznymi hamulcami)
Za zatrzymanie z tej prędkości mogą odpowiadać oferowane dodatkowo ceramiczne hamulce. W standardzie klient otrzymuje natomiast stalowe hamulce z sześciotłoczkowymi zaciskami (z przodu). Za wrażenia zjazdy mają odpowiadać również system Torque Splitter zastępujący tylny mechanizm różnicowy oraz sportowe zawieszenie z podwójnymi wahaczami z przodu. Dopełnieniem całości jest tryb RS Torque Rear umożliwiający driftowanie.
Jak widać, Audi RS3 2022 zapowiada się znakomici. Jeżeli dane fabryczne potwierdzą się w warunkach rzeczywistych, to kompakt z Ingolstadt okaże się najszybszym tego typu modelem na rynku.