No i jest, doczekaliśmy się. Poznajcie najnowszą generację flagowej limuzyny Audi!
Kolejne wcielenie A8 poważna ewolucja stylistyczna względem poprzednika. Z przodu pojawił się grill o nowym kształcie, zderzaki z wyraźnie zarysowanymi krawędziami oraz kafelkowe reflektory wykorzystujące technologię laserową. Linia boczna zyskała natomiast odrobinę lekkości – wszystko za sprawą opadającej linii dachu, która płynnie łączy się z szybą. Z kolei tylna część karoserii otrzymała atrakcyjne lampy złączone srebrną listwą i ledowym pasem świetlnym. Nie zabrakło także masywnego zderzaka. Podsumowując, nowe A8 wygląda lżej, ale też bardziej elegancko. Gwoli ścisłości dodam, że auto ma 5,17 metra długości. Wersja „L” została wydłużona o 13 cm.
We wnętrzu panuje natomiast luksusowa i nowoczesna atmosfera. W porównaniu do poprzednika, możemy mówić o rewolucji. Kokpit to bardzo ciekawy projekt uzupełniony szlachetnymi materiałami wykończeniowymi. Na konsoli centralnej zagościły dwa ekrany dotykowe. Pierwszy odpowiada za multimedia (reaguje też na gesty) i pozostałe funkcje pojazdu, a drugi – za klimatyzację. Przed 4-ramienną kierownicą pojawił się oczywiście wyświetlacz z dużymi możliwościami personalizacji.
Jako że to auto dla prezesa, który będzie wożony, z tyłu wygospodarowano dużo przestrzeni. Co więcej, wśród opcji jest tzw. siedzenie relaksujące z szerokimi możliwościami regulacji i podnóżkiem. Zmęczony pasażer może także skorzystać z podgrzewania i masażu stóp. W drugim rzędzie znalazł się również panel sterowania, który umożliwia regulację klimatyzacji, strefy audio czy oświetlenia wnętrza.
Nowe A8 to również szereg rozwiązań technologicznych. Wśród nich znajdziemy system automatycznej jazdy w korkach, który na drogach z wyraźnie oddzielonymi pasami (szybkiego ruchu czy autostradach) umożliwia samodzielną jazdę za poprzedzającym pojazdem do prędkości 60 km/h. Kolejną ciekawą rzeczą jest asystent wyjazdu z parkingu/garażu. Kierowca nie musi nawet znajdować się w kabinie. Wystarczy aktywować odpowiednią aplikację na swoim smartfonie.
Wiele nowości znajdziemy także w podwoziu. W A8 2017 zastosowano system 4 kół skrętnych, który z pewnością wpłynie na zwrotność i jakość pokonywania zakrętów. Równie istotne jest aktywne zawieszenie AI, które umożliwia osobne podnoszenie i obniżenie każdego z kół. W połączeniu z systemem Pre Sense pozwala to nawet ograniczać skutki wypadku.
W gamie jednostek napędowych znajdują się:
– 3.0 TDI (286 KM);
– 3.0 TFSI (340 KM);
– 4.0 TDI (435 KM);
– 4.0 TFSI (460 KM).
W niedalekiej przyszłości do oferty ma dołączyć topowy silnik W12 o pojemności 6 litrów. Warto dodać, że każda z konstrukcji współpracuje z chłodzonym wodą alternatorem-rozrusznikiem 48 V (FSG), który uzupełnia konwencjonalny rozrusznik. Dzięki temu możliwy jest tzw. tryb żeglowania z wyłączoną jednostką spalinową. Nowe A8 to zatem tzw. mild hybrid. W późniejszym terminie ma pojawić się wersja e-tron z technologią plug-in i napędem quattro (450 KM i 700 Nm), która na samej „elektryce” będzie w stanie pokonać do 50 km. Nowe Audi A8 pojawi na rynku późną jesienią tego roku.