Jak to jest, że samochody klasy premium są tańsze, niż ich rywale od popularnych marek? No cóż, czasy się zmieniają, podobnie jak strategie producentów i obowiązujące normy. Efekt jest taki, że Audi A3 w bazowej wersji kosztuje mniej zarówno od Mazdy 3, jak i Peugeota 308.
Fakt, francuska firma aspiruje do grona premium, ale nie jest to szybki i prosty proces. Podniesienie cen nie załatwi sprawy. Budowanie wizerunku potrwa latami i wypadałoby przyciągnąć klientów innymi aspektami. To samo dotyczy Mazdy, która chciałby tego samego, ale jest jeszcze daleko od oczekiwanego przez nią statusu.
Bazowe Audi A3
Przejdźmy jednak do rzeczy i przyjrzyjmy się ofertom dotyczącym wspomnianych modeli. Niemiecki kompakt w podstawowej konfiguracji to wariant 30 TFSI. Cóż to oznacza? Zacznijmy od tego, że stanowi wydatek 122 700 złotych.
Pod jego maską kryje się czterocylindrowy silnik o pojemności 1,5 litra, który generuje 116 koni mechanicznych i 220 niutonometrów. To „zdławiona” wersja benzyniaka, który może bez problemu wytwarzać 150 koni i 250 niutonometrów – warto mieć to na uwadze.

Za przenoszenie mocy na przednie koła odpowiada sześciobiegowa skrzynia manualna. taka konfiguracja pozwala przyspieszać do 100 km/h w 9,7 sekundy i rozpędzać się do 205 km/h. Spokojnym kierowcom może to w zupełności wystarczyć.
Jeżeli chodzi o zużycie paliwa, to jest całkiem przyzwoicie. W cyklu mieszanym można uzyskać mniej niż 7 litrów – bez żadnych wyrzeczeń. Ostrzejsze traktowanie i bardziej dynamiczna jazda podniesie apetyt układu do około 9 litrów.
Wspomniani konkurenci
Podstawowy Peugeot 308 to koszt 128 000 złotych. W tej cenie klient otrzymuje miękką hybrydę opartą na doładowanym silniku o pojemności 1,2 litra. To poprawiona konstrukcja z łańcuchem rozrządu (zamiast paska w kąpieli olejowej). Uzupełnia ją instalacja 48-woltowa.
Kierowca ma do dyspozycji 136 koni mechanicznych i 230 niutonometrów. Za przenoszenie tych wartości na przednią oś odpowiada sześciobiegowa, dwusprzęgłowa przekładnia automatyczna. I to ona stanowi kluczową różnicę na korzyść Peugeota.

Mimo większej mocy, osiągi są porównywalne. Hybrydowy 308 rozwija 100 km/h w niecałe 10 sekund i rozpędza się do ponad 200 km/h. Zużywa przy tym około 6 litrów. Wydajność układu jest więc duża.
A co z Mazdą 3? I tu miłe zaskoczenie. Za 125 200 złotych nabywca otrzymuje sztukę z dwulitrowym silnikiem E-SKYACTIV X, który generuje 186 koni mechanicznych i 240 niutonometrów. To zdecydowanie największa jednostka w tym zestawieniu. Uzupełnia ją sześciobiegowy manual.

Taki zestaw pozwala rozpędzać się do setki w 8 sekund i rozwijać 216 km/h. Realne zużycie paliwa? 7-8 litrów w cyklu mieszanym, ale raczej podczas spokojnej jazdy, a nie deptania – amplituda jest tu największa, co oczywiście wiąże się z mocą auta.
Wnioski nasuwają się same. Audi A3 jest najtańsze w zestawieniu, ale posiada najmniej mocy. Peugeot 308 jest najdroższy, acz dysponuje dwusprzęgłowym automatem. Z kolei Mazda stanowi kompromis cenowy i oferuje największą moc i taki też silnik.
Wyposażenie Audi A3 a konkurentów
Czas przejść do wersji wyposażenia. Podstawa nosi adekwatną nazwę: Base. Obejmuje m.in.: 16-calowe felgi z lekkich stopów, czarny grill, srebrne wstawki karoserii, czarny lub biały lakier do wyboru, reflektory full LED, wielofunkcyjną kierownicę, cyfrowe wskaźniki, automatyczną klimatyzację, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, złącza USB, elektroniczny hamulec postojowy, pakiet systemów bezpieczeństwa i oświetlenie nastrojowe.

Jak na tle bazowego Audi A3 wypada nieco droższy Peugeot 308? Wyposażenie Style (pierwszy poziom) oferuje m.in.: dostęp bez kluczyka, dotykowy ekran multimedialny, 16-calowe felgi aluminiowe, automatyczną klimatyzację, adaptacyjny tempomat, reflektory LED, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, cyfrowe wskaźniki, wielofunkcyjną kierownicę i tylne czujniki parkowania.

A czym dysponuje Mazda 3? W skład jej podstawowego wyposażenia wchodzą m.in.: elektrycznie sterowane szyby i lusterka, klimatyzacja manualna, centralny zamek, dotykowy ekran multimedialny, pakiet systemów bezpieczeństwa, tylne czujniki parkowania, nawigacja i wyświetlacz head-up.

Wnioski? Każdy z wymienionych modeli dysponuje czymś specjalnym, ale wszystkie wydają się porównywalne, choć w tej kategorii Peugeot może wyglądać nieco lepiej, niż wymienieni konkurenci. Podkreślamy jednak, że różnice są minimalne.
Który model wybrać? To zależy od oczekiwań. Jeżeli kierowcy zależy na osiągach, Mazda 3 będzie najlepszym wyborem. Gdy liczy się styl i oszczędność, Peugeot 308 może się sprawować najkorzystniej, acz kosztuje najwięcej.
Audi A3 to natomiast najtańsza propozycja, która równocześnie nie ustępuje w innych dziedzinach, a przy tym bardzo dobrze utrzymuje wartość. Wizerunkowo też jest pozycjonowane najwyżej.